Centrální nervová soustava (CNS)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Advertisements

Vypracoval: Pavel Krajčovič Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
CNS (Mícha a mozek). 1. Mícha Je uložena v páteřním kanálu v obratlech Sahá k bedernímu obratli Délka cm (síla malíčku) Navazuje na prodlouženou.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Činnost nervové soustavy základní přehled.
Whiplash injury Jan Havel, Kateřina Kučerová Neurovědy 2011.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Nerostné bohatství na Zemi Vypracoval: Tomáš Vávra Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Panická porucha Vypracovala: Agatha Račuchová Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČLOVĚK - OPAKOVÁNÍ.
Nervová soustava Základem je nervová buňka = neuron.
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Seismologie Zpracoval: Ondřej Kubík Obor: Technické Lyceum Třída: 1L
Ozónová vrstva Země Vypracoval: Adam Zacpal Obor: Technické lyceum
Nervová soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Nervová soustava vyšších obratlovců
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Strach a proč se rádi bojíme
Delfín Skákavý Vypracoval: Martin Polášek
Moloch ostnatý Vypracoval: Jiří Krátký Obor: Technické Lyceum
Strunatci obratlovci.
Plodiny budoucnosti Vypracovala: Veronika Vojáčková
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_06_01_mužské pohlavní orgány.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NERVOVÁ SOUSTAVA IV Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Poletucha vlnatá Vypracoval: Matouš Hartmann
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
OBVODOVÁ NERVOVÁ SOUSTAVA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
Zbytečné části těla Vypracoval: Marek Dosoudil
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Specifické poruchy učení a NKS
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vypracoval : Matyáš Fritscher
Světlo Vypracoval: Lukáš Gibala Obor: Technické lyceum Třída: 2L
Třída: RYBY.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Centrální nervová soustava (CNS) Zpracoval: Adam Kocian Obor: Technické Lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar, MBA Datum vypracování: 26.4.2017

Co je CNS? Centrální nervovou soustavu tvoří mozek a mícha Zastává hlavní roli v řízení chování celého těla MOZEK MÍCHA

Mozek a jeho centra Skládá se ze tří částí (zadní, střední a přední) Jeho hlavní funkcí je INTEGRACE a KOORDINACE celého těla Zastává některé jednoduché funkce míchy (reflexy)

MOTORICKÉ POLE (TEMENNÍ LALOK) CENTRUM ŘEČI (ČELNÍ LALOK) Centra mozku MOTORICKÉ POLE (TEMENNÍ LALOK) CENTRUM ŘEČI (ČELNÍ LALOK) ZRAKOVÉ POLE (TÝLNÍ LALOK) SLUCHOVÉ CENTRUM (SPÁNKOVÝ LALOK) VAROLŮV MOST

Centra řeči Jsou 2 - Brocovo motorické centrum - Wernikeho gnostické centrum Nachází se v čelním a spánkovém laloku Zajišťují schopnost mluvit Při jejich poškození dochází k tzv. „afázii“ (Pacient není schopen vydávat srozumitelná slova, v některých případech jim ani nerozumí)

Motorické pole Zajišťuje pohyb těla Nachází se v temenním laloku Dělí se na více částí (primární, sekundární, premotorická…) Při poškození dochází k poruše hybnosti (v podstatě kdekoliv, od pohybu víček po kompletní ochrnutí)

Sluchové centrum Zajišťuje zpracování sluchových podnětů Při poškození dochází k poškození sluchu až úplné hluchotě) Nachází se ve spánkovém laloku

Zrakové pole Zajišťuje zpracování zrakových podnětů Nachází se v týlním laloku Při poškození dochází většinou k slepotě (krátkozrakost apod. NEJSOU vady způsobené úrazem mozku)

Mícha Délka cca 40-45cm (někdy se udává až 50cm) Zajišťuje základní pohybové reflexy a vylučování Nachází se uvnitř páteře a navazuje na prodlouženou míchu v mozkovém kmeni

Zajímavosti Mozková buňka vydrží bez kyslíku pouhé 4 minuty Kdybychom poskládali všechna nervová vlákna v mozku jednoho člověka za sebe, obtočili bychom zemi 10x NZEÁLEŽÍ NA POŘDAÍ PSÍEMN VE SOLVĚ, SATČÍ ABY BLYY PNVRNÍ A PSOELNDÍ PÍMESNA NA MSÍTĚ, LDIKSÝ MEZOK NETČE KDAŽÉ PENSÍMO, ALE SVOLO JAKO CLEEK

Zdroje: DKĚUJI ZA PZNOROSOT https://cs.wikipedia.org/wiki/Centr%C3%A1ln%C3%AD_nervov%C3%A1_soustava https://cs.wikipedia.org/wiki/Lidsk%C3%BD_mozek http://www.wikiskripta.eu/index.php/Mozkov%C3%A1_k%C5%AFra https://cs.wikipedia.org/wiki/Varol%C5%AFv_most https://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%ADcha http://www.wikiskripta.eu/index.php/Medulla_spinalis http://www.ordinace.cz/clanek/dvacet-zajimavosti-o-mozku/ DKĚUJI ZA PZNOROSOT