Ostatní daně Michal Radvan

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Volný pohyb zboží.
DAŇOVÝ SYSTÉM České republiky. Daňový systém České republiky je ve svých hlavních znacích podobný systémům většiny vyspělých zemí Daňový systém České.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Obnova vozového parku v České republice
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Daňová soustava Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
seminář hybridní mýtné systémy 1 Ekonomika mýtných systémů Ladislav Bína, František Lehovec, Václav Skurovec České vysoké učení technické v.
Zdanění motorových vozidel Michal Radvan. Typy daní na motorová vozidla Registrační daň Registrační daň Pravidelně placená daň Pravidelně placená daň.
Daňový systém Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Druhy daní Daně FO.
Zdanění motorových vozidel Michal Radvan. Typy daní na motorová vozidla Registrační daň Registrační daň Pravidelně placená daň Pravidelně placená daň.
Zamezení dvojího zdanění
Ostatní daně Michal Radvan. Daně z motorových vozidel USA nemají, Evropa, a Japonsko ano Ukazatel majetkových poměrů nebo nezbytná součást.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jitka Jirmanová Název materiálu:
Zápatí prezentace Majetkové daně – motorová vozidla Michal Radvan.
Zápatí prezentace Zdanění majetku v Evropě Michal Radvan.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Z ÁKAZ DISKRIMINACE V SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ PODLE PRÁVA EU Seminář 2016.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Zdanění provozu motorových vozidel v ČR Autor: Lucie Fialová Vedoucí práce:Mgr. Marta Hortová Oponent:Mgr. Hana Bartošová České Budějovice, červen 2016.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Politika pracovního trhu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Nový zákon o ochraně ovzduší
VY_62_INOVACE_ , silniční daň Ing. Blanka Kožíšková
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Majetkové daně – motorová vozidla Michal Radvan
Daně z motorových vozidel Michal Radvan
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Zdanění motorových vozidel Michal Radvan
Občanské soudní řízení I.
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
Transkript prezentace:

Ostatní daně Michal Radvan

Daně z motorových vozidel USA nemají, Evropa, a Japonsko ano Ukazatel majetkových poměrů nebo nezbytná součást života?

Základní typy daní na motorová vozidla daně splatné v době nabytí automobilu nebo při jeho prvním uvedení do provozu - daň registrační daně placené pravidelně ve vztahu k vlastnictví, případně k držbě vozidla – daň z nemovitostí, česká daň silniční stabilnější zdroj příjmů, vozidla podléhají dani po celou dobu životnosti nejsou citlivé na hospodářský cyklus daně z pohonných hmot dálniční známky mýtní systémy

Jakkoliv je v praxi obvyklé, že dopravce je při mezinárodní přepravě zdaněn de facto v každém státě, kterým projíždí (různou formou daní či poplatků za užití dálnic a silnic), nejedná se ve své podstatě o dvojí zdanění. Poplatek je totiž vyměřen vždy jen za využití dopravní infrastruktury daného státu.

dvojí zdanění by přicházelo v úvahu snad jen v případě pravidelné daně z motorových vozidel, ale… v Evropské unii je respektována praxe zdaňovat vozidla pouze ve státě registrace rozsudek Evropského soudního dvora ve spojených věcech C-151/04 a C-152/04 (žádosti o rozhodnutí o předběžné otázce Ttribunal de police de Neufchâteau): trestní řízení proti Claude Nadinovi, Nadin-Lux SA a Jean-Pascalu Durrému: „Článek 43 ES brání tomu, aby taková vnitrostátní úprava prvního členského státu, jaká je předmětem věcí v původních řízeních, ukládala osobě samostatně výdělečně činné s bydlištěm v tomto členském státě, aby v něm registrovala služební vozidlo jí poskytnuté společností, která ji zaměstnává, kterážto je společností usazenou v druhém členském státě, pokud služební vozidlo není určeno k trvalému hlavnímu užívání v prvním členském státě ani tímto způsobem skutečně užíváno.“

Na typ, strukturu a výši zdanění motorových vozidel mají vliv základ daně její sazba poloha země sociální zázemí občanů stav infrastruktury dopravní politika země struktura průmyslu míra ochrany životního prostředí apod.

Primární cíl evropské legislativy zamezení diskriminace uživatelů silnic a dálnic z různých států posílení konkurence tak, aby bylo plně dosaženo všech výhod integrace snaha odstraňovat různé překážky ve výběru daní a poplatků moderní a automatické systémy výběru poplatků

Směrnice Rady 93/89/EEC z 25. října 1993 o zdaňování určitých vozidel určených pro přepravu zboží a o poplatcích za užívání určité infrastruktury evropský rámec pro takové způsoby zdanění užívání dálnic a silnic, jako jsou mýto a dálniční známky rozsudkem Soudního dvora ze dne 5. července 1995 byla prohlášena za neplatnou, přesto zůstaly zachovány její účinky

Směrnice „Eurovignette“ směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly dopadá pouze na vozidla s hmotností vyšší než 12 tun upravuje poněkud širší oblast než pouze mýtné (výkonový poplatek) a uživatelský (časový) poplatek rámcově reguluje i pravidelné daně z motorových vozidel požadavek vybírat daň pouze v tom členském státě, v němž je vozidlo evidováno minimální sazby daně mýtné a časové poplatky mohou být vybírány jen za užívání dálnic nebo víceproudých silnic pro motorová vozidla, za užívání mostů, tunelů a horských průsmyků u mýtného a časových poplatků se stanovují maximální sazby

Novelizační směrnice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/38/ES ze dne 17. května 2006, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly rozšíření okruhu vozidel, na které dopadají ustanovení směrnice „Eurovignette“, o vozidla s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami, s účinností od roku 2012

Směrnice 2004/52/ES směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/52/ES ze dne 29. dubna 2004 o obecně rozšířeném zavedení a interoperabilitě elektronických systémů silničního mýta ve Společenství stanovila od roku 2007 povinnost využívat při realizaci mýtných systémů pouze technologii satelitní, GSM, nebo mikrovlnnou preferovány především technologie mobilní GSM a satelitní GPS z důvodu jejich plánovaného využití v rámci systému Galileo

Další směrnice směrnice Rady 83/182/EHS ze dne 28. března 1983 o osvobození od daní, které platí v rámci Společenství pro dočasný dovoz některých dopravních prostředků směrnice Rady 83/183 EHS ze dne 28. března 1983 o osvobození od daní, které se vztahuje na trvalý dovoz osobního majetku jednotlivců z členského státu směrnice Rady 70/222/EHS ze dne 20. března 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se umístění a připevnění zadních registračních tabulek na motorových vozidlech a jejich přípojných vozidlech směrnice Rady 98/77/ES ze dne 2. října 1998, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 70/220/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti znečišťování ovzduší emisemi z motorových vozidel

Evropa de lege ferenda Podle doporučení Evropské komise by měl být ve všech členských státech Evropské unie výnos z registračních daní postupně nahrazen výnosem z ročních poplatků a částečně též příjmy plynoucími z daně z pohonných hmot V období mezi lety 2010 až 2015 by mohlo dojít k úplnému odstranění registračních daní na dopravní prostředky Očekávaným výsledkem by mělo být přiblížení sazeb daně z motorových vozidel a sblížení cen vozidel na trzích v tomto společenství. To by mělo vyústit ve snížení jejich maloobchodních cen a ve zlepšení fungování vnitřního trhu a těmito dopravními prostředky.

Kroky EU v tomto směru jsou však motivovány i ekologickými aspekty: daně z motorových vozidel mohou významnou měrou přispět jako doplňkový nástroj k realizaci cíle Evropské unie nazvaného „120 g CO2/km pro nová vozidla do roku 2008 – 2010“ a tím ke splnění závazku z Kyotského protokolu. Vzhledem k faktu, že se silniční doprava podílí 84 % na celkových emisích CO2, ukazuje se jako nevyhnutelné vytvořit účinnější vztah mezi výší daně a emisemi CO2 z nových vozidel. To se netýká jen registračních daní, ale i pravidelných ročních daňových povinností spojených s vlastnictvím, resp. užíváním motorových vozidel. Inspirující může být i zkušenost z Nizozemí, kde je ekologické kritérium pro zdanění používáno od roku 2002: vozidlům s efektivní spotřebou je udělován bonus, který je poskytován jako snížení jednorázové registrační daně placené při pořízení vozidla.

Je možné očekávat další harmonizaci zdanění v rámci Evropské unie. 2 protichůdné tendence: konkurenceschopnosti evropského průmyslu bude dosaženo tehdy, bude-li daň z motorových vozidel co možná nejnižší, respektive vůbec žádná. V případě nezdanění motorových vozidel však odpadne jedna z možností, jak donutit výrobce motorových vozidel i poplatníky daně vyrábět a kupovat vozidla šetrná k životnímu prostředí.

Další rozpor: daň z motorových vozidel se svou charakteristikou řadí mezi daně majetkové, ale jako majetková by pak měla i tato daň do jisté míry respektovat majetkovou situaci poplatníka a zohledňovat hodnotu, případně stáří automobilu. Sazba daně by tedy měla se stářím auta klesat. Principy ekologického zdanění však velí zcela něco jiného: pokud by měla být sazba daně využita jako stimul pro ekologické chování, pak by starší vozidla měla být zdaněna vyšší sazbou, neboť méně odpovídají současným náročným požadavkům na emise CO2.

Co se týče registrační daně z motorových vozidel, Evropská unie několikrát proklamovala požadavek tyto daně zrušit. Pro tyto účely vypracovala dva možné scénáře: V prvním případě by byl ztracený výnos z registračních daní vykompenzován vyššími sazbami každoročně placených daní z motorových vozidel. Druhý model spočívá v zachování registračních daní. Existovaly by však dvojí sazby těchto pravidelných daní: nižší pro nová vozidla, vyšší pro vozidla již používaná (z druhé ruky).

Zpoplatnění užívání dálnic a silnic zamezení diskriminace uživatelů silnic a dálnic z různých států a posílení konkurence na druhé straně pak stojí zájmy jednotlivých, především středoevropských zemí, chránit své komunikace před nadměrným zatížením - vhodně zvolené systémy zpoplatnění, kdy jsou na počátku nového tisíciletí původní nemoderní systémy (manuální mýtné, dálniční známky) postupně nahrazovány systémy elektronickými

rozšířit elektronické mýtné i na další silnice nižších tříd, ale JAK???

Daň z letenek? ve Spojených státech amerických byly uvaleny daně a poplatky na letenky již v 70. letech 20. století federální daň z letenek, federální daň na úsek letu, poplatek za odbavení pasažérů, federální bezpečnostní poplatek

EU 2005 pracovní materiál Evropské komise analyzující, jakým způsobem by mohla být využita solidární dávka na letenky v rámci rozvojové pomoci 2 varianty: povinná či dobrovolná platba pasažérů, ke které by členské státy mohly dobrovolně přistoupit Původně byla mezi uvažovanými scénáři i varianta povinného zavedení daně z letenek ve všech členských státech Evropské unie; ta však byla Radou zamítnuta jako nevhodná

předmětem daně transport z letiště na území Evropské unie poplatníkem osoby užívající za poplatek leteckou dopravu, ne posádka letadla osvobození: například pro děti, které nemají vlastní sedadlo daň nepřímá vybíraná jako součást ceny letenky plátci jednak letecké společnosti prodávající letenky, jednak prostředníci, například cestovní kanceláře a agentury či zprostředkovatelé záznamní povinnost sazba v rozmezí 1 až 5 EUR za lety v rámci Evropské unie a 2 až 10 EUR za lety mimo území Evropské unie s předpokládaným zvýšením pro business třídu jak zdaňovat nepřímé lety, tj. lety s přestupy?

Na iniciativu Evropské unie nejrychleji zareagovaly Francie a Velká Británie (společně s Maltou již daň vybírají), které ještě v září 2005 podepsaly dohodu o zdanění letenek s tím, že výtěžek bude určen právě na pomoc rozvojovým zemím, zejména na boj proti nemocem a na podporu školství. Francie předpokládala sazbu daně ve výši 5 EUR u letenek v ekonomické třídě a 25 EUR v business třídě. Pozitivní reakce se však dočkaly pouze od Německa (zavedlo k 1.1.2011) a Španělska, z mimoevropských zemí (možných příjemců rozvojové pomoci) od Brazílie, Chile a Alžírska. Kerosim je bez daně!!!

Daň z nemovitostí Není třeba sjednocovat – nemobilnost předmětu zdanění Základ daně jednotkový vs. ad valorem

Transferové daně Nesoulad v právní regulaci dědické daně způsobuje v určitých případech dvojí či dokonce vícenásobné zdanění dědictví, v určitých extrémních případech může být dokonce celá hodnota dědictví zaplacena na daních. Některé státy mohou uplatňovat právo vybrat daň z toho samého majetku, který byl již předtím zdaněn v jiném státě nebo zdaňovat dědictví ze zahraničí více než dědictví místní. Dědicové jsou nuceni prodat svůj zděděný majetek, aby vůbec měli na úhradu daňové povinnosti, malé společnosti čelí problémům s transferem majetku v případě smrti svého společníka.

Daň dědická vs. Daň pozůstalostní Evropská unie prozatím nechce přistoupit na harmonizaci daně dědické. Komise si pouze přeje podpořit snahy o širší a flexibilnější aplikaci národních pravidel zamezujících dvojímu zdanění Zároveň Evropská unie upozorňuje, že pokud nedojde ke zlepšení, nevylučuje do budoucna harmonizaci dědické daně.

Prostor pro Vaše dotazy a … … děkuji za pozornost.