Osnova a pracovní texty k procvičení učiva o slohovém postupu popisném

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

Popis budovy / místnosti
Tabulkový precoser Open Office Calc ZÁKLADY PRÁCE
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Český jazyk ( sloh ) – 8. ročník
VY_32_INOVACE_ 02_ Lidé a čas
POPIS OSOBY.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
… je mnoho zatraceně dobrých důvodů sdílet život raději s číčou než s chlapem... VYMĚŇTE CHLAPA ZA KOČKU! Funny-Powerpoints.de.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_TVAR_04 Sada DUMTvarosloví Předmět Český jazyk Název materiáluPád podstatných jmen 3 Anotace Žáci v jednoduchých.
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
OPAKOVÁNÍ PROBRANÉHO UČIVA – ČTEME PŘÍBĚH.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
34.1 Přídavná jména Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor : Jitka Bradáčová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Čj.7.Bra. 25 _popis_pracovniho_postupu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_10 Autor: Mgr. Kateřina Sigmundová Vytvořeno: Anotace: Tento materiál slouží k procvičování přídavných jmen ve 3.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jaroslava Kreisingerová Název: VY_32_INOVACE_14 IV Vyvození pádů Téma: J azyk a jazyková komunikace – Český jazyk.
Popis pracovního postupu sloh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF Autor : Jaroslav Bezděk, 2012 – 12 – 01 Název : VY_32_INOVACE_04_Český jazyk Téma : Popis Číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POPIS ? ? ČELIST ? ? LOKET ?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_31_Protiklady,
HLEDÁ SE VOCHOMŮRKA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
CHAREKTERISTIKA Obrázky a náměty slohových cvičení
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Elektronická učebnice - I
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přídavná jména a příslovce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Osnova a pracovní texty k procvičení učiva o slohovém postupu popisném Slohový výcvik - POPIS Osnova a pracovní texty k procvičení učiva o slohovém postupu popisném

OBSAH: Co již víme o popisu Praktická cvičení – ukázky Náměty k samostatné práci Použité zdroje a literatura OBSAH:

Co sledujeme při popisu: Jak vypadá určitá věc, jaké má části, kde se nachází, k čemu slouží; Jak vypadá osoba, jaké má vlastnosti; Jak postupovat při určité činnosti; Co sledujeme při popisu:

VIDĚT VNÍMAT POZOROVAT ROZLIŠOVAT ANALYZOVAT PODSTATNÉ ZNAKY PŘI POPISU MUSÍME:

TYPY POPISU: PROSTÝ - co vidím… - v běžném životě ODBORNÝ - odborné znalosti, odb. terminologie UMĚLECKÝ - v beletrii - lze popisovat nepřímo (metafory,personifikace,...) - líčení – popis subjektivní TYPY POPISU:

JAZYK A KOMPOZICE POPISU: Je důležité pojmenovat skutečnost přesně, věcně a výstižně. K tomu použijeme podstatná a přídavná jména. Vhodné je začít celistvým pohledem kvůli lepší představě čtenáře. Poté sledujeme jednotlivosti. JAZYK A KOMPOZICE POPISU:

1. Otevření pračky 2. Lampička 3. Pečeme 4. Jirka UKÁZKY:

Postupujte následujícím způsobem: Otevření pračky Zkontrolujte, zda je volič nastavení programu v poloze „O“. Podle modelu buď zvedněte kliku nebo stiskněte tlačítko umístěné na přední straně zařízení. Víko se otevře. Otevřete buben stisknutím tlačítka umístěného na předních dvířkách. O jaký typ popisu se jedná? Charakterizujte jazykové prostředky ukázky.

Na stole mám novou lampičku. Je hezká Na stole mám novou lampičku. Je hezká. Koupila mi ji teta, abych si mohla večer číst. Je na ní obrázek motýlka. Je celý modrý. Včera jsem si u ní už četla… O jaký typ popisu se jedná? Kdo je pravděpodobným autorem textu? Jaký je jazyk popisu?

Těsto: 3 žloutky 3 ušlehané bílky 3 polévkové lžíce polohrubé mouky 2 lžíce horké vody Poleva: 1 měkký tvaroh 1 zakysaná smetana Co se z uvedeného textu dozvídáme? Stačí vám tato forma k tomu, abyste věděli, jak postupovat? Popište přípravu moučníku z uvedených ingrediencí.

Co vše jste se o Jirkovi dozvěděli? Jaký je jazyk popisu? Jirka je dnes úplně jiný. Má bílou košili, ačkoli jindy chodí v roláku, o kterém si myslím, že k němu už přirostl.I kalhoty má nové; vlněné, kárované – to ještě na sobě neměl. Nohy v pantoflích – to znám. Je nějaký nesvůj, hrabe se ve vlasech, dokonce si okusuje nehty. Pravou rukou pořád vyťukává nějaký rytmus, jako by slyšel hudbu, ale nevypadá tak, spíš jako by se s někým v duchu hádal. Kaboní čelo, občas stiskne rty… Co vše jste se o Jirkovi dozvěděli? Jaký je jazyk popisu?

PRAKTICKÁ CVIČENÍ: 1. Tančící dům 2. Korunovační klenoty 3. Čedičový vrch „Kočka“ 4. Další náměty PRAKTICKÁ CVIČENÍ:

Popište stavbu na obrázku.

Popište Svatováclavskou korunu Popište Svatováclavskou korunu. Zjistěte si více informací o tomto klenotu. Poté napište popis tak, abyste ho mohli použít při uzavírání pojistné smlouvy.

Napište nejprve popis prostý. Popis téhož proměňte v líčení.

Další náměty pro popis: Popište šperk. (oblíbený šperk maminky, babičky, svůj vysněný šperk,…) Navrhněte divadelní kostým pro postavu: Julii (Shakespeare), Kašpárka, Vodníka, Polednici. Popište svůj pokoj tak, jak je zařízený. Popište svůj pokoj tak, jak byste si ho přáli mít zařízený. Další náměty pro popis:

Použité zdroje a literatura: http://www.google.com/imgres?num=10&hl=cs&biw=1024&bih=479&tbm=isch&tbn id=WDrG0MG0XngAJM:&imgrefurl=http://www.e- architekt.cz/print.php%3FPId%3D3326&docid=3S6I28kI1FlJpM&imgurl=http://www .e-architekt.cz/obrazky2008/07/_8356_new_face_of_prague_pics/gehry,%2 http://www.zlate-mince.cz/Z6_Korunovacni_klenoty.htm http://www.google.com/imgres?num=10&hl=cs&biw=1024&bih=479&tbm=isch&tbn id=tcG7h5CtlccKLM:&imgrefurl=http://www.litomerice-info.cz/cz/tipy-na-vylet-- /prirodni-atraktivity/&docid=t6JuVhWtBLLJ6M&imgurl=http://www.litomerice- info.cz/userfiles/image/v%2525C3%25 Sloh pro 6. – 9. ročník ZŠ, příslušné ročníky víceletých gymnázií a pro střední školy, Fortuna Praha 2003, Milena Fucimanová Použité zdroje a literatura: