Význam standardů při aplikací IT ve výuce lékařských oborů Webový portál LF MU Význam standardů při aplikací IT ve výuce lékařských oborů Vážené kolegyně, vážení kolegové, milí hosté, Ve své stručné prezentaci představím webový portál LF MU a pokusím se jej uvést do souvislostí, které vyplývají z připravovaného meziuniverzitního projektu, o kterém hovořil doc. Dušek Daniel Schwarz
Osnova Webový portál LF MU, jeho vývoj a stav Portál a jeho pozice v oblasti web-based learningu Příklady standardů užívaných při aplikacích ICT ve výuce lékařských oborů 3) Výhled na II. verzi portálu 4) Webové obrazové archivy Připomenu jak portál vznikl, čeho jsme s ním dosáhli. Pak se letmo dotknu standardům v oblasti web-based learningu, kam portál jednoznančně patří Podíváme se na novinky v připravované II. Verzi portálu A stručně se dotknu záležitosti, kterou označuji jako webové obrazové archivy
Webový portál LF MU Vývoj portálu [ ISSN 1801-6103 ] 03/2005 11/2005 01/2006 11/2006 01/2007 Mnozí z Vás si jistě pamatují, když jsme na 1. ročníku semináře RITM, loni touto dobou, ohlašovali spuštění testovací verze webového portálu LF MU, coby publikační platformy LF MU pro elektronická didaktická díla multimediální učební pomůcky. Dnes pomalu končí jeho první rok ostrého provozu a zhruba od léta tohoto roku se připravuje již jeho druhá verze a to v konturách připravovaného meziuniverzitního prpojektu. Aniž bych chtěl cokoli slibovat, přepokládáme, že začátkem roku 2007 se začne II. verze portálu provozovat, nejdříve zřejmě v Brně a po té u našich kolegů v Praze a Olomouci. Rád bych ještě připomeul určité mezníky v období provozu portálu: jednak získání ISSN, které umožňuje kompletní bibliografické citace zveřejněných materiálů, a nedávné spuštění této platformy také na 1. LF UK. K dalším mezníkům pak patří jeho prezentace na konferencích zabývajících se aplikacemi ICT ve výuce, a sice BELCOM v Praze (doc. Květoň) a ICTE v Rožnově. Spolu s portálem se tak prezentují v podstatě i díla, která jsou na něm prezentována, což jistě patří k jeho úloze. Start projektu Vývoj SW Testovací verze Ostrý provoz Vývoj verze II ISSN portal.lf1.cuni.cz
Webový portál LF MU Struktura portálu [ ISSN 1801-6103 ] Pro ty, kteří snad ještě portál neznají jen stručně připomenu jeho strukturu: 4 obsahové části, přičemž Telemedicína a E-learning jsou spíše jakýmisi zpravodajskými rubrikami s cílem informovat o dění v asociovaných projektech. Důležitá jsou Autorská díla, de se prezentují komplexní práce, pokrývající výuku v rozsahu nejméně jednoho semestru. V sekci Multimediální pomůcky jsou pak digitální videa, odkazy na výukové weby, e-learningové kurzy a podklady k přdnáškám. Protože materiálu v této oblasti je celá řada, jsou kategorizovány pode lékařských disciplín. Každý příspěvek na portálu se skládá z hypertextové části, označující jeho název, autory a anotaci. Dále jsou k dispozici přílohy, tedy konkrétní vzdělávací obsah. Ten mají autoři možnost zpřístupnit anonymním uživatelům, registrovaným, uživatelům nebo jen uživatelům kteří ve svém profilu nechají ověřit své UČO v IS MU a můžeme je pak zařadit do kategorit lidé z MU nebo lidé z LF. Dosud nevyužitou nicméně připravenou možností je umístit materiál pouze na vyžádání u autora, což se děje vytvořením dočasně fungujícího odkazu a automatického posílání zpráv mezi zájemcem a autorem, posílání zpráv zjiťují služby portálu.
Webový portál LF MU Stav portálu ISSN Národní knihovna ČR 1.LF UK Výuková autorská díla: 6 (3 x ) Multimediální pomůcky: 52 (2 x LMS IS MU) …bez započítání obsahu obrazových archivů ! ISSN Národní knihovna ČR 1.LF UK Na tomto slajdu vidíte typický obrázek z portálu, jak jsou tedy zobrazeny jednotlivé příspwvky. V souč. dob je vyvěšeno 6 velkých autorských děůl, z toho 3 splila kritéria Ediční komise LF MU, a je u nich tedy logo Ediční rady LF MU, které pak odkazuje na okno s kontakty na hlavního autora díla a na oponenta. K dispozici je pk i úryvek z recenzního posudku. 52, …. Aniž bych však započítával např. obsah obrazových atlasů, které čítájí stovky nebo v někteých případeh i tisíce obecně řečeno vzdělávacích objkektů- Slovy informatika řečeno, odkazujeme zde na díla s různou granularitou – digitálním videem nebo powerpointem počínaje a obrovským atlasem doc. Feita konče. Na portálu jsou instrukce, jak každé dílo správně citovat, obsah portálu je pravidelně zálohován a odkazován v rámci projektu NK Webarchiv a je už také v ostrém provozu u kolegů v Praze.
IMS Content Packaging, SCORM, Web-based learning Standardy Interoperabilita VLE (Virtual Learning Environment) Diskuzní fóra Chatovací místnosti Sdílená práce na studentských projektech Administrace kurzů Zkoušení … Klinická data (edukační výstupy z registrů) Virtuální realita … Simulace IMS Content Packaging, SCORM, AICC VRML, SVG, XML XML, Dublin Core, DICOM JPEG/MPEG-4, H.323 Výuková autorská díla Multimediální učební pomůcky Obrazové archivy Výukové materiály Mnoho lidí jistě i napadla otázka, proč portál vyvíjíme, proč existuje, když máme na MU IS a v něm dnes již funkční LMS? Částečně již o tom hovořili i kolegové z Prahy – v IS můžete jakýmsi způsobem vyvěsit studijní materiály a napojit i další agendu, případně Vám s tím pomůže etechnik, ovšem Vaše dílo je zapouzdřeno uvnitř systému určeného jen pro lokální intanetové užití. To může být problém např. v rozvojových projektech, kde se požaduje zpřístupnění výsledků jiným VŠ. Protože si portál neklade za cíl jakkoli konkurovat LMS systémům a chce být „jen“ přehlednou publikační platformou, záměrně ho zde neuvádím v kontextu elearning, ale web-based learning, ke kterému dále patří: VLE (IS), aplikací nějakých simulací (v ,ékařských oborech se jedná např. o simulace na klinickými daty z registrů nebo o užití virt. Real. – operační simulátory apod.) Výukové materiály – portál Vdeokonference – webové prohlížeče také mohou být v některých případech koncovými přijímači audiovideo signálu. Zazněl pojem interoperabilita – použití standardů - juk Demonstrovat, ze VLE, které má představovat IS MU, může často skončit jako prosté vyvěšování el. studijních materiálů. Web-based learning v lékařských oborech: videokonference, obrazové archivy. Shareable Content Object Reference Model (SCORM) je referenční model pro e-learning. Je souborem specifikací a standardů, jejichž hlavním úkolem je, aby umožnily provozovat obsah vytvořený v souladu se SCORMem v libovolném LMS, který také musí pravidlům SCORM vyhovovat. Jak vyplývá z názvu, jde o model sdílitelných obsahových objektů (SCO – Shareable Content Object), který umožňuje znovupoužití vzdělávacích materiálů na všech SCORM přizpůsobených produktech a platformách. Pro popis výukových objektů SCORM používá manifest. Je to popisný soubor napsaný v rozšiřitelném značkovacím jazyku XML (eXtensible Markup Language). Aplikační profil metadat popisujících SCORM objekty má 64 prvků, ale jen malá část z nich je povinně vyžadována pro dosažení shody s referenčním modelem. The objective of the IMS Content Packaging Information Model is to define a standardized set of structures that can be used to exchange content. Interoperabilita. Dublin core = metadatový standard pro popis a podporu vyhledávání elektronických informačních zdrojů v českém prostředí. Využívají jej muzea, knihovny, vládní i komerční organizace Knihovní katalogizační lístek Popis dělený do prvků. Každý prvek popsaný 10 atributy Jméno Identifikátor Verze Registrační autorita Jazyk Definice Povinnost Typ dat Maximální výskyt Komentář Prvky: Název, tvůrce, předmět, popis, vydavatel, přispěvatel, datum, typ formát, identifikátor, zdroj, jazyk, vztah, pokrytí, práva DICOM = Digital Imaging and Communications in Medicine Problém se standardní taxonomií: Dilleo – Konspekt, kde v lékařství se vyskytuje i ochrana před požáry, zde vlastní popisný systém lékařských disciplin. Sál ---> učebna Sál ---> jiná instituce … Videokonference
Web-based learning MEFANET Portál verze II Interoperabilita -> portál, který je schopen se nainstalovat na více míst, posílat do společné brány XML data, dodržovat nastavené klíče. Opět tři úrovně dělení – primární je kategorizace na lékařské disciplíny, pak typy materiálů – tyto dva kvalifikátory se budeme snažit udržovat společné A třetí . Obsahové dělení – již v režii jednotlivých fakult. Každý příspevek opatřený metadaty putuje ve formě XML dat do centrální brány mefanetu. Webový portál jako jednotka v rámci společné brány. Dělení je trojí a je vyznačeno žlutě: podle obsahových sekcí, podle typu vyvěšeného vzdělávacího materiálu a podle lékařských disciplín. Každý portál bude vybaven XML parserem pro jednotný export vzdělávacího materiálu do společné brány.
Web-based learning MEFANET Portál verze II Interoperabilita -> portál, který je schopen se nainstalovat na více míst, posílat do společné brány XML data, dodržovat nastavené klíče.
Web-based learning MEFANET Portál verze II Zásadní změny v nové verzi (pro uživatele): Dvě jazykové mutace Návaznost na konkrétní kurzy v rámci studijních oborů Povědomí o příbuzných materiálech na dalších lékařských fakultách Zásadní změny v nové verzi (pro autory, garanty): Mocnější publikační rozhraní Rozsáhlejší popis metadaty (Dublin Core pro každý příspěvek) Hodnotové kvalifikátory (slovníky MeSH) Nová uživatelská role pro garanty Uživatelské skupiny Anonymní uživatel Registrovaný uživatel Uživatel vzdělávací sítě MEFANET Uživatel lokální univerzity Uživatel lokální lékařské fakulty Osobní vyžádání u autora Publikační rozhraní se přiblíží standardním webovým apliakcím, které nabízejí kvalitní žurnály – pro zasílání manuscriptů Blíží se čas, kdy díla vzniklá za podpory rozvojových projektů bude povinnost zpřístupnovat takto i uživatelům z jiných VŠ-.
Webové obrazové archivy vlastní vývoj na technologiích portálu propojení s portály a společnou EDU bránou chystané řešení pro telehematologii otevřenost pro studenty (web) možné splnění cíle interoperability Krátká odbočka z oblasti portálů – při vývoji vznikne celá řada samostatných modulů a knihoven, která využívánme i v dalších projektech, které pak budou na nový portál navázány – minimálně např. v rovině autentizace uživatelů apod. Jedním z nich je telehematologie, - tvorba edukačního databáze mikroskpických snímků s parametrickým popisem – kromě tvorby atlasu je možné využít i pro vzdálené konzulatce a diskuze nad snímkem – to vše pouze s webovýcm prohlížeme bez nutosti dalšího softwaru. Kolegové z OKH FN Brno a tak z Dětské nemocnice již archiv plní a zásobují nás svými požadavky a věřím, že za rok zde toto odprezentují jako své dílo a že bude v té rovině velkých autorských dl. Archiv + Konzultace + Testy
ffgf Díky za pozornost schwarz@iba.muni.cz 11 "Newer technologies such as computers and video conferencing are not necessarily better (or worse) for teaching or learning than older technologies . . . they are just different . . . The choice of technology should be driven by the needs of the learners and the context in which we are working, not by its novelty." Bates AW. Technology, open learning and distance education. London: Routledge, 1995 11