Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Píšeme bě/bje, vě/vje, pě
Advertisements

Mgr. Michal Oblouk.  pomáháme si tím, ž e si k danému slovu ř ekneme slovo p ř íbuzné/základové  píšeme v ko ř enu/základu slova – m ě sto, m ě síc,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_12 Název materiáluTvarosloví:
OB 21 CJL STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN. PŘÍDAVNÁ JMÉNA ( adjektiva ) Přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen ( jasný, šťastný, hezký, velký.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
PŘEDPONY Autor: Mgr. Martina Durinová Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk 5 ZPÍVAT SPÍVAT SHROMÁŽDIT ZHROMÁŽDIT SHLÉDNOUT ZHLÉDNOUT ZPRÁVA.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Pravopis s/z/vz Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_14_Odvozování sloves Autor Chňoupková Martina.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_05_Český jazyk pro 8. ročník_Pravopis koncovek přídavných jmen Téma: Pravopis koncovek přídavných.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Pravopis S / Z. Pravidla psaní předpony s ● Směr dohromady ● - sejít se, shon, sjet, sjednotit, sblížit se... ● Směr shora dolů, z porchu pryč ● - slízat,
Předpony S X Z Mgr. Iveta Vališková Pravopis předpon s x z se řídí přesnými pravidly pravidly.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Věta se skládá ze slov Název školy
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Jazyk a jazyková komunikace
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
SKUPINY BĚ/BJE, VĚ/VJE, PĚ
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Psaní bě/bje, vě/vje, mě/mně, pě Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
MLUVNICKÉ KATEGORIE PODSTATNÝCH JMEN
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
VY_32_INOVACE_03_Přípony –ný, -ní
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
Pravopis předpon a přípon
Psaní skupin –bě-/-bje-, -vě-/-vje-
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Přídavná jména přivlastňovací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_23_ Přídavná jména
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Šablona 32 VY_32_INOVACE_11_24_ Zdvojené souhlásky
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Psaní skupin mě/mně Při psaní skupin mě/mně pomáhají slova příbuzná Končí-li přídavné jméno –mý, píšeme v příslovci –mě Němý – němě střídmý – střídmě Soukromý.
Lesní patra.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Části obchodního dopisu, osnova
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Předpony s-, z-, vz- Český jazyk 4. a 5. ročník.
Téma: Předpony s-, z-, vz-, se-,ze-, vze-
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ JAZYK 5.ROČNÍK_VZORY PŘÍDAVNÝCH JMEN
Opakujeme přídavná jména ČJ 6.
Transkript prezentace:

Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP I. Základní škola Zruč nad Sázavou Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Pravopis slova Mgr. Olga Cudlínová

Pravopis slov přípony -ní, -ný pokud je kořen slova zakončen na -n, píšeme ve slovech odvozených -nn den – denní cena – cenný s jedním -n- píšeme: 1. přídavná jména odvozená od názvů zvířat zakončená na -n,-na(jsou odvozená koncovkou –í) havran - havraní kuna – kuní 2. přídavná jména raný (brambory), vraný (kůň) 3. podstatná jména kameník, viník, vinice(přípony -ík, -ice)

Utvoř přídavná jména od slov v závorkách: (týden) __________________ plán (stín) ___________________ místo (vůně) __________________ les (beran) _________________ kůže (ráno) __________________ mlhy (slon) ___________________ mládě (kámen) _________________ most (proutí) __________________ koš (bylina) __________________ odvar (kuna) ___________________ stopa (vlna) ___________________ svetr

Utvoř přídavná jména od slov v závorkách: (týden) týdenní plán (stín) stinné místo (vůně) vonný les (beran) beraní kůže (ráno) ranní mlhy (slon) sloní mládě (kámen) kamenný most (proutí) proutěný koš (bylina) bylinný odvar (kuna) kuní stopa (vlna) vlněný svetr

Pravopis slov skupiny bě - bje, vě - vje skupinu bje píšeme tam, kde se setká předpona ob- s kořenem slova začínajícím na je- skupinu vje píšeme tam, kde se setká předpona v- s kořenem slova začínajícím na je- v ostatních případech píšeme bě, vě (oběhnout, odpověď) Doplň –je nebo –ě v následujících slovech: ob – dnávka zboží, v – decký ob – v, v – zd zakázán, ob – t celé město, ob – ti fašismu, maminčino ob – tí, světelný v – m, ob – m krychle, pes zav – třil, v – žní hodiny, ob – hnout zahradu, v – rný přítel, neobvyklý z – v, hluboké záv – je, sb – r starého papíru

Pravopis slov Skupiny bě - bje, vě - vje Doplň –je nebo –ě v následujících slovech: objednávka zboží, vědecký objev, vjezd zakázán, objet celé město, oběti fašismu, maminčino objetí, světelný vjem, objem krychle, pes zavětřil, věžní hodiny, oběhnout zahradu, věrný přítel, neobvyklý zjev, hluboké závěje, sběr starého papíru

Pravopis slov skupiny mě - mně skupinu mě píšeme hlavně v kořenech slov (měna, měřit) končí-li přídavné jméno na -mý, píšeme v příslovci -mě střídmý – střídmě zřejmý - zřejmě končí-li přídavné jméno na -mný, píšeme v příslovci -mně skromný – skromně příjemný - příjemně ve slovech odvozených od základu um píšeme -mně umět, porozumět, nedorozumění pouze ve slovech utvořených z přídavného jména rozumný píšeme -mně rozumnější rozumně ve slovech odvozených od základu mn píšeme vždy -mně zapomněl, vzpomněl, domněnka ostatních slov se řídíme tím, jak bylo utvořeno !!! tamější od slova tam

Doplň –ě nebo –ně: osam - lé stavení, nejupřím - jší přítel, bohatá odm - na, jedl střídm - , kvetoucí pom - nky, přednášel zpam - ti, počínal si nerozum - , působilo to dojem - , cesta vedla strm - , les tem - šum - l, připom - l mi slib, vzájem - si pomohli, chovejte se skrom - , uzem - ný přijímač, učil se soukrom - , zbytečné nedorozum - ní

Doplň –ě nebo –ně: osamělé stavení, nejupřímnější přítel, bohatá odměna, jedl střídmě , kvetoucí pomněnky, přednášel zpaměti, počínal si nerozumně, působilo to dojemně, cesta vedla strmě , les temně šuměl, připomněl mi slib, vzájemně si pomohli, chovejte se skromně, uzemněný přijímač, učil se soukromě , zbytečné nedorozumění

Předpony s-, z-, vz- předpona s-/ se- směr dohromady (sbírat, sečíst) směr shora dolů (spadnout, sjet, seskočit) směr z povrchu pryč (smazat, smýt, setřít) předpona z-/ ze- dokončení děje (zlomit, zestručnit) stát se nějakým (zbělet, zemřít) předpona vz-/ vze- směr vzhůru (vzbudit) Doplň předpony v následujících slovech: -blednout, -bohatnout, -vázat, -chopit se, -hromažďovat, -míchat, -červenat, -měknout, -mlít, -klidit, -chudnout, -hrabat, -planout, -fouknout, -výšit, -kamenět, -lidštit, -dout

Předpony s-, z-, vz- Doplň předpony v následujících slovech: zblednout, zbohatnout, svázat, vzchopit se, shromažďovat, smíchat, zčervenat, změknout, semlít, sklidit, zchudnout, shrabat, vzplanout, sfouknout, zvýšit, zkamenět, zlidštit, vzdout

Použité prameny a zdroje: Opakujeme češtinu, J.Kvačková, Nová škola 2003 Český jazyk, PhDr. Eva Hošnová a kol., SPN 2006