Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
Název projektu: Moderní škola
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
subjektivně zabarvený
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
FRANTIŠEK GELLNER (1981 – 1914?) 2013 Literatura/F.Gellner.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Tropy II Marcela Jurková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
subjektivně zabarvený
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_Slova opačného významu AUTOR: Zdeňka Buchtelová ROČNÍK,
T R O P Y.
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_86.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Starověká literatura (Opakování) ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_103 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_10.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Subjektivně zabarvený popis - líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obohacování slovní zásoby
Jazyková složka literárního díla
Struktura literárního díla
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová
Opakujeme základní pojmy
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Národní obrození Opakování
Transkript prezentace:

Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75   Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava Obrazná pojmenování Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75

Osnova - Obrazná pojmenování - Epiteton/Přirovnání - Metafora/Personifikace - Metonymie - Synekdocha - Eufemismus - Oxymóron - Úkol

Obrazná pojmenování jsou nepřímá pojmenování, která vznikají: neočekávanými spojeními a souvislostmi přesunem a posunem významu

Epiteton/Přirovnání

Metafora

Metonymie přenesení pojmenování na základě věcné souvislosti, spojitosti Dnes večer jdeme na Mozarta. (na jeho hudbu)

Synekdocha druh metonymie (spojitost kvantitativní), část označená celkem a naopak A v létě lákají nás k nakousnutí kukuřičná zrna. (klasy)

Eufemismus zjemnění drsných nebo nepříjemných představ opakem dysfemismus Už na něm roste tráva. / Konečně chcípl! (zemřel)

Oxymóron = protimluv - zdánlivě nelogické spojení dvou slov živá mrtvola, stará mladá, zdravý nemocný, mrtvého ptáčka krásný zpěv, prasklého bubnu zvuk

Úkol: Vyhledejte: přirovnání, metaforu, metonymii, synekdochu, epiteton, oxymóron, personifikaci Včera jsem byla na Moliérově hře Zdravý nemocný. Je tomu už rok, co odešel na druhý břeh. Postav vodu na čaj. Na tu zahradu nesmí ani noha! Nevěřícně na něj zíral jak vyoraná myš. Z očí jí stékaly kapky moře. Hrnečky nárazem seskočily z regálu.

Použitá literatura: MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury 1 - 4. Praha: Trizonia, 1995. Kresba: vlastní

Závěr Děkuji za pozornost