Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Advertisements

Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis -. Barokní malířství,
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VÁŽNÁ A POPULÁRNÍ Název: HUDBA.
Renesanční hudba
Skupiny hudebních nástrojů
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Čelákovice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/12 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Typy orchestrů a jejich obsazení
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Dechové dřevěné nástroje
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Hudební renesance v Čechách
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/03 
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: Základní škola Netvořice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06      Název materiálu: Hudba v období baroka Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: baroko-hudba-homofonie-opera-hudební nástroje Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje hudbu v období baroka, vysvětluje pojem homofonie, zařazuje poznatky do širších souvislostí Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

Hudba v období baroka

O baroku obecně Kulturní epocha 17.stol – pol. 18.stol Baroko se opět obrací spíše k duchovním prožitkům člověka, velmi důležitou roli hraje náboženství Barokní architektura je velmi honosná Interiéry (vnitřní prostory) jsou velmi zdobené, plné obrazů, soch, honosných lustrů atp.

Snahou malířů a sochařů bylo vyjádřit pohyb, vnitřní emoce zobrazených postav Malíři ve svých obrazech detailně pracovali se světlem a stínem, tím díla získávali velké hloubky a tajemnosti

Barokní hudba Zdokonalují se hudební nástroje Dochází ke zrovnoprávnění hudby vokální (zpívané) a instrumentální (hrané na nástroje) Stále se udržuje polyfonie, ale současně se stává velmi oblíbenou i HOMOFONIE – vícehlas, který ohraničuje nahoře soprán, dole bas a ostatní hlasy mají „vyplňující“ funkci

Pro barokní hudbu je typická zpěvnost melodií a jejich záměrná líbivost http://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA (J. S. Bach: Air) Pro barokní skladatele bylo důležité vložit do hudby co nejvíce emocí (pocitů), které se pak přenášely na posluchače http://www.youtube.com/watch?v=VZc2npAmQXM (C. Monteverdi: Lasciate mi morire)

OPERA Oproti renesanci se hudba stává více dramatickou Důležitou událostí v období baroka byl vznik OPERY 1. operu napsal Jacobo Peri v roce 1598, jmenovala se DAFNE V roce 1637 bylo otevřeno 1.operní divadlo v Benátkách, desítky dalších do konce 17.stol.

Pro lidi byla opera oblíbenou formou „zábavy“ stejně jako dnes televize

Instrumentální koncert V období baroka vzniká také tzv. instrumentální koncert – skladba pro sólový nástroj (housle, flétnu, trubku…) a orchestr Mezi slavnou skladbu tohoto typu patří Čtvero ročních období Antonia Vivaldiho Skladatel v tomto díle líčí velmi barvitě přírodu ve všech čtyřech ročních obdobích http://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA

Fuga Velmi složitá a promyšlená polyfonní instrumennální skladba psaná většinou pro varhany Na začátku zazní krátká hudební myšlenka (tzv. motiv), se kterým pak podle určitých pravidel pracuje Vrcholu tato hudební forma došla u Johanna Sebastiana Bacha Jeho nejznámější skladbou tohoto druhu je Toccata a fuga d moll http://www.youtube.com/watch?v=Zd_oIFy1mxM

Významní barokní skladatelé Johann Sebastian Bach Georg Fridich Händel Antonio Vivaldi Adam Michna z Otradovic Jan Dismas Zelenka

Hudební nástroje Téměř všechny hudební nástroje procházejí proměnou ke svému zdokonalení Velmi oblíbeným nástrojem byly varhany

V baroku vznikají první orchestry (těleso, v němž jsou některé nástroje zastoupené několikanásobně) skládající se z houslí, violoncell, kontrabasu, příčné a zobcové flétny, hoboje, fagotu, žesťových nástrojů a cembala

Internetové zdroje http://www.panoramio.com/photo/2903087   http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsi d=3776 http://www.ask.com/wiki/Petr_Brandl http://www.praha.eu/jnp/cz/home/zabava/hudba/ cyklus_hvezdy_barokni_opery_predstavuje.html