Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Advertisements

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
BA03 Deskriptivní geometrie přednášková skupina P-B1VS2 učebna Z240 letní semestr 2015/2016 RNDr. Lucie Zrůstová.
ŘEZ JEHLANU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Finanční matematika 5. (finanční gramotnost) Složené úrokování zkráceně.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
TECHNICKÉ KRESLENÍ ZOBRAZENÍ ROVIN [1] Autor: Ing. Jindřich Růžička Škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo.
SÍTĚ HRANATÝCH TĚLES OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Zobrazení přímky a roviny
PARABOLICKÝ ŘEZ KUŽELE
KUŽEL – charakteristika tělesa
Frézování ozubených kol, drážek ve šroubovici - test
Technická dokumentace
VYBRANÉ ROVINNÉ KŘIVKY Epicykloida, hypocykloida,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Grafické programy - opakování
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
ŘEZ KUŽELE OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L ŘEZ KUŽELE OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ROVINA A JEJÍ PRVKY - hlavní přímky
ROVINA A JEJÍ PRVKY - spádové přímky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Grafické řešení lineárních rovnic
Programování a simulace CNC strojů I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
Pravoúhlá axonometrie
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
TECHNICKÉ KRESLENÍ Pravoúhlé promítání 9. cvičení[1]
Frézování drážek ve šroubovici
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace sestav
Otáčení pomocných průměten
Axonometrie - Konstrukce tělesa OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L
KÓTOVANÉ PROMÍTÁNÍ otočení roviny
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
HYPERBOLICKÝ ŘEZ KUŽELE
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Kvadratické nerovnice
VÁLEC – charakteristika tělesa
Lineární funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Tolerování rozměru a geometrické tolerance
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Souřadnicová soustava, průměty bodů
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PRŮNIKY DVOU ROVINNÝCH
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Tato prezentace byla vytvořena
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Teoretické řešení střech Valbová střecha půdorysu „EL“
Počítačová podpora konstruování
Rozvoj geometrických představ
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S-3-001

ÚVOD DO DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE Hlavním úkolem deskriptivní geometrie je zobrazovat prostorové objekty do roviny a to tak, aby z jejich obrazů ( průmětů ) bylo možné zjistit všechny geometrické vlastnosti daných objektů. Takové způsoby nazýváme promítacími metodami.

Trocha historie: Již 150 let před n. l. užíval římský stavitel Vitruvius pravoúhlé promítání, znal nárys, půdorys, pohled.

Středověcí malíři ve snaze pravdivě zachytit skutečnost dospěli k perspektivě.

Trocha motivace :

Ještěd, arch. Karel Hubáček

Jednodílný hyperboloid :

Na vědecký základ však položil Deskriptivní geometrii až koncem 18 Na vědecký základ však položil Deskriptivní geometrii až koncem 18. století francouzský matematik Gaspard Monge francouzský geometr a inženýr, po nemž je promítání pojmenováno, je považován za zakladatele novodobé deskriptivní geometrie Mongeovou metodou sdruženého půdorysu a nárysu lze poměrně snadno řešit rozmanité typy konstrukčních úloh, zejména metrických tato relativní jednoduchost je ovšem často na úkor názornosti zobrazení pomocí Mongeova promítání se užívá v různých modifikacích především v technických oborech, kde je potřeba z obrazu prostorových objektu jednoduše zjistit jejich rozměry a případně další vzájemné vztahy

Princip promítání : Promítání je zobrazení trojrozměrného prostoru do roviny. Existuje mnoho způsobů zobrazení prostoru do roviny.

Základní druhy promítání Středové promítání Rovnoběžné promítání

Druhy rovnoběžného promítání Kótované promítání Mongeova projekce Axonometrie Kosoúhlé promítání

A) KÓTOVANÉ PROMÍTÁNÍ Je to pravoúhlé promítání na vodorovnou průmětnu, které doplníme kótami promítnutých bodů.

MONGEOVA PROJEKCE: Zobrazení na jednu rovinu není vzájemně jednoznačné, viz. obr.

ZÁKLADNÍ PRINCIP MONGEOVA PROMÍTÁNÍ :

AXONOMETRIE : Mongeova projekce umožňuje řešit konstrukční úlohy v prostoru, ale nevýhodou je malá názornost. Chceme-li názorně zobrazovat prostorové útvary, užíváme axonometrii.

Kosoúhlé promítání : Je to promítání do některé souřadnicové roviny pravoúhlé soustavy souřadnic, zpravidla do nárysny.

OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S-3-001 Použitá literatura: J. Leinveber – Technické kreslení Učební texty MZLU v Brně OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S-3-001 DĚKUJI ZA POZORNOST !