Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
RoBla Číselné soustavy.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Dvojkový doplněk, BCD kód
Tato prezentace byla vytvořena
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
TÉMA: ČÍSELNÉ SOUSTAVY 1 Jitka Mertová, 4.I/1. Zdroje: - internetové stránky soustavy.cz soustavy.cz - počítačové časopisy - encyklopedie.
Tato prezentace byla vytvořena
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číselné soustavy david rozlílek ME4B
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KOMBINAČNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Název Digitální reprezentace dat Předmět, ročník ICT, sekunda
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výrok „Dostali na to neomezený rozpočet, a podařilo se jim ho překročit …„ (Michael Armstrong, CEO, problém Y2K, )
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Aritmetické operace ve dvojkové soustavě, šestnáctkový součet
BCD kód a záporná dvojková čísla
Uložení čísel v počítači Informatika pro ekonomy II doplněk.
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
Poloviční a úplná sčítačka
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Početní operace v oboru přirozených čísel
Orbis pictus 21. století Instrukční soubor 2
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číselné soustavy - převody
ALU Aritmeticko-logická jednotka
Aritmetickologická jednotka
Odčítání zpaměti.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslicová technika.
ZAL – 3. cvičení 2016.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ukládání dat v paměti počítače
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Aritmetické operace v číselných soustavách
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné soustavy a kódy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Aritmetické operace s binárními čísly
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Číselné soustavy a kódy
VY_32_INOVACE_Sib_II_06 Početní úkony
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Práce s desetinnými čísly
Číselné soustavy a kódy
Rozklad mnohočlenů na součin
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-05-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody Početní operace s binárními čísly Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 28.06.2013

Obsah tematického celku Čísla v digitálních zařízeních Součet binárních čísel Rozdíl binárních čísel Dvojkový doplněk Použitá literatura

Klíčová slova Binární soustava Součet binárních čísel Rozdíl binárních čísel Jednotkový doplněk menšitele Dvojkový doplněk menšitele

Čísla v digitálních zařízeních Některé z prvních počítačů (např. ENIAC) pracovaly v dekadické soustavě, tzn. pro každou z deseti číslic byl vymezen určitý rozsah napětí. Tyto počítače ale byly příliš složité, měly malý výpočetní výkon vzhledem ke své velikosti (brontosauří syndrom) a byly málo spolehlivé; kontrolní mechanismy správnosti zpracování dat byly jen velmi obtížně aplikovatelné. Ukázalo se, že je mnohem výhodnější umístit na vstup počítače převodník dekadického kódu na binární, ve kterém jsou vykonány veškeré početní operace a znovu použít převodník pro zobrazení výsledku v dekadické podobě.

Čísla v digitálních zařízeních Pro vykonávání početních operací v binárním kódu je počítač vybaven potřebnými registry (rychlé paměťové buňky) a logickými obvody pro provádění poměrně jednoduchých logických operací (například posun bajtu v registru o jeden bit doleva či doprava, záměna nul jedničkami či jedniček nulami apod.) Ryze aritmetickou operaci ale počítač ve skutečnosti provádí jen jednu – součet binárních čísel. Odčítání, násobení, dělení, umocňování, odmocňování i výpočty goniometrických a jiných funkcí – to všechno je pomocí důvtipných algoritmů převáděno na sčítání. Proto budeme sčítání binárních čísel věnovat zvláštní pozornost. Jednobitová čísla již sčítat umíme (viz tvorba dvojkové soustavy) a k pochopení součtu vícebitových čísel stačí pozorně projít následující příklad s komentáři k dílčím výpočtům.

Součet binárních čísel 1 0 1 1 1 0 0 1 2 1 1 0 1 1 1 0 1 2 1 1 0 0 1 0 1 1 0 2 ↓ komentáře k dílčím výpočtům ↓ 1 + 1 = 0 a jedna jde dál 0 + 0 = 0 a 1 z přenosu = 1 (přenos 0) 1 + 0 = 1 (přenos 0) 1 + 1 = 0 a 1 z přenosu = 1 a jedna jde dál 0 + 1 = 1 a 1 z přenosu = 0 a jedna jde dál 1 + 0 = 1 a 1 z přenosu = 0 a jedna jde dál 1 z přenosu

Rozdíl binárních čísel Pěkný příklad pro pochopení toho, jak se aritmetické operace provádí pomocí sčítání, je rozdíl dvou binárních operandů vypočítaný pomocí jednotkového doplňku. Uvádím pouze postup výpočtu bez důkazu. Příklad: a) zopakujeme si názvy obou operandů, jak jsme se je učili ve třetí třídě základní školy – menšenec a menšitel – a menšitele doplníme vpředu nulami na stejný počet bitů, kolik jich má menšenec 1 0 1 1 0 1 1 2 – 1 1 0 1 1 1 2 1 0 1 1 0 1 1 2 – 0 1 1 0 1 1 1 2 1 0 0 1 0 0 0 2 ← menšenec ← menšitel ← doplněk menšitele - vytvoříme záměnou nul jedničkami a jedniček nulami

Rozdíl binárních čísel b) menšence opíšeme beze změny a přičteme jednotkový doplněk menšitele, který vytvoříme záměnou nul jedničkami a jedniček nulami c) z výsledného mezisoučtu odebereme jedničku z nejvyššího bitu, přičteme ji k nejnižšímu bitu a je to hotové (nevýznamnou nulu na začátku rozdílu již neopisuji) 1 0 1 1 0 1 1 2 1 0 0 1 0 0 0 2 1 0 1 0 0 0 1 1 2 ← menšenec ← doplněk menšitele ← mezisoučet 1 0 1 0 0 0 1 1 2 1 2 1 0 0 1 0 0 2 ← mezisoučet bez jedničky v nejvyšším bitu ← jednička z nejvyššího bitu mezisoučtu, nutno ji přičíst ← konečný součet = hledaný rozdíl

Rozdíl binárních čísel d) můžeme tedy nalezený rozdíl zapsat do původního zadání e) pro jistotu vykonáme zkoušku, stejně jako ve třetí třídě základní školy, sečteme rozdíl s menšitelem a musí vyjít menšenec 1 0 1 1 0 1 1 2 – 1 1 0 1 1 1 2 1 0 0 1 0 0 2 ← menšenec ← menšitel ← nalezený rozdíl 1 0 0 1 0 0 2 1 1 0 1 1 1 2 1 0 1 1 0 1 1 2 ← k nalezenému rozdílu ← přičteme menšitele ← a součet se vskutku shoduje s menšencem v zadáním

Dvojkový doplněk Poznámka: V literatuře často nacházíme nalezení rozdílu binárních čísel pomocí tzv. dvojkového doplňku. Ten získáme tak, že jednotkový doplněk zvětšíme o jedničku. Dvojkový doplněk pak sečteme s menšencem a jedničku v nejvyšším bitu součtu (hledaného rozdílu původního zadání) odstraníme. Je evidentní, že obě metody jsou ve svém důsledku rovnocenné. Dvojkový doplněk je zřejmě lepší pro pochopení, jak to všechno funguje. To ale není předmětem tohoto zjednodušeného výukového materiálu. Důkaz najdete např. v [1] nebo zadáním výrazu „dvojkový doplněk“ v četných odkazech vyhledávačů na webu.

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.