Metody psychologie IV.část – Pomocné metody Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu Metody psychologie. Výukový materiál rozebírá pomocné metody - anamnézu, kazuistiku a rozbor výsledků činnosti. Je osnovou pro výklad učitele. Klíčová slova: anamnéza, kazuistika, rozbor výsledků činnosti Cílová skupina: žáci středních škol Název: Metody psychologie IV.část – Pomocné metody Jméno autora: Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Vytvořeno dne: 1.pololetí školního roku 2013/2014
Metody psychologie V.Část Pomocné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová
Pomocné metody 1) Anamnéza 2) Rozbor výsledků činnosti 3) Kazuistika
Anamnéza získáváme důležité poznatky, které mohly mít vliv na vývoj jedince rozlišujeme především anamnézu - osobní - rodinnou
Osobní anamnéza Rodinná anamnéza týká se samotného týká se rodičů, jedince Zjišťujeme údaje o těhotenství údaje o porodu psychomotorický vývoj prodělané choroby, osobnost dítěte atd. Rodinná anamnéza týká se rodičů, sourozenců i prarodičů Zjišťujeme vážné choroby vztahy v rodině vážné okolnosti v širší rodině
Ukázka zjišťování údajů u osobní anamnézy
Rozbor výsledků činnosti každý produkt lidské činnosti vyjadřuje osobnostní zvláštnosti
Sešity Deníky poukazují typická je jsou „ zrcadlem žáka“ charakterové vlastnosti rukopis atd. Deníky především v období dospívání typická je spontánnost upřímnost
využíváme konstrukčního materiálu Výtvarné projevy Poukazuje na výtvarné schopnosti charakteristiku osob Hra využíváme konstrukčního materiálu ( písek, stavebnice, kaménky) Poukazuje na tvořivost fantazii pečlivost sociální vztahy atd.
Kazuistika studium jednotlivého případu a jeho popis - případová studie studium jednotlivého případu a jeho popis - získaná kombinací několika metod anamnézy pozorování rozhovoru atd.
- zpracovává všechny dostupné materiály, které řadí chronologicky a zhodnocuje je - provádí kvalitativní analýzu - všímá si možných souvislostí mezi projevy v různých oblastech psychiky
Použitá literatura a zdroje Švingalová, D.: Základy psychologie. Liberec, Technická univerzita 1996 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
http://zdravi.e15.cz/clanek/postgradualni-medicina/syndrom-neklidnych-koncetin-459223 http://www.kreativni-stranky.wz.cz/pranicko-rybicka.html http://www.predskolaci.cz/ http://www.zenyprozeny.cz/art/2384-nechavate-detem-dost-soukromi/ http://terapie.as4u.cz/cs/alternativni-terapie/terapie-rodinou/alternativni-skoly/waldorfske-skoly/zakladni-skola-ucitel.html
http://www.krostav.cz/pic/sponzoring/kresba http://zena-in.cz/clanek/detska-kresba-od-klikyhaku-po-picassa/kategorie/deti/rubrika/rodina http://www.milan.cernoch.net/web/diagnostika.htm