BAROKO v evropské literatuře.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Život Karla IV. Jeho život a kdo to byl Karel se narodil v Praze 14.května roku 1316 Byl to první český král Karel IV byl synem Přemyslovců Elišky a českého.
ŽIVOT KARLA IV. Vypracoval: Jiří Vilášek. K AREL IV. Narodil se v Praze Narozen pod jménem Václav V sedmi letech byl poslán za svým kmotrem.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Druh učebního materiálu
Název školy: Základní škola Městec Králové
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Přemyslovci 2 (Život za Přemyslovců, Románský sloh, Kosmas)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Základní škola Čelákovice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Romantismus.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Třicetiletá válka
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vznik česky psané literatury
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Osudy dobrého vojáka Švejka
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Friedrich August von Stradonitz Kekule
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Název a číslo materiálu:
Středověká literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Česká hymna a její tvůrci
Úvod do středověku.
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
České země za 1. světové války
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
EVROPA 11. STOLETÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Revoluce v evropských zemích 1848
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

BAROKO v evropské literatuře

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE šíření reformních myšlenek – změny ve věcech víry válečné konflikty – TŘICETILETÁ VÁLKA (1618 – 1648) zrod absolutistických monarchií – Francie – Ludvík XIV. Anglie a Nizozemí – v čele hospodářského vývoje

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE Nejpravděpodobnější výklad slova baroko je, že pochází z portugalštiny, výraz perles baroques se pro perly nepravidelného tvaru používal již počátkem 16. století ve středověké logice se tak označovalo vše nabubřelé, nesprávné a směšné 17. století je zaznamenáno užití termínu „barokní“ ve významu „tordovaný“ (kroucený). Podobně jako označení mnoha jiných slohů bylo však i baroko pojmenováno až zpětně a i v tomto případě mělo toto dodatečně používané označení pejorativní přídech druhé polovině 18. a v 19. století bylo pro baroko často používáno také hanlivého označení: „sloh copový“, případně „sloh parukový“.

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE Ve druhé polovině 17. století – z Itálie do zaalpské Evropy nový umělecký sloh BAROKO HLAVNÍ ZNAKY: 1. okázalost 2. bohatství forem 3. rozvlnění linií a pohyb Uvnitř baroka lze rozpoznat dvě linie: a. klasicizující baroko – typické pro protestantskou Evropu a Francii b. dynamické (radikální) baroko typické pro katolické oblasti – Španělsko a jeho kolonie v Latinské Americe, Bavorsko a středoevropská habsburská monarchie Vidění sv. Terezie

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE - pro barokní stavitelství je typický cit pro kompozici a monumentalitu - mimo městské areály osvědčili barokní architekti neobyčejné pochopení pro krajinný ráz a začlenění architektury do přírodního prostředí - budování zámků doplněných zahradami, církevní stavby, baroko prostoupilo i lidovou architekturu – lidové baroko podoba Svatopetrského náměstí- italský architekt GIAN LORENZO BERNINI

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE Ferdinand M. Brokof, detail postavy světce ze sousoší sv. Františka Xaverského na Karlově mostě v Praze z roku 1711

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE Commedia dell'arte znamená (přeloženo z italštiny) „komedie profesionálních herců“. Jde o druh improvizovaného divadla barokní Itálie. Největšího rozmachu dosahovala v letech 1570 až 1650. Od 18. století její vliv postupně slábne, nicméně řídce se hraje dodnes.

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ITALSKÁ LITERATURA TORQUATO TASSO (1544 – 1595) básník pozdní renesance, známý nejvíce díky svému mistrovskému dílu Osvobozený Jeruzalém od roku 1560 do roku 1565 studoval práva a filosofii na univerzitě Padově a Bologni NEJZNÁMĚJŠÍ DÍLA: hrdinský epos GERUSALEMME LIBERATA (OSVOBOZENÝ JERUZALÉM), 1575 Hlavním dějem eposu, skládajícího se z 20 zpěvů, tvoří obléhání a dobytí Jeruzaléma a božího hrobu křesťanským vojskem, v jehož čele stojí Godfrid Bouillonský. Hra Osvobozený Jeruzalém měla tehdy časový význam. Souvisela se stále významnější hrozbou Turků, kteří málem odvlekli do otroctví i Tassovu sestru. - GERUSALEMME CONQUISTATA (DOBYTÝ JERUZALÉM), 1593

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ŠPANĚLSKÁ LITERATURA Pedro Calderón de la Barca (1600 – 1681) španělský dramatik 17. století narodil se ve šlechtické rodině teologické vzdělání získal na univerzitách v Alcalá de Henares a v Salamance Byl i vojákem, po vysvěcení na kněze působil jako kaplan v Toledu, později v Madridu jako čestný králův kaplan vrcholným představitelem závěrečného barokního období tzv. španělského zlatého věku napsal přes dvě stě her, většinou komedií, mezihry a náboženské jednoaktovky stylistické protiklady – hyperboly a antiteze (str. 200)

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ŠPANĚLSKÁ LITERATURA DÍLO: Život je sen – základní otázky smyslu života, vše se odehrává v nitru hlavní postavy (Platón) Zalamejský rychtář - historická hra s motivem rovné cti pro každého, bez ohledu na postavení a majetek Schovávaná na schodech hra proslula v české Nezvalově adaptaci

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ŠPANĚLSKÁ LITERATURA Tirso de Molina (asi 1584-1648) Španělský dramatik a prozaik, mnich roce 1601 vstoupil do řádu milosrdných bratří v Barceloně, kde byl v roce 1632 jmenován kronikářem mercenářského řádu autor téměř 400 her, z nichž se zachovalo kolem padesáti představují výběr všech tehdejších typů her od náboženských a historických až po komedie s milostnými náměty první uvedl na scénu postavu Dona Juana DÍLO: Sevillský svůdce a kamenný host

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ŠPANĚLSKÁ LITERATURA Luis de Góngora y Argote (11. června 1561 Córdoba – 23. května 1627 tamtéž) synem právníka dona Francisca de Argote a vznešené paní Leonor de Góngora studoval práva v Salamance a vstoupil do mnišského řádu pro náklonnost ke kartám, hazardním hrám a corridě mu však byla roku 1588 udělena biskupská upomínka na dvoře žil až do roku 1626, ovšem za neustálých finančních problémů zemřel v naprosté chudobě DÍLO: svá díla oficiálně nevydal (v roce 1623 se o to ovšem neúspěšně pokusil) chápal poezii jako stylizaci skutečnosti

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ANGLICKÁ LITERATURA John Milton (9. prosince 1608 – 8. listopadu 1674) anglický barokní básník, známý zejména díky své epické básni Ztracený ráj Po dokončení svého šestiletého soukromého studia (1638) se Milton plaví do Francie a Itálie a potkává italského astronoma Galilea Galileiho pro své samostudium je John Milton považován za jednoho z nejvzdělanějších anglických básníků

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ANGLICKÁ LITERATURA Milton kvůli své slepotě Ztracený ráj a Ráj opět nabytý pouze diktoval. Musel si tudíž pamatovat obrovské části svých básní nazpaměť, což zaslouží obdiv - jiní by si tak rozsáhlé dílo rozvrhovali na papír. Ztracený ráj Báseň byla poprvé publikována roku 1667, byla ale dále upravována. Mělo jít o anglický národní epos, srovnatelný s řeckou Odysseou. Jedná se o duchovní epos, vyprávějící o biblických tématech, uvažuje o teologických problémech Hlavním protagonistou básně je Satan, padlý anděl. Každá z dvanácti knih (v rozsahu 640 - 1189 veršů, Jungmann ve svém překladu knihy nazývá "zpěvy") je opatřena krátkým shrnutím ("Argument"). Děj je vzat ze začátku knihy Genesis, vypráví o svržení padlých andělů, vzpouře andělů, stvoření světa, Satanově pouti po ráji, kde v převtělení za hada svede Evu k prvnímu hříchu, děje okolo prvního hříchu a vyhnání z ráje. Děj básně se drží velmi přesně biblického podání.

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE ANGLICKÁ LITERATURA

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE NĚMECKÁ LITERATURA Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen (17. 3. 1622 – 17. 8. 1676) nejvýznamnější německý barokní spisovatel autor pikareskních románů a novel v protikladu k tehdejší dvorské literatuře zobrazil život prostého lidu a hrůzy třicetileté války pocházel z řemeslnické (původně šlechtické) rodiny při přepadení svého bydliště a vyvraždění rodiny odvlečen hesenskými žoldáky ačkoliv neměl školy ani vzdělání stal se vojenským písařem a roku 1646 se vykoupil z vojenské služby po skončení třicetileté války konvertoval ke katolicismu stal se majitelem hostince a roku 1667 rychtářem v bádenském městě Renchen, kde také zemřel

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE NĚMECKÁ LITERATURA Dobrodružný Simplicius Simplicissimus to jest Podrobný životopis podivného vaganta jménem Melchior Sternfels von Fuchshaim, totiž jak, kde, kdy a jakým způsobem přišel na svět, co v něm pozoruhodného a pamětihodného viděl, poznal, zkusil a zažil, jakož i to, proč jej zase dobrovolně opustil dílo považované za nejvýznamnější prozaické dílo období baroka děj románu je velmi bohatý s mnoha postavami a vedlejšími epizodami. Příběh je vyprávěn v první osobě s humorem, ironií a smyslem pro realismus, přičemž čtenáři se vypravěč jeví jako taškář i moralista, křesťan i cynik, poustevník i záletník, prosťáček i chlapík všemi mastmi mazaný.

BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE NĚMECKÁ LITERATURA Andreas Gryphius (2. 10. 1616 – 16. 7. 1667) německý básník a dramatik období baroka k nejvýznamnějším tvůrcům sonetů v německé literatuře 17. století