Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Mgr. Dana Mužíková Tematický celek Společenskovědní vzdělávání Ročník 2. Datum tvorby 26. 10. 2012 Anotace Tato prezentace je zaměřena na vysvětlení pojmu vývoj člověka z hlediska psychologie a uvedení hlavních činitelů, kteří se na vývoji podílí. Metodický pokyn Prezentace doplňuje výklad učitele. Pak následuje ověření poznatků ve skupinách –vyplnění pracovního listu. (PL- výběrová cvičení z tématu „Co ovlivňuje vývoj člověka?“ z pracovního sešitu autorů DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN 978-80-7358-146-6) Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
VÝVOJ ČLOVĚKA
Vývoj (evoluce) postupné zdokonalování od jednodušších forem ke složitějším
Vývoj člověka je chápán jako: vývoj od nejjednodušších organismů až k člověku (fylogeneze) vývoj člověka od jeho početí až do smrti (ontogeneze)
Činitelé působící na vývoj člověka: BIOLOGIČTÍ ČINITELÉ PROSTŘEDÍ PSYCHOLOGIČTÍ ČINITELÉ
BIOLOGIČTÍ ČINITELÉ jsou dány genetickou výbavou: barva očí, vlasů tón hlasu nadání, talent nervová soustava hormonální soustava nemoci
PROSTŘEDÍ (1) přírodní prostředí - klima - podmínky k bydlení
PROSTŘEDÍ (2) sociální prostředí - rodina - výchova - škola - kroužky - přátelé - spolužáci - kultura - sdělovací prostředky
PSYCHOLOGIČTÍ ČINITELÉ vztah k sobě samému (fantazie, svědomí) vlastní aktivita jedince (vůle, píle)
Cílem vývoje člověka je rozvoj jeho osobnosti.
PSYCHICKÁ DEPRIVACE (1) ne všechny děti vyrůstají v podnětném a láskyplném prostředí, mnohé trpí, citově strádají a dostávají se do stavu psychické deprivace tento stav vzniká následkem náročných životních situací, kdy člověk nemá dlouhodobě uspokojeny základní potřeby
PSYCHICKÁ DEPRIVACE (2) Může vzniknout při: extrémní sociální izolaci (vlčí děti) ústavní výchově špatných podmínkách v rodině (zanedbávání či týrání dítěte, časté konflikty, špatná výživa, nedostatečná hygiena)
Zdroje obrázků: AUTOR NEUVEDEN. ucebnice-dejepisu.ic.cz [online]. [cit. 26.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.ucebnice-dejepisu.ic.cz/img/a/vyvoj-lidi.jpg AUTOR NEUVEDEN. zmena.cz [online]. [cit.26.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.zmena.cz/wp-content/uploads/2012/09/05-zivotni-prostredi.jpg AUTOR NEUVEDEN. ucebnice2.enviregion.cz [online]. [cit. 26.10.2012]. Dostupný na WWW: http://ucebnice2.enviregion.cz/userFiles/prumysl-a-tezba/p4022769-001.jpg AUTOR NEUVEDEN. envi-a.org [online]. [cit. 26.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.envi-a.org/img/layout/envisoc_img.jpg AUTOR NEUVEDEN. web.volny.cz [online]. [cit. 26.10.2012]. Dostupný na WWW: http://gfx.volny.cz/up/fotky/4koureni-400.jpg AUTOR NEUVEDEN. samphoto.cz/jiunlimited prozeny.cz [online]. [cit. 26.10.2012]. Dostupný na WWW: http://static.prozeny.cz/images/stories/5302326-509x714.jpg AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.11.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/V%C3%A1clav_Havel_-_Freedom_and_its_adversaries_conference.jpg AUTOR NEUVEDEN. kreativity.blog.cz [online]. [cit. 26.10. 2012]. Dostupný na WWW: http://4.bp.blogspot.com/_2dVkL887bcA/R-YAT5vYgVI/AAAAAAAAAQo/k7igtxMGm1E/s1600/amala.jpg