Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Kritický realismus v literatuře
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Portréty literárních osobností světové literatury
Téma: Audience – V. Havel
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Monika Jáglová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4B_09_Česká.
NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL REVIZOR KAMIL BULKA SEXTA 2008/2009.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
Můj nejoblíbenější autor. Jmenuji se Igor Janiv a narodil jsem se na Ukrajině, a proto také rád čtu díla v originále. Mezi mé oblíbené autory patří Puškin.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Realismus ve světové literatuře Nikolaj Vasiljevič Gogol
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Literatura vlády Karla IV.
Digitální učební materiál
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Die Schweiz Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Digitální učební materiál
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kritický realismus - úvod
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 2. Téma: Revizor Tematický okruh: Literatura Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: říjen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA012 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA012 Anotace: Literární dílo: N. V. Gogol - Revizor, seznámení s výstavbou, obsahem, postavami a hlavní myšlenkou díla

Revizor pětiaktová satirická komedie ruského dramatika Nikolaje Vasiljeviče Gogola (1809 – 1852) hra zachycuje tupost, nevzdělanost a zkaženost státních úředníků, kteří vidí smysl své práce ve svém obohacování a v braní úplatků vysmívá se lidské hlouposti, podlézavosti, omezenosti, pokrytectví, byrokratismu

Nadčasová platnost díla nastavuje zrcadlo všem, jejichž charakter je pokřiven podlézavostí a úplatkářstvím odehrává se v malém provinčním ruském městečku kritizuje ruskou byrokracii v 1. polovině 19. století, ale má stále nadčasovou platnost vzniká roku 1836, přepracováno 1842 autora řadíme k ruskému kritickému realismu

Literární druh a žánr literární druh - drama literární žánr – satirická komedie zřetelné znaky realismu: pravdivý obraz skutečnosti, typizace, objektivní přístup ke skutečnosti (autor stojí nad příběhem) kritika nedostatků ve společnosti hovorový až nespisovný jazyk, neutrální výrazy, místy stylisticky zabarvené výrazy

Výstavba díla dějová zápletka jako anekdota groteskní komika x tragika situace výstižná charakteristika postav – i pomocí jmen – Špekin zachycena psychologie postav, což se projevuje v promluvách jsou zde uvedeny pokyny pro herce, psáno jako scénář (divadelní hra – drama)

Námět poskytl Puškin námět poskytl Gogolovi Puškin se svým příběhem, jak byl jednou při jakési cestě považován za tajného vládního úředníka za cara Mikuláše totiž nebylo ničím neobvyklým, přijel-li do okresního města „inkognito“ vysoký státní úředník, aby se přesvědčil, zda je vše v pořádku existovala totiž tajná policie, která pozorovala, kdo se vyslovuje proti režimu

Ohlas na komedii při premiéře roku 1836 v Petrohradě veliký úspěch především mladými lidmi a pokrokovými literárními kritiky hra přijímána s nadšením Gogol však terčem útoků vyšší společnosti, proti níž byla jeho komedie namířena, neboť motto knižního vydání hry: „Nevrč, brachu, na zrcadlo, když máš křivou hubu.“

Děj 1 na počátku třicátých let 19. století během krátkého časového úseku 24 hodin hlavní postava - mladý bezvýznamný úředník Ivan Alexandrovič Chlestakov se svým sluhou Osipem přijel do městečka již před čtrnácti dny, ubytoval se ve zdejším hostinci, v kartách prohrál všechny peníze a teď nemá na zaplacení útraty

Děj 2 přeje mu ale štěstí, protože městský hejtman právě dostal dopis od přítele z Petrohradu a dozvídá se, že městečko navštíví nebo už navštívil revizor díky poštmistrovi, který pro své rozptýlení otevírá cizí dopisy, se o tom okamžitě dozvědí i ostatní úředníci města protože nemají čisté svědomí, neboť berou úplatky, kradou a všude je nepořádek, pochopitelně se revize obávají

Děj 3 dva statkáři, Dobčinskij a Bobčinskij, jejichž jedinou životní náplní je běhat po městě a šířit jakékoliv (i neověřené) zprávy, ke kterým se dostanou, pokládají za revizora právě Chlestakova, a rychle rozšíří informaci o jeho příjezdu aby revize dobře dopadla, snaží se představitelé města Chlestakova podplatit

Děj 4 Chlestakov zpočátku nechápe, proč se najednou setkává všude s takovou úctou když pochopí, za jak významnou osobnost jej považují, plně využívá jejich hlouposti a protože je na mizině, rád s nimi hraje hru hejtman Anton Antonovič Skvoznik-Dmuchanovskij (policejní direktor) ho ubytuje ve svém domě a nabízí mu i dceru

Děj 5 krajský sudí, poštmistr a školní inspektor mu poskytují „půjčky“ a všichni mu přinášejí různé dary Chlestakov se vychloubá, jak je bohatý, kde všude byl a jaké má známosti při tomto smyšleném vyprávění o sobě jako o důležitém vysokém státním úředníkovi se tak rozohňuje, že se téměř plně vžívá do své nové smyšlené osobnosti

Děj 6 sluha Osip včas svému pánovi vysvětlí, že takový podvod se dlouho neudrží v tajnosti proto namluví Chlestakov svým hostitelům, že odjíždí za svým bohatým strýcem pro svolení k sňatku včas zmizí

Děj 7 před svým odjezdem napíše dopis příteli, v němž se mu svěří s celou komedií, kterou s úředníky městečka sehrál dopis pochopitelně otevře poštmistr a hned s ním běží k hejtmanovi, který se mezitím oddává snům o tom, jak si polepší po svatbě hejtman a všichni ostatní strašně zuří vtom přichází městský strážník a oznamuje, že přijel skutečný revizor

Hlavní postavy Ivan Alexandrovič Chlestakov – petrohradský mládenec, úředník, podvodník, lhář, povaleč, rád hraje karty a jedná bez rozmyslu, využívá hlouposti a strachu úředníků sluha Osip – prohnaný a vypočítavý sluha, který je chytřejší než jeho pán Anton Antonovič Skvoznik-Dmuchanovskij (policejní direktor, hejtman) – majetnický, sobecký, prolhaný, úplatný, směšný, chová se důležitě, ale je omezený a hloupý

Další postavy Anna Andrejevna - žena policejního direktora, s každým koketuje, zvědavá, marnivá Maria Antonovna – hloupá direktorova dcera poštmistr Špekin - pije, rozlepuje cizí dopisy školní inspektor Chlopov soudce Ljapkin-Ťapkin – šíří fámy mazaný lékař Hübner statkáři Bobčinskij a Dobčinskij - zvědaví, reptají a roznášejí klepy

Zdroje Revizor. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Revizor_%28Gogol%29 MARTINKOVÁ, Věra a Jitka ČERNÍKOVÁ. Čítanka 2: alternativní učebnice pro 2. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1992, 351 s. ISBN 80-855-7305-9.