OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové aspekty R. Specifika tréninku R u dětí. Diagnostika R.
BIOLOGICKÉ ZÁKLADY RYCHLOSTI Z anatomicko-fyziologického hlediska je R určena především: Nervovo-svalovou koordinací (rychlost vedení vzruchů, střídání kontrakce a relaxace, intra a intermuskulární koord…) zastoupením rychlých svalových vláken (až 80-90%), jejich délka, počet sarkomer, úhel přichycení na kost…) anaerobním alaktátovým energetickým systémem (zásoba ATP, CP…) hormonálním působením (testosteron, kortizol…) pohyblivostí kloubních spojení antropometrickými ukazateli…
1. Jednotlivého pohybu (acyklická) 2. KOMPLEXNÍHO POHYBOVÉH PROJEVU ČLENĚNÍ RYCHLOSTI RYCHLOST A) REAKČNÍ 1. JEDNODUCHÁ 2. VÝBĚROVÁ B) AKČNÍ 1. Jednotlivého pohybu (acyklická) 2. KOMPLEXNÍHO POHYBOVÉH PROJEVU Akční –dosažení max hodnot R jako fyzikální veličiny
ČLENENÍ RYCHLOSTI A) Rychlost reakční Výběrová - reakce na rozličné očekávané nebo nečekané podněty (pohyb soupeře, let míče, změna vnějších podmínek apod.), na které sportovec reaguje některou ze zvládnutých a známých pohybových činností. Prodloužena o rozhodování a volbu řešení. Významně ovlivněna anticipací, dovednostmi, zkušenostmi! Zkušenosti – uloženy v CNS jako pevné pohyb. Progr., které umožní v průběhu reakce realizovat zvolenou PČ dle situace a rozhodnutí
ČLENENÍ RYCHLOSTI B) Rychlost akční Podle průběhu pohybové fáze (kinematické struktury) se rozlišují dvě formy: Jednotlivého pohybu (acyklická) - jednorázové provedení pohybu s maximální rychlostí Základem hl. R kontrakce sv.
METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI K dlouhodobé strategii rozvoje rychlostních schopností přistupujeme již v dětském věku od 8 do 10 let. Maxima rychlostních schopností se dosahuje (až na některé výjimky) kolem 18 až 21 let. To neznamená, že rychlostní trénink později opomíjíme !!!
METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI Odpočatý sportovec, prohřáté a uvolněné svalstvo. Maximální úsilí, koncentrace a motivace, zvládnutí techniky (kontrolovaný pohyb). Metoda opakování: doba cvičení do 10-15 s (herní formou i déle) počet opakování v sérii 3-5 počet opakování v tréninkové jednotce do 15 (20) - při poklesu rychlosti trénink ukončit plný interval zotavení 2-5 (8) min, obvykle aktivní.
METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI S rostoucí koordinační náročností rychlostního výkonu se zvyšuje význam tréninku koordinačních schopností. V ročním cyklu 1-3x/týden, v přípravě po období zaměřeném na sílu a vytrvalost, částečně souběžně se silou.
SPECIFIKA TRÉNINKU U DĚTÍ Využít citlivého období rozvoje: cca 8-12 (13) let, u chlapců i déle. Zařazovat široké spektrum cvičení, všechny druhy R.
Kontrolní otázky Charakterizujte R jako motorickou schopnost a jako faktor sportovních výkonů. Jakými předpoklady je R určena z biologického hlediska?. Jaké druhy R lze rozlišit? Objasněte základní požadavky na efektivní trénink R. Jaká jsou specifika tréninku R u dětí? Jak lze R diagnostikovat?