FAGOCYTÓZA II Mgr. Olga Tichá, LF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průtoková cytometrie.
Advertisements

Imunitní systém a jeho význam pro homeostázu organismu,
Nespecifické složky buněčné imunity I.
 M ETODY F AGOCYTÓZY - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU 4 skupiny testů na fagocytózu:
Metody Fagocytózy   - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU   4 skupiny testů na fagocytózu:
Fagocytóza = základní nástroj nespecifické imunity (společně s komplementem) fagocytující buňky proces fagocytózy.
Komplementový systém a nespecifická imunita
FAGOCYTÓZA.
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Alergie a přecitlivělost Kurs Imunologie. Definice Alergie – zvýšená imunitní odpověď (často zánětlivá) na antigeny z vnějšího prostředí (alergeny) která.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Výživa a hygiena potravin
Imunitní systém a jeho význam pro homeostázu organismu,
Stavba buňky.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
IMUNITA VY_32_INOVACE_ září 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
FAGOCYTÓZA Mgr. Olga Tichá, LF MU.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Krev - opakování.
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Tělní tekutiny krev.
CHEMILUMINISCENČNÍ TEST
FAGOCYTÓZA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ústav klinické imunologie a alergologie
Adsorpce na fázovém rozhraní
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
Vyšetřování parametrů humorální imunity
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
Ústav klinické imunologie a alergologie
Počítání krevních buňek
Vyšetřování parametrů buněčné imunity
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Imunitní systém J. Ochotná
Kontrola prostředí a sterility
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Laboratorní diagnostika
Vyšetření parametrů buněčné imunity
Úvod do imunologie Martin Liška.
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
IMUNOESEJE.
Zánět
Složení krevní plazmy (mastné kyseliny, bilirubin, hormony, léčiva) udržování intravaskulárního tlaku integrita cév acidobazická rovnováha ALBUMIN.
Metody Fagocytózy   - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU   4 skupiny testů na fagocytózu:

Imunologie seminář 1 Imunologie seminář 1 J. Ochotná
Adsorpce na fázovém rozhraní
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Jejich příprava a reaktivita
VY_32_INOVACE_C9-012 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Transkript prezentace:

FAGOCYTÓZA II Mgr. Olga Tichá, LF MU

Glu-6-P HCO3- HMP zkrat NADP + 2H+ NADPH + H+ NADPH oxidáza O2 O2- + O2- + 2H+ Fe3+ /Fe2+ superoxiddismutáza OH. H2O2 (Haber-Weiss) myeloperoxidáza +SCN- +Cl- +RH HOCl HOSCN + H2O2 + O2- R. + R-NH2 1O2 R-NHCl OH.

FAGOCYTUJÍCÍ BUŇKY neutrofil eosinofil basofil monocyt makrofág            eosinofil basofil monocyt makrofág dendritická b. V periferii je cca 7% celkového množství fagocytů, zbytek je v kostní dřeni, odkud se průběžně vyplavují a zároveň doplňují.

KREVNÍ DIFERENCIÁL využití průtokové cytometrie s mAb nebo bez nich granulocyty tvoří 40-65% všech leukocytů parfirení krve

PRŮBĚH FAGOCYTÓZY ADHEZE („rolling“) → cytometrie – exprese LAD1, LAD2 EXTRAVAZACE A DIAPEDÉZA ROZPOZNÁNÍ OPONIZOVANÝCH ČÁSTIC CHEMOTAXE → test migrace pod agarózou INGESCE → fagocytóza mikroorganismů nebo inertních částic DIGESCE - mechanismus nezávislý na kyslíku → mikrobicidní test, detekce enzymů - mechanismus závislý na kyslíku → mikrobicidní test, NBT, INT, detekce myeloperoxidázy, chemiluminiscenční test, „burst“ test

ROZPOZNÁVACÍ MECHANISMY FAGOCYTŮ Fagocyty jsou schopné rozpoznat struktury, které se nacházejí na povrchu mikroorganismů, ale ne na buňkách vlastních. Tyto struktury jsou evolučně konzervované, sdílené různými mikroorganismy a nezbytné pro jejich život. Příklady: LPS (G-bakterie), peptidoglykany (G+ bakterie), glukany a manany (kvasinky a plísně) Opsoniny – komplementové fragmenty (C3b), protilátky (Fc fragment) Fosfolipidy - na povrchu vlastních apoptotických buněk (za normálních okolností se nacházejí výhradně na vnitřní straně membrány)

PRO ROZPOZNÁNÍ RŮZNÉ DRUHY RECEPTORŮ Pro rozpoznání charakteristických mikrobiálních nebo apoptotických komponent slouží fagocytům různé druhy receptorů: manózové receptory rozeznávající cukerné struktury na povrchu bakterií a některých virů scavengerové receptory – rozeznávají acetylované LDL chemotaktické receptory (fMLP) Toll-like receptory komplementové receptory Fc receptory

KLINICKÝ VÝZNAM FAGOCYTÓZY Správná funkce fagocytů je pro organismus nezbytná!!! (hlídání adekvátnost zánětlivé reakce na cizorodou částici: cizorodá vs. vlastní) Naopak hyperaktivace fagocytů – problémy: poškození okolních buněk a tkání reaktivními metabolity a proteolytickými enzymy Deficience ve funkcích fagocytů = těžký průběh banálních infekcí příklad: CGD (chronická granulomatóza) – defektní NADPH oxidáza (častá bakteriální a fungální onemocnění)

DALŠÍ VYŠETŘENÍ FAGOCYTÓZY MIKROBICIDNÍ TEST sledování schopnosti fagocytů pohlcovat a usmrcovat živé kvasinky; usmrcené kvasinky se z fagocytů uvolní deoxycholátem a jejich množství se určí obarvením methylenovou modří NBT (INT) TEST při aktivaci fag. vznikají kyslíkové deriváty (peroxid vodíku, superoxidový radikál) – tato aktivita je hodnocena redukcí tetrazoliových solí; bezbarvý roztok soli proniká při fagocytóze do buňky, kde je redukován na nerozpustný barevný formazan; při extrakci měřitelný spektrofotometricky. NBT = nitrobluetetrazolium INT = iodonitrotetrazolium

Burst test I. Kvantitativní test pro vyhodnocení oxidačního vzplanutí u granulocytů a monocytů Fagocytující buňky se stimulují E. coli, fMLP a PMA (3 různé zkumavky)-dochází k oxidačnímu vzplanutí Ke vzorkům přidán DHR (dihydrorhodamin 123), který je radikály oxidován na zeleně fluoreskující rhodamin 123 Na průt. cytometru sledován počet (procento) zeleně fluoreskujících granulocytů a monocytů

Burst test II. Inkubace vyšetřované heparinizované krve při 37oC za přítomnosti dihydrorhodaminu 123 Stimulans: A) (opsonizované) E.coli B) PMA C) fMLP Výsledek: 1. % aktivních fagocytujících buněk: Normální hodnoty: A) (opsonizované) E.coli: 80-100% B) PMA : 90-100% 2. Stimulační index: mean intenzity fluorescence stimulovaných buněk SI = ---------------------------------------------------------------- mean intenzity fluorescence nestimulovaných buněk Normální hodnoty: A) opsonizované E.coli: 30 a více B) PMA : 30 a více

CHRONICKÁ GRANULOMATÓZA BEZ STIMULACE STIMULACE PMA ZDRAVÁ KONTROLA STIMULACE PMA 97% PACIENT STIMULACE PMA: 12%

STIMULACE E.Coli ZDRAVÁ KONTROLA PACIENT S CGD

CHRONICKÁ GRANULOMATÓZA (AUTOZOMÁLNĚ RECESIVNÍ)

CHRONICKÁ GRANULOMATÓZA (X-VÁZANÁ)