Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Advertisements

Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_17_Tlaková síla, tlak Téma:
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_18_Ptáci _dravci Téma: 10C_Př7.roč.
POHYB TĚLES PROTI SOBĚ – STEJNÁ DOBA Slovní úloha o pohybu I.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnice ve slovních úlohách II.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Pohyb těles-fyzika hrou
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnoměrný pohyb A KONEC
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Teplota – souhrnná cvičení II.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_32_Zavedeni_nasobeni Matematika - 2. ročník
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Procenta v „autařské“ praxi
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Rovnoměrný pohyb konstantní (stejná) rychlost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Název vzdělávacího materiálu Tělesa a jejich rychlosti
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Kontrolní test znalostí
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Lineární funkce v praxi
Písemné sčítání a odčítání do
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
VY_32_INOVACE_22 Člověk a jeho svět, Prvouka – BESIP I ročník
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_02_Pohyb tělesa – grafy, zajímavosti Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 22.10.2012 v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: Tento DUM je určen k procvičení čtení údajů ze sestrojeného grafu a výpočtu rychlosti. V závěru prezentace je uvedena řada zajímavostí vztahujících se k tomuto tématu.

POHYB TĚLESA Grafy Zajímavosti

V grafu je zachycen pohyb dvou chodců – Teodora a Maxe f) V jaké vzdálenosti se nacházel Teodor od Maxe 20minut od vyjití? b) Rozhodni bez výpočtu, kdo se pohyboval větší rychlostí? a) Vyšli oba současně? d) Urči jakou rychlostí se pohyboval Max. c) Urči jakou rychlostí se pohyboval Teodor. e) Kdy a kde se chlapci setkali?

a) Vyšli oba současně? b) Rozhodni bez výpočtu, kdo se pohyboval větší rychlostí? c) Urči jakou rychlostí se pohyboval Teodor. d) Urči jakou rychlostí se pohyboval Max. e) Kdy a kde se chlapci setkali? f) V jaké vzdálenosti se nacházel Teodor od Maxe 20minut od vyjití?

V grafu je zachycen pohyb cyklisty a řidiče skútru. a) Rozhodni bez výpočtu, které z vozidel má větší rychlost? (Menší rychlostí se pohybuje cyklista.) b) Vyjela obě vozidla současně? f) Urči celkovou dobu a celkovou dráhu pohybu skútru. e) Kdy a kde předjede skútr kolo? d) Urči rychlost skútru. c) Urči rychlost cyklisty.

a) Rozhodni bez výpočtu, které z vozidel má větší rychlost a) Rozhodni bez výpočtu, které z vozidel má větší rychlost? (Menší rychlostí se pohybuje cyklista.) b) Vyjela obě vozidla současně? c) Urči rychlost cyklisty. d) Urči rychlost skútru. e) Kdy a kde předjede skútr kolo? f) Urči celkovou dobu a celkovou dráhu pohybu skútru.

Z grafu závislosti dráhy na čase urči, o jaký pohyb automobilu se jedná. e) Urči průměrnou rychlost celého znázorněného pohybu. f) Urči rychlost pohybu v jednotlivých časových úsecích dráhy? b) Jak dlouho se skutečně automobil pohyboval? g) Změní se průměrná rychlost, zkrátíme-li dobu zastávek na polovinu? Jak? d) Urči dobu zastávek. c) Urči celkovou dráhu a celkovou dobu pohybu.

Z grafu závislosti dráhy na čase urči, o jaký pohyb automobilu se jedná. Jak dlouho se skutečně automobil pohyboval? Urči celkovou dráhu a celkovou dobu pohybu. Urči dobu zastávek. Urči průměrnou rychlost celého znázorněného pohybu. Urči rychlost pohybu v jednotlivých časových úsecích dráhy? Změní se průměrná rychlost, zkrátíme-li dobu zastávek na polovinu? Jak?

Míša si vyjela na svém novém kole na projížďku a udržovala stálou rychlost 20km/h. Za 40 minut po jejím výjezdu se za ní na skútru vydal její kamarád Petr rychlostí 60km/h. Za jak dlouho Petr Míšu dohoní a na kolikátém kilometru? Řeš graficky. Kontrola řešení: Petr dohoní Míšu za 20minut na dvacátém kilometru.

Ví někdo, co je na obrázku?

Tachograf V silniční dopravě je využíván typicky v nákladních automobilech a autobusech, kde zaznamenává graf rychlosti v závislosti na čase. Záznam je prováděn u mechanických a elektronických tachografů na papírové záznamové kotouče a u digitálních tachografů do paměti tachografu a na čipovou kartu řidiče. Záznamy slouží ke kontrole doby řízení posádky vozidla a ke zjištění rychlosti v případě nehody.

Dráha pro zastavení vozidla Dráha pro zastavení vozidla je tvořena dvěma faktory – reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. To trvá asi jednu vteřinu. V tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí. Při 50 km/h je reakční dráha 14 m dlouhá. Teprve potom jsou zapojeny brzdy. Brzdná dráha závisí na dané rychlosti, ale i četných vnějších podmínkách.

Rychlost vozu Reakční dráha Brzdná dráha Dráha zastavení suchá silnice 50 km/h 14 m 28 m 60 km/h 17 m 20 m 37 m 80 km/h 22 m 35 m 57 m mokrá silnice 19 m 33 m 45 m 49 m 71 m náledí   64 m 78 m 93 m 110 m 165 m 187 m

Rychlost větru Působení větru 6 m/s 20 km/hod Vítr lehce pohybuje listím. 11 m/s 40 km/hod Vítr pohybuje slabšími větvemi. 15 m/s 50 km/hod Vítr ztěžuje pochod s batohem na zádech. 16 m/s 60 km/hod Vítr hýbe silnými větvemi, chůze je již velmi obtížná. 20 m/s 70 km/hod Při chůzi musíme udržovat rovnováhu pomocí hůlek. 22 m/s 80 km/hod Vítr lomcuje silnými větvemi a slabšími stromy, chůze začíná být nemožná. 25 m/s 90 km/hod Lze chodit jen se sníženým těžištěm. 28 m/s 100 km/hod Vítr láme a vyvrací silné stromy. 30 m/s 110 km/hod Postupovat lze jen přískoky. 40 m/s 140 km/hod Pohyb je možný jen plazením.

Prostor pro vámi vybrané zajímavosti, … Např.: jízdní řády, rychlosti zvířat, automobilů, letadel, tenisových míčků, … zajímavé úlohy, ….

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:    AUTOR NEUVEDEN. NOTEBOOK.CZ [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://notebook.cz/clanky/ostatni/2008/microsoft-works-jednodussi-pribuzny-microsoft-office-3-cast AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tachoscheibe.jpg AUTOR NEUVEDEN. Novinky.cz [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://www.novinky.cz/auto/52332-dodrzovani-rychlosti-hlavni-cil-nove-kampane-besip.html AUTOR NEUVEDEN. Shaman.cz [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://www.shaman.cz/praxe/vitr-rychlost-teplota.htm AUTOR NEUVEDEN. Motorkari.cz [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://www.motorkari.cz/clanky/clanky-predstavujeme/zimni-vybava-skutr-13410.html AUTOR NEUVEDEN. Creative Commons [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tachograf

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:    AUTOR NEUVEDEN. BESIP [online]. [cit. 12.8.2011]. Dostupný na WWW: http://www.ibesip.cz/cz/akce-a-kampane/archiv-kampani/bezpecna-obec/komunikacni-aktivity/vlastni-medialni-projekty/rychlost AUTOR NEUVEDEN. BESIP [online]. [cit. 3.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ibesip.cz/cz/akce-a-kampane/archiv-kampani/bezpecna-obec/komunikacni-aktivity/vlastni-medialni-projekty/rychlost Obrázky vlastní tvorba. Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.