Teorie architektury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

NK 1 – Konstrukce – část 2A Přednášky: Doc. Ing. Karel Lorenz, CSc.,
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Románský sloh.
RENESANCE A HUMANISMUS
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
KLASICISMUS.
RENESANCE.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
Renesance a humanismus v Itálii
Antický ŘÍM.
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
                                                                         Egyptské pyramidy                                                                                 
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Opakování Prověřování znalostí
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Antické Řecko Architektura.
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Poznáváme – evropské a světové prostředí  Pokuste se určit dobu vzniku – stačí století  Pokuste se určit název díla, stavby, artefaktu  Pokuste se.
„chrám všech bohů“ Řím Martovo pole
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Předmět a metody dějin umění
Malířství a sochařství (úvod)
Estetická a posvátná geometrie
Dana Matějovská ° Konference RUV ° FA ČVUT v Praze2 Architekti ctí známé tři principy architektury (Vitruvius) Krása Kvalita konstrukce Účelnost.
Technika - stavitelství Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Teorie architektury Její estetické a mimoestetické aspekty.
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
1. hodina 17. února 2014 Kulturněhistorický vývoj řeckých regionů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Struktura povrchu VY_32_INOVACE_45_899
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Téma 6: Teorie architektury, urbanismu a designu
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
Digitální učební materiál Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Renesance a humanismus
Raně renesanční italská architektura
Helénistická estetika
Poznávací Zájezd do Itálie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Teorie architektury

Jediný dochovaný starověký spis na toto téma Vitruvius (Pollio), De Architectura libri decem, 1. pol. 1. stol. po Kr. (Deset knih o architektuře, česky 1953). Stavba musí uspokojovat tři požadavky: 1) firmitas, 2) utilitas, 3) venustas. Krása (venustas) zahrnuje šest pojmů: 1) ordinatio, 2) symmetria, 3) eurythmia, 4) dispositio, 5) decor, 6) distributio. Vitruviova estetika architektury vychází ze čtyř zdrojů: 1) abstraktní kategorie (řecká teorie proporcí), 2) zákony stavby lidského těla, 3) zákony fyziologické optiky, 4) čis-tě konstruktivní zásady.

Teorie architektury v renesanční Itálii Leone Battista Alberti, De re aedificatoria libri X, vyd. posmrtně 1485 (sepsáno 1443-1452, Deset knih o archi-tektuře) „Italský Vitruvius“ L. B. Alberti (1404-1472): humanista, právník, sekretář římské kurie, architekt, považoval se za diletanta (milovníka umění), u něj poprvé odděleno pro-jektování staveb od jejich provádění. V jeho estetické teorii je klíčovým pojmem concinnitas (umělé článkování, souměrnost). Chtěl povýšit architekturu mezi svobodná umění, odlišit ji od stavitelského řemesla. Proto požaduje všestranné vzdělání architektů.

Leone Battista Alberti Mantova, kostel S Leone Battista Alberti Mantova, kostel S. Andrea Florencie, Palazzo Rucelai pol. 15. stol.

Teorie architektury v renesanční Itálii Dogmatické traktáty o architektuře: kodifikovaly pravidla vycházející z Vitruvia a sloužily jako vzorníky. Nejznámnější z nich sepsali architekti Serlio (1475-1554) a Palladio (1508-1580). Sebastiano Serlio, Tutte l´opere d´architettura et prospettiva, 8 knih, celek vyd. 1584 (Všechna díla o architektuře a perspektivě) Andrea Palladio, I quattro libri dell´Architettura, 1570 (Čtyři knihy o architektuře)

Teorie architektury v renesanční Itálii Palladio

Teorie architektury v renes. Itálii Serlio

„Klasický jazyk architektury“ Antické a renesanční motivy John Summerson, The Classical Language of Architecture Josip Plečnik: architectura perennis K základním atributům takto chápané architektury patří pět sloupových řádů: toskánský, dórský, iónský, korintský a kompozitní (římský) A. Palladio, pět sloupových řádů, z dí-la I quattro libri dell´Architettura

„Klasický jazyk architektury“ Antropomorfní prvky Přirozené obydlí Francois Blondel podle Vignoly, Profilace toskánského řádu, z jeho Cours d' architecture, sv. 1, 1771 Léon Krier, Dočasné odmítnutí archetypu, obr. z jeho knihy Architektura -volba nebo osud

Kategorizace staveb podle účelu: sakrální/profánní, veřejná/soukromá podle typu: palácová, kostelní, domovní aj. podle materiálu: dřevěná, kamenná, cihlová, betonová (kombinace železobetonu a skla) aj. podle stavební techniky: zděná, litá, montovaná podle formálního pojetí: tektonická/stereotomní, pod. článková/bloková (např. řecký chrám vs. pyramida)

K hermeneutice architektury Heidegger, Bytí a čas: Architektura je označením před-chůdné, principiální a autoritativní osnovy či souvislosti lidského pobytu v jeho podstatné vykloněnosti do světa a zároveň i zjevnosti a artikulovanosti světa jako toho, „kde“ se pobyt bytostně nachází. Elementárními faktory architektonické artikulace prostoru a utváření světa jsou místo a cesta, či stanoviště a relace. Vytýčení místa dominuje při vzniku centrálních archit. kompozic (příklad Stonehenge, Pantheón, barokní centrály). Význam cesty je možno ukázat na příkladu longitudinálních kompozic, podkladem jejich koncepce je „shromáždění a návaznost odlišených jsoucen v jednotě světa“ (Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh).