ELEKTROTERMICKÉ PROCESY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTROTERMICKÉ PROCESY
Advertisements

Spoje potrubí-pájené spoje1 VY_32_INOVACE_456.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 Anotace.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
1 Program Druhy pálených tašek Technologie výroby pálených tašek Metodika zkoušení a vlastnosti pálených tašek Porovnání kvality tašek SUPMAT – Podpora.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Základy chemických technologií 2016 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
Sklo, výroba skla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_49.
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_18.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Energetická hodnota potravin (EH)
Výroba ocelí Ocel se vyrábí zkujňováním.
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Elektrické stroje točivé
Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Alkyny.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Elektromotor a jeho využití
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
1. skupina PS: Vodík Izotop H D T Výskyt: 89 % vesmír;
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výroba dezertních hmot 2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Kompozity Kompozity tvoří materiálový systém, složený ze dvou nebo více fází, s makroskopicky rozeznatelným rozhraním mezi fázemi, dosahující.
Lití do kokil kokila je trvalá, drahá forma
Teorie obrábění Obrábění je způsob výroby, při kterém konečný tvar výrobku získáme oddělením přebytečného materiálu v podobě třísky. Obrábění spočívá v.
Poznávačka minerály.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Významné oxidy CO2 CO SO2 SiO2 CaO Al2O3.
Transkript prezentace:

ELEKTROTERMICKÉ PROCESY PROCESY, PROVÁDĚNÉ ZA VYSOKÝCH TEPLOT, ZÍSKANÝCH PŘEMĚNOU Z ELEKTRICKÉ ENERGIE JAKO ODPOROVÉ TEPLO A TEPLO ELEKTRICKÉHO OBLOUKU VÝHODY: SNADNÁ REGULACE TEPLOTY TEPLO BEZ SPALIN VYSOKÁ ÚČINNOST PROVÁDÍ SE TY REAKCE, KTERÉ S KONVENČNÍM OHŘEVEM NEJSOU MOŽNÉ ZAŘÍZENÍ: ELEKTRICKÉ PECE – OBLOUKOVÉ A ODPOROVÉ Základy chemických technologií 2016

KARBID KŘEMÍKU - KARBORUNDUM SUROVINY: KŘEMENNÝ PÍSEK ČERNOUHELNÝ KOKS, ANTRACIT PRINCIP: SiO2 + 3 C → SiC + 2 CO ΔH = 512 kJ/mol ZAŘÍZENÍ: ODPOROVÁ PEC (ACHESONOVA) S TOPNÝM JÁDREM Z KOKSU TAVENÍ VSÁDKY PŘI 1900-2500°C VLASTNÍ REAKCE 40 HODIN, CHLADNUTÍ 24 HODIN POUŽITÍ: CHEMICKY A MECHANICKY ODOLNÝ MATERIÁL BRUSNÝ MATERIÁL ŽÁRUVZDORNÉ TVÁRNICE TOPNÉ ODPORY ELEKTRICKÝCH PECÍ Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 KARBID VÁPNÍKU SUROVINY: PÁLENÉ VÁPNO KOKS NEBO ANTRACIT PRINCIP: CaO + 3 C → CaC2 + CO ZAŘÍZENÍ: OBLOUKOVÁ PEC, ŠAMOTOVÉ VYZDÍVKY TAVENÍ VSÁDKY PŘI 1800-2200°C ROZTAVENÝ KARBID (2000°C) SE ODLÉVÁ DO LITINOVÝCH PÁNVÍ, PO ZTUHNUTÍ SE DRTÍ, UCHOVÁVÁ SE VE VZDUCHOTĚSNÝCH OBALECH POUŽITÍ: CaC2 + 2 H2O → C2H2 + Ca(OH)2 ACETYLÉNOVÁ CHEMIE, LAMPY Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 TERMICKÉ PROCESY TAKOVÉ PROCESY, PŘI NICHŽ LÁTKY PODLÉHAJÍ CHEMICKÝM ZMĚNÁM ZA VYSOKÝCH TEPLOT – OBVYKLE > 800°C POTŘEBNÉ TEPLOTY SE OBVYKLE DOSAHUJÍ KONVENČNÍM OHŘEVEM POTŘEBA VYSOKÝCH TEPLOT: REAKCE JE ENDOTERMICKÁ SUROVINY JE NUTNO ROZTAVIT, ABY BYLO DOSAŽENO PŘIJATELNÝCH REAKČNÍCH VÝTĚŽKŮ POUŽITÍ TERMICKÝCH PROCESŮ: PRŮMYSL SILIKÁTŮ VÝROBA ANORGANICKÝCH POJIV Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 TERMICKÉ PROCESY DOSAHOVÁNÍ POTŘEBNÝCH TEPLOT SOUČASNĚ PROBÍHAJÍCÍ REAKCE, NEJČASTĚJI HOŘENÍ ELEKTRICKÝ PROUD VYUŽITÍ ODPADNÍHO TEPLA PROTIPROUDÝ CHOD SUROVIN A PLYNNÝCH PRODUKTŮ SUROVINY: ZHORA DOLŮ – GRAVITACÍ SPALINY: ZDOLA NAHORU Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA VÁPNA SUROVINY: CaCO3 – VÁPENEC, KOKS NA TOPENÍ PRINCIP: CaCO3 → CaO + CO2 ZAŘÍZENÍ: ŠACHTOVÁ PEC PRACUJE KONTINUÁLNĚ VSÁDKA: VÁPENEC + 8,5% KOKSU HAŠENÉ VÁPNO: CaO + H2O → Ca(OH)2 TUHNUTÍ MALTY: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H20 POUŽITÍ: STAVEBNÍ POJIVO, NEUTRALIZAČNÍ ČINIDLO Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA CEMENTU CEMENT: PRÁŠKOVÉ HYDRAULICKÉ POJIVO, PO SMÍCHÁNÍ S VODOU VZNIKAJÍ VE VODĚ NEROZPUSTNÉ PRODUKTY A UVOLŇUJE SE TEPLO SUROVINY: VÁPENEC, JÍLY A HLÍNY VLASTNÍ ÚČINNÉ SLOŽKY: CaO, SiO2, Al2O3, Fe2O3 POUŽITÍ: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ POJIVO PRO ZPOMALENÍ TUHNUTÍ SE PŘIDÁVÁ SÁDROVEC Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA CEMENTU POSTUP VÝROBY: 1) PŘÍPRAVA SUROVIN: ROZEMLETÍ – OBVYKLE ZA MOKRA (POTLAČENÍ PRAŠNOSTI) 2) MÍCHÁNÍ SUROVIN PODLE SLOŽENÍ – PODLE TZV. HYDRAULICKÉHO MODULU (POMĚR ÚČINNÝCH SLOŽEK) SLINOVÁNÍ: VYPALOVÁNÍ V CEMENTÁŘSKÉ PECI, VZNIKÁ SLÍNEK PEC: AŽ 150 M DLOUHÁ, UVNITŘ ŽÁRUVZDORNÁ VYZDÍVKA TEPLOTA: AŽ 1450°C (SLINOVÁNÍ) MLETÍ SLÍNKU NA CEMENT – KULOVÉ MLÝNY, NELZE ZA MOKRA PROBLÉMY: PRAŠNOST ENERGETICKÁ NÁROČNOST Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA SKLA SKLO JE AMORFNÍ (BEZTVARÁ) LÁTKA, KTERÁ VZNIKÁ ZTUHNUTÍM TAVENINY – SKLOVINY SUROVINY: SiO2 KŘEMENNÝ PÍSEK CaO, MgO VÁPENEC, DOLOMIT Na2O, K2O SODA, POTAŠ NĚKTERÉ DALŠÍ OXIDY KOVŮ (Pb3O4,…) OXIDY KOVŮ K BARVENÍ Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA SKLA POSTUP: 1) PŘÍPRAVA SKLÁŘSKÉHO KMENE (VSÁDKA SKLÁŘSKÉ PECI) NAMÍCHÁNÍM JEDNOTLIVÝCH SUROVIN PODLE PŘEDPISU 2) TAVENÍ SKLOVINY PŘI TEPLOTĚ 1400-1600°C PECE VANOVÉ – KONTINUÁLNÍ PECE PÁNVOVÉ – DISKONTINUÁLNÍ 3) ČEŘENÍ A HOMOGENIZACE SKLOVINY POMOCÍ PŘÍDAVKU TZV. ČEŘIV, KTERÉ ODSTRANÍ BUBLINKY PLYNŮ 4) VYTVÁŘENÍ VÝROBKU RUČNĚ, STROJOVĚ 5) ŘÍZENÍ CHLAZENÍ VÝROBKU Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA KERAMIKY JEDNA Z NEJSTARŠÍCH CHEMICKÝCH VÝROB DLOUHO ZALOŽENA NA EMPIRICKÝCH ZNALOSTECH INŽENÝRSKÉ ZVLÁDNUTÍ KERAMICKÉ VÝROBY BYLO DLOUHO DOSTI SLOŽITÉ- ZEJMÉNA KVŮLI NESTEJNÉMU SLOŽENÍ A CHOVÁNÍ SUROVIN SUROVINY: 1) PLASTICKÉ: PŘÍRODNÍ KAOLÍNY, HLÍNY A JÍLY 2) OSTŘIVA: HRUBOZRNNÉ A NEPORÉZNÍ 3) TAVIVA: PŘI VYPALOVÁNÍ VYTVÁŘÍ TAVENINU 4) POMOCKÉ: BARVY A GLAZURY Základy chemických technologií 2016

POSTUP VÝROBY KERAMIKY PŘÍPRAVA SUROVINY: MÍCHÁNÍM JEDNOTLIVÝCH SLOŽEK NA SMĚS S RŮZNÝM OBSAHEM VODY VLHKÝ PRÁŠEK: LISOVÁNÍ – STAVEBNÍ MATERIÁL PLASTICKÉ TĚSTO: LISOVÁNÍ NEBO RUČNÍ TVAROVÁNÍ LICÍ SUSPENZE: ODLÉVÁNÍ DO SÁDROVÝCH FOREM – PRO VÝROBKY SE SLOŽITĚJŠÍMI TVARY TVAROVÁNÍ VÝROBKU SUŠENÍ: ŘÍZENÉ ODSTRANĚNÍ VODY PŘI MAX. 70°C KOMOROVÉ SUŠÁRNY OPATŘENÍ GLAZUROU VYPALOVÁNÍ: PŘI 1000-1400°C, SPECIÁLNÍ AŽ 1800°C VÝROBEK SLINUJE KONTINUÁLNÍ TUNELOVÉ PECE 5) ŘÍZENÉ CHLAZENÍ: POZVOLNÉ, ABY VÝROBEK NEPOPRASKAL Základy chemických technologií 2016