Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SAMIZDATOVÁ A EXILOVÁ LITERATURA
Advertisements

 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Český jazyk – Milan Kundera – 9. ročník
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _06_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_732_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
Josef Škvorecký Ondřej Suk.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Milan Kundera. ● Narodil se v Brně roku 1929, studoval FF UK v Praze, studia nedokončil, pak studoval filmovou fakultu na AMU – později působil jako učitel.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Současná česká próza. Milan Kundera (*1.duben 1929) prozaik, básník, esejista, překladatel a dramatik Studoval na G v Brně, poté na Filosofické fakultě.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_12_INOVACE_ , Romeo, Julie a tma
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jan Neruda - dílo.
VY_12_INOVACE_ , Christie Mgr. Jan Křoustek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Městská tematika – Ignát Hermann
Naturalismus v české literatuře
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Spisovatelé dětské literatury
Odraz 2. sv. války v české literatuře
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_12_INOVACE_01.02.09, Kundera Autor Mgr. Veronika Mikešová Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby 2. 1. 2014 Anotace Materiál slouží k získání základních vědomostí o životě a tvorbě M. Kundery. Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.

MILAN KUNDERA „Dříve, než budeme zapomenuti, budeme proměněni v kýč. Kýč je přestupní stanice mezi bytím a zapomenutím.“

ŽIVOT SPISOVATELE (1929) narodil se v Brně v rodině významného hudebního pedagoga Ludvíka Kundery maturoval na gymnáziu studoval na FF UK přešel na FAMU, na scenáristiku po studiích zde přednášel světovou literaturu (od r. 1964 jako docent)

jedním z předních představitelů reformního proudu KSČ, aktivně se účastnil pražského jara 70. léta: zákaz publikovat 1975 EMIGRACE > hostujícím profesorem na francouzské univerzitě v Rennes 1979 zbaven státního občanství 1981 získal francouzské občanství dnes žije v Paříži jeden z nejpřekládanějších českých autorů bývalý boxer a hudebník

postupem času se jazykem jeho knih stala francouzština ve Francii smí jeho knihy vydávat pouze nakladatelství Gallimard, u nás nakladatelství Atlantis v současné době navštěvuje Kundera Českou republiku velice zřídka, neúčastní se žádných společenských ani akademických setkání svá díla (psaná ve FJ) nepovoluje překládat do češtiny

odmítá zfilmování jakéhokoli svého díla (po zhlédnutí filmu natočeného podle svého románu Nesnesitelná lehkost bytí – CSFD 69%) zajímavost: narodil se na apríla > sám toto datum považoval za symbolické, v jeho románech totiž hraje velkou úlohu HRA, ŽERT, NÁHODA, MYSTIFIKACE jeho bratrancem byl významný básník, představitel českého surrealismu, Ludvík Kundera

charakter tvorby do literatury vstoupil jako básník > poezie poplatná ideologii 50. let (Poslední máj – poema) autor povídek, románů a esejů „Román je plod lidské iluze, že můžeme pochopit druhého. Ale co víme jeden o druhém? Nic! Jediné, co můžeme učinit, je podat svědectví každý sám o sobě. Všechno ostatní je překročení naší pravomoci. Všechno ostatní je lež.“

pravidelně přispívá do časopisu Host > vlastní překlady esejů ve francouzštině r. 1967 na IV. sjezdu československých spisovatelů zdůraznil nesamozřejmost české národní existence v evropském kontextu a toleranci vůči mnohosti názorů označil za základní etický princip novověké kultury jako prozaik se proslavil povídkami > Směšné lásky (1963), Druhý sešit směšných lásek (1965), Třetí sešit směšných lásek (1969)

ROMÁNOVÁ TVORBA jeho romány jsou nazývány jako postmoderní zabýval se TEORIÍ ROMÁNU 1960 esej UMĚNÍ ROMÁNU, 1986 stejnojmenný esej vydaný v Paříži > zaobírá se úlohou románu v moderním světě jeho romány nepatří mezi avantgardní, ale neřadí se ani mezi romány klasické vyznává se z obdivu k modernismu kafkovské tradice

stejnou důležitost jako příběh má v jeho románech ÚVAHA prostřednictvím románu předkládá Kundera čtenáři své myšlenky, argumentuje komunikuje a polemizuje se čtenářem ve svých románech uvažuje, filozofuje, zajímají ho více myšlenky než postavy, zajímají ho úvahy o životě dobrý román dle autora klade otázky

všechna svá díla Kundera komentuje > popisuje, jak jsou romány vystavěny, informuje čtenáře, co je hlavní myšlenka knihy Poslední máj (1955) Monology (1957), Žert (1967) Valčík na rozloučenou (1976) Kniha smíchu a zapomnění (1979) Nesnesitelná lehkost bytí (1985) Nesmrtelnost (1990)

KONTROLNÍ OTÁZKY Co víš o životě Milana Kundery? Charakterizuj tvorbu Milana Kundery. Které české nakladatelství smí vydávat Kunderovy knihy? Charakterizuj Kunderovo pojetí románu. Jmenuj alespoň tři Kunderovy knihy.

PRAMENY A POUŽITÁ LITERATURA Lehár J. a kol.: Česká literatura od počátků k dnešku. NLN, Praha 2004. Prokop V.: Přehled české literatury 20. století. O.K. – Soft. Sokolov 2004. Andree L.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Didaktis, Brno 2010.

http://commons. wikimedia. org/wiki/File:Pre sHallBandJaquesA http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pre sHallBandJaquesA.jpg autor: Elisa Cabot, licence Creative Commons, BY-SA