Romantismus
ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Romantismus NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_4C_D8_09_Romantismus ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Dějepis ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA Romantismus, biedermeier, hrdinské eposy, Ludwig van Beethoven. DATUM 18.11.2012
Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a společnost – dějepis. Žáci se seznámí se znaky romantismu a jaký byl život v biedermeieru.
Romantismus První polovina 19. století = období romantismu a měšťanského životního stylu zvaného biedermeier.
Charakteristika romantismu Kladl důraz na cit, víru a nespoutanou obrazotvornost. Romantičtí umělci hledali vzory ve středověkých mýtech, legendách a hrdinských eposech, ale i v přírodě. Romantičtí spisovatelé tvořili hrdinské eposy. Mezi nejznámější eposy patří: epos O keltském bojovníkovi Ossianovi a O králi Artušovi nebo O Nibelunzích.
Architektura V architektuře převládl vkus anglických aristokratických sídel a lesoparky + napodobeniny gotických staveb. V Čechách byl v duchu romantismu přestavěn zámek Hluboká, na Moravě zámek Lednice.
Zámek Hluboká Obrázek číslo 1
Zámek Lednice Obrázek číslo 2
Hudba Vrcholná díla v této době tvořili Ludwig van Beethoven – geniální německý hudební skladatel. Opera Fidelio. Fryderyk Chopin – polský hudební skladatel. Všechny jeho skladby jsou určeny pro klavír.
Ludwig van Beethoven Obrázek číslo 3
Fryderyk Chopin Obrázek číslo 4
Biedermeier Měšťanstvo v první polovině 19. století nacházelo smysl života v klidném rodinném zázemí v blízkosti nezkažené přírody a v práci pro vlast. V bohatších měšťanských salonech se provozovala hudba a předčítala literární díla. O nedělích a svátcích byly pořádány výlety do přírody – tento měšťanský životní styl, který se naplno rozvinul po roce 1820, nazýváme biedermeier (bídermajer).
Biedermeier Obrázek číslo 5
Jak se ženy oblékaly v romantismu Obrázek číslo 6
Opakovací otázky 1. Co je to romantismus? 2. Jaké zámky byly přestavěny v duchu romantismu? 3. Kteří 2 hudební skladatelé působili v době romantismu? 4. Čím se vyznačoval biedermeier?
Zdroje Novověk – Doc. PhDr. Milan Hlavička, CSc.- učebnice dějepisu pro 8.ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia, 1. vydání 2002, SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 120 00, ISBN – 7235 – 053 – 6 – text.
Zdroje k obrázkům Obr.č.1 NEUVEDEN, Neuveden. otazkomat.cz [online]. [cit. 18.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.otazkomat.cz/otazky/1944-jaky-architektonicky-sloh-mate-nejradeji/?&odpovedi=1 Obr.č.2 NEUVEDEN, Neuveden. rekreace.jannemec.com [online]. [cit. 18.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.rekreace.jannemec.com/tips/187.php Obr.č.3 NEUVEDEN, Neuveden. pianovka.cz [online]. [cit. 18.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.pianovka.cz/data/skh/beeth.html Obr.č.4 VLASTNÍ DÍLO COPIED BY NIHIL NOVI. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 18.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chopin,_by_Wodzinska.JPG Obr.č.5 NEUVEDEN, Neuveden. vsetin.zsrokytnice.cz [online]. [cit. 18.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.vsetin.zsrokytnice.cz/spol/dejepis/slohy/empir/biedermeier-1.jpg Obr.č.6 NEUVEDEN, Neuveden. annalisa.blog.cz [online]. [cit. 18.11.2012]. Dostupný na WWW: http://annalisa.blog.cz/1110/jak-se-zeny-oblikaly-v-romantismu