Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: 27.3.2012 Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK Téma: Podstatná jména – Rod mužský - cvičení Ročník: 4.-5. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
ROD MUŽSKÝ CVIČENÍ
Tatínek rád chytá motýli. Spoj a utvoř věty. Na komíně viděl čápi. Dlouhý zobák mají psy. Nikdy nehlaď cizí čápy. U boudy seděli motýly. Nad loukou létali psi. Tatínek rád chytá motýli.
Tatínek rád chytá motýli. Spoj a utvoř věty. Na komíně viděl čápi. Dlouhý zobák mají psy. Nikdy nehlaď cizí čápy. U boudy seděli motýly. Nad loukou létali psi. Tatínek rád chytá motýli.
Doplň y,ý,i,í. pohádka o kašpárkov_, pod kotl_, nakrmit osl_, v jetel_, výhled na vrchol_, čerti s anděl_, s pěstitel_ kaktusů, silné řetěz_, nové tunel_, vrátit sešit Karlov_, Arabov_ a Francouz_, pomoci přítel_, rys_ jsou šelmy, známé hlas_, jít ke král_, vysoké sloup_, dámské oděv_, o neznámých cizinc_ch
Řešení. pohádka o kašpárkovi, pod kotli, nakrmit osly, v jeteli, výhled na vrcholy, čerti s anděly, s pěstiteli kaktusů, silné řetězy, nové tunely, vrátit sešit Karlovi, Arabovi a Francouzi, pomoci příteli, rysi jsou šelmy, známé hlasy, jít ke králi, vysoké sloupy, dámské oděvy, o neznámých cizincích
Jsou věty napsány správně? Označ. ANO-NE: Po zahradě se procházeli pávi. ANO-NE: Z rozbité misky zbyly jen střepi. ANO-NE: Plavou tu lososy a karasi. ANO-NE: Rýsovali jsme pravé úhli. ANO-NE: Rád se dívá na české filmi. ANO-NE: Obdivoval staré automobily. ANO-NE: Dones vzkazi panu řediteli.
Řešení. ANO-NE: Po zahradě se procházeli pávi. ANO-NE: Z rozbité misky zbyly jen střepi. ANO-NE: Plavou tu lososy a karasi. ANO-NE: Rýsovali jsme pravé úhli. ANO-NE: Rád se dívá na české filmi. ANO-NE: Obdivoval staré automobily. ANO-NE: Dones vzkazi panu řediteli.
V závorce označ správný tvar podstatného jména. (Jestřábi/jestřáby) řadíme mezi dravce. S (hostitely/hostiteli) jsme byli velmi spokojeni. Staral se o sousedovy (holubi/ holuby). Hovořili o známých (spisovatelích/ spisovatelých). V dálce zahlédl (sokoli/ sokoly). Koupil si dva (losy/losi). V Africe žijí (krokodýli/krokodýly). Užíval sirup proti (kašly/kašli). Četl tvé (časopisi/časopisy).
Řešení. (Jestřábi/jestřáby) řadíme mezi dravce. S (hostitely/hostiteli) jsme byli velmi spokojeni. Staral se o sousedovy (holubi/ holuby). Hovořili o známých (spisovatelích/ spisovatelých). V dálce zahlédl (sokoli/ sokoly). Koupil si dva (losy/losi). V Africe žijí (krokodýli/krokodýly). Užíval sirup proti (kašly/kašli). Četl tvé (časopisi/časopisy).
Zdroj: Vlastní tvorba Ilustrace: www.office.microsoft.com Citace: Český jazyk V SEŠITECH, TVAROSLOVÍ: PRO PRVNÍ STUPEŇ ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Praha: Nakladatelství Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-012-5.
Anotace: Materiál lze využít k procvičení, k opakování, k upevnění a k prohloubení učiva o podstatných jménech rodu mužského (tvary podstatných jmen, pravopis koncovek, práce s chybou). Pracovní listy lze použít pro frontální práci žáků s vedením učitele, pro práci ve skupinách i pro samostatnou práci.