Veřejné zakázky a nejčastější pochybení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Co nás čeká nového při zadávání veřejných zakázek ? Eva Vizdalová
Advertisements

Petr Prášek Veřejné zakázky v OP VK Veřejné zakázky v OP VK.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
zelená linka: Veřejné zakázky v OPŽP a nejčastější pochybení Odbor právní Státní fond životního prostředí.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Ing. Josef Šetek Seminář pro SC 2.2 VZNIK NOVÝCH A ROZVOJ EXISTUJÍCÍCH PODNIKATELSKÝCH AKTIVIT V OBLASTI SOCIÁLNÍHO.
Petr Prášek Veřejné zakázky v OP VK Veřejné zakázky v OP VK.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Seminář pro žadatele IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek červen 2016.
Realizace veřejných zakázek a zakázek – legislativa, postupy Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ.
Zadavatel, zakázka a řízení. 1.Zadavatel dle ZVZ: a)Veřejný zadavatel (stát, státní p.o., ÚSC, osoba ovládaná státem nebo jiným veřejným zadavatelem ve.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Veřejné zakázky v rámci OP VK pro GP administrované Ústeckým krajem.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha OM OP LZZ D9)
E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ JAKO NÁSTROJ PRO PLNĚNÍ PLÁNU ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Projekt ZEVO Chotíkov E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Program rozvoje venkova Veřejné zakázky – v Pravidlech (vybrané části) 1. kolo PRV.
Seminář pro žadatele k 37. výzvě IROP „Energetické úspory v bytových domech II" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 2.1 ZVÝŠENÍ KVALITY A DOSTUPNOSTI SLUŽEB VEDOUCÍ.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha OM OP LZZ D9)
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Seminář pro zájemce o veřejné zakázky v rámci projektů Úřadu práce v Mostě Práce na Mostecku pro každého Rodina a práce na Mostecku.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 29. října 2012.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Problematika koncesí a sektorových veřejných zakázek
Veřejné zakázky malého rozsahu ve světle základních zásad
Seminář pro žadatele IROP
Seminář pro žadatele IROP
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
jako forma kontroly ve veřejné správě
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
veřejných zakázek IROP
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Seminář pro žadatele k 13. výzvě IROP „Revitalizace vybraných památek"
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky v rámci malého projektu
Krajský úřad Olomouckého kraje Český a moravský účetní dvůr
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 36. výzvě IROP „Stanice IZS"
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Magdaléna Navrátilová Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR

Základní předpisy pro zadávání výběrových řízení I Předpisy EU: Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, Nařízení Komise (ES) 1828/2006, (prováděcí) Nařízení Rady č. 1605/2002 o souhrnném rozpočtu ES Směrnice 2004/17/ES o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb Směrnice 2004/18/ES o koordinaci postupů na stavební práce, dodávky a služby

Základní předpisy pro zadávání výběrových řízení II Předpisy ČR: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách (ve znění NV č. 447/2011 Sb.) Předpisy OPŽP: Směrnice MŽP č. 12/2012 Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v programovém období 2007-2013 Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP

Specifické podmínky OPŽP I. Základní hodnotící kritérium – ekonomická výhodnost nabídky - min. váha hodnotícího kritéria cena – 60% dodávky, služby, 80% st. práce Příjemce podpory musí jednoznačně odůvodnit volby jednotlivých dílčích hodnotících kritérií včetně vah, resp. doložit jaký je ekonomický přínos těchto kritérií pro zadavatele Stanovit min. a max. přípustnou hodnotu číselně vyjádřitelného hodnotícího kritéria

Specifické podmínky OPŽP II. Max. podíl subdodávek u stavebních prací – 30% z objemu staveních nákladů akce; u zakázek zaměřených na zateplení obálek budov – 15 % + věcné vymezení podle § 44 odst. 6 zákona Nevztahuje se § 18 odst. 1) písm. e) zákona, nelze využít inhouse výjimku, tzn. nelze zadat zakázku bez realizace zadávacího řízení osobě, ve které má zadavatel výlučná majetková práva Povinnost zadavatele zrušit zadávací řízení, obdrží-li ve lhůtě méně než tři nabídky

Nejčastější pochybení před začátkem zadávacího řízení Nesprávné stanovení zadavatele Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a předpokládané hodnoty veřejné zakázky Nesprávné dělení zakázek Stanovení nevhodných kvalifikačních předpokladů Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Nezákonná značková specifikace

AD 1. Nesprávné stanovení zadavatele Veřejný (§ 2 odst. 2 zákona) Dotovaný (50 % peněžních prostředků z veřejných zdrojů, peněžní prostředky z těchto zdrojů přesahují 200 000 000 Kč) Sektorový (vykonává relevantní činnost na základě zvláštního či výhradního práva) Sdružení zadavatelů

AD 2. Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Široce vymezený předmět vs. příliš secificky vymezený předmět Nedostatečná projektová příprava – opomenutí části stavebních prací/dodávek/služeb, návrh nerealizovatelné postupy/technologie – viz. dále vícepráce Zmatečné vymezení podmínek na zpracování nabídkové ceny (požadavek na zahrnutí dalších položek neuvedených v ZD, přičemž každý uchazeč má individuálně posoudit o jaké jde)

AD 3. Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a její předpokládané hodnoty Nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby jsou chybně označeny jako podlimitní zakázky na stavební práce (případně jako zakázky malého rozsahu) (v rámci PO 6, kde jsou „zahradnické“ služby označovány jako Krajinné úpravy – stavební práce)

Limity veřejných zakázek (nadlimitní/podlimitní) Od 1. 1. 2012 nově upravené výše limitů: Dodávky a služby 3.256.000,- Kč - § 2 odst. 2 písm. a) a b) 5.010.000,- Kč - § 2 odst. 2 písm. c) a d) 10.021.000,- Kč pro sektorové zadavatele Stavební práce 125.265.000,- Kč

Limity veřejných zakázek (podlimitní/ zakázky malého rozsahu) Dodávky a služby 1.000.000,- Kč bez DPH Stavební práce 3.000.000,- Kč bez DPH Pozor změna od 1. 1. 2014 1.000.000,- Kč bez DPH u všech

Limity VZ dle závazných pokynů zakázky malého rozsahu: 1. kategorie do 200.000 Kč bez DPH (stav. 600.000 Kč) 2. kategorie do 1.000.000 Kč bez DPH (stav. 3.000.000 Kč) zakázky s vyšší hodnotou: 1. kategorie do 10.000.000 Kč bez DPH 2. kategorie nad 10.000.000 Kč bez DPH

AD 4. Nesprávné dělení zakázek Nadlimitní zakázku na stavební práce na několik objektů nelze rozdělit na více podlimitních Pokud mezi jednotlivými plněními prokazatelně existuje věcná, časová, místní i funkční souvislost, jedná se o jednu veřejnou zakázku Využití § 98 zákona, zadávání částí veřejné zakázky

AD 5. Stanovení nevhodných kvalifikačních předpokladů Stanovení takových předpokladů, které neodpovídají předmětu a rozsahu zakázky Neuvedení „limitních“ hodnot těchto předpokladů

AD 6. Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců (sektorový zadavatel) Míra naplnění úrovně prokázaných technických předpokladů (nad rámec minimálně požadované úrovně) X Počet ukončených zakázek za posledních 5 let, přičemž každá zakázka do 30 mil (včetně) Kč získá 1 bod a každá zakázka od 30 do 50 mil (včetně) Kč 1,5 bodu a každá zakázky nad 50 mil Kč získá 2 body vše bez DPH)

AD 7. Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Reference – zkušenosti, příp. dalších kvalifikačních předpokladů Plán organizace výstavby (bez další specifikace) Termín (bez další specifikace) Sankce (od 1. 4. 2012 zákonem výslovně zakázáno) Neuvedení mezních hodnot těchto kritérií, příp. uvedení mezních hodnot na základě násobku průměru z nabídnutých hodnot uchazeči

Zjednodušené podlimitní řízení § 62 odst. 3 zákona Ve zjednodušeném podlimitním řízení se splnění kvalifikačních předpokladů prokazuje předložením čestného prohlášení, z jehož obsahu bude zřejmé, že dodavatel kvalifikační předpoklady požadované zadavatelem splňuje; ustanovení odstavce 2 se nepoužije. Uchazeč, se kterým má být uzavřena smlouva podle § 82, je povinen před jejím uzavřením předložit zadavateli originály nebo úředně ověřené kopie dokladů prokazujících splnění kvalifikace. Nesplnění této povinnosti se považuje za neposkytnutí součinnosti k uzavření smlouvy ve smyslu ustanovení § 82 odst. 4.

Nejčastější pochybení v průběhu zadávacího řízení Netransparentní omezení počtu kvalifikovaných zájemců Vyřazení nabídek z důvodu nesplnění formálních požadavků (např. nesvázaná nabídka) Nedodržení zásady rovného zacházení (vyzvat k doplnění/nevyzvat vždy všechny uchazeče) Nedodržování zákonných lhůt nebo jejich nesprávné počítání Neodeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky uchazečům Neodeslání rozhodnutí o vyloučení uchazečům Neodeslání oznámení o uzavření smlouvy Na výzvě k předložení nabídek chybí datum vyvěšení a sejmutí z úřední desky Počítání lhůt, § 40 odst. 3!!!

Změny smluv na plnění VZ Je možné provádět pouze nepodstatné změny. Změna VZ během doby trvání je podstatná, pokud by: rozšířila předmět VZ o služby (dodávky, stavební práce), které původně nebyly předpokládány. za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných uchazečů než těch, kteří byli původně připuštěni, nebo mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. způsobem, který nebyl v podmínkách původní zakázky předpokládán, měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.

Změny smluv na plnění VZ - příklady vícepráce musí být splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle 23 odst. 7 ZVZ méněpráce musí zůstat zachováno pořadí uchazečů: nemůže být ze zakázky vyjmuta část, kterou měl vítězný uchazeč „naceněnu“ méně než uchazeč jiný a při hodnocení nabídek bez této části by zvítězil uchazeč jiný. např.: zakázka má 2 části vítěz obě nacení za 5 mil. Kč, druhý nacení část A za 4,9 mil. a část B za 5,2 mil. Následně nemůže dojít k situaci, že by byla realizována pouze část A. termínové změny především v případě, když termín byl jedním z hodnotících kritérií změny dodavatele (přípustné pouze v případě právního nástupce dodavatele) nesmí být měněna hospodářská rovnováha

Doporučení: Při výběru dodavatele na zpracování ZD požadovat reference Požadovat na dodavateli ZD náhradu škody i při možném krácení či nepřidělení dotace z důvodu pochybení při zadávacím řízení Upozornit na nutnost postupu podle směrnice MŽP pro předkládání žádostí v platném znění a podle závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (a podle zákona 137/2006 Sb.)

Magdaléna Navrátilová Státní fond životního prostředí ČR Olbrachtova 2006/9, 140 00 Praha 4 tel.: 267 994 509, fax: 272 936 597, e-mail: magdalena.navratilova@sfzp.cz