V čem se liší následující ukázky
Mladík čekal na rušné ulici. Z protějšího domu vyšla dívka Mladík čekal na rušné ulici. Z protějšího domu vyšla dívka. Mladík si jí všiml. Byl do ní po uši zamilovaný. Vydal se za ní. Tančil a snažil se dívku zaujmout.
Mladík čekal na rušné ulici Mladík čekal na rušné ulici. Z protějšího domu náhle vyšla dívka, do které je zamilovaný. Okamžitě si jí všimnul a vydal se za ní a dal se do tance. Chtěl zaujmout její pozornost.
Z domu vyšla dívka. Na protější straně si ji všiml mladík Z domu vyšla dívka. Na protější straně si ji všiml mladík. Začal ji sledovat a pustil se do tance, aby zaujal její pozornost. Byl do ní po uši zamilovaný.
Mladík byl po uši zamilovaný do dívky. Toužil upoutat její pozornost Mladík byl po uši zamilovaný do dívky. Toužil upoutat její pozornost. Čekal na ni na rušné ulici. Když vyšla z protějšího domu, okamžitě si jí všiml, vydal se za ní a pustil se do tance.
Mladík na rušné ulici tančil Mladík na rušné ulici tančil. Chtěl zaujmout pozornost dívky, do které byl po uši zamilovaný. Sledoval ji od chvíle, kdy si všiml, že vychází z protějšího domu.
Struktura textu pouhá změna uspořádání informací zásadně změní sdělení textu uspořádání textu je vždy projevem subjektivní interpretace faktů struktura vždy vyžaduje výběr a kompromis – klíčová je schopnost něco vynechat jako nejvýznamnější čtenář vnímá to, co je na konci textu to hlavní, co chceme sdělit, dáváme do závěru (pointy) struktura textu vzniká „odzadu“ – nejdřív musím vědět, co chci říct, na co klást důraz ostatní informace řadíme tak, že je jasná jejich vzájemná souvislost – volné řazení faktů je chyba, text musí zachycovat, co je příčina a důsledek, co rozpor všechny body platí pro ucelenou část textu (odstavec) i text jako celek