Rovnost, rozšiřování a krácení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Násobení zlomků..
Advertisements

Zlomky Sčítání zlomků..
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky a desetinná čísla.
1.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Znalostio zlomcích.
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Zlomky Smíšená čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZLOMKY - ÚVOD.
9.
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
Dělení zlomků.
Krácení lomených výrazů.
Racionální čísla.
10.
17.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Zlomky Čísla smíšená..
Co mají společného zlomky
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Složitější složené zlomky
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Zlomky Složené zlomky..
Zlomky Sčítání zlomků..
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Digitalizace výuky Příjemce
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Pojem zlomek a jeho zápis.
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Dělení zlomků..
Zlomky a desetinná čísla.
Rozklad mnohočlenů na součin
Zlomky Složené zlomky..
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Pojem zlomek a jeho zápis.
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Poměr v základním tvaru.
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

Rovnost, rozšiřování a krácení. Zlomky Rovnost, rozšiřování a krácení.

Kruh jsme rozdělili na čtyři stejné části – čtvrtiny. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na části, dostaneme zlomky. jedna čtvrtina tři čtvrtiny Kruh jsme rozdělili na čtyři stejné části – čtvrtiny. kruh – jeden celek

(vyjadřuje počet dílů) (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Zápis zlomku Matematický zápis zlomku tvoří tři části. čitatel (vyjadřuje počet dílů) tři čtvrtiny Tři (stejné) díly ze čtyř (stejných) dílů, tj. tři čtvrtiny. zlomková čára jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen)

Zápis celku zlomkem. Všech pět příkladů vyjadřuje jeden celek, byť v každém z nich je tento celek zapsán pomocí jiného zlomku. Z toho plyne, že obdobně i jakoukoliv část celku lze zapsat pomocí mnoha tvarů zlomků, které se však sobě rovnají!

Rovnost zlomků.

Rozšiřování zlomků. Hodnota zlomku se nezmění, pokud čitatele i jmenovatele zlomku vynásobíme stejným číslem různým od nuly. Hovoříme o rozšiřování zlomků. .4 .6 .3 .3 .2 .1,5 .2 .2 .1,5 .2 .3 .4 .6 .3

Rovnost zlomků.

Krácení zlomků. Hodnota zlomku se nezmění, pokud čitatele i jmenovatele zlomku vydělíme stejným číslem různým od nuly. Hovoříme o krácení zlomků. :4 :2 :3 :2 :3 :4

Krácení zlomků. Krátit zlomek můžeme několika různými způsoby (následují tři z nich). :2 :3 :5 :2 :3 :5 :10 :3 :30 :10 :3 :30

Základní tvar zlomků. Do základního tvaru upravujeme zlomky pomocí krácení zlomků. Zlomek je v základním tvaru, když čitatel i jmenovatel jsou čísla nesoudělná, tzn. nejdou dělit žádným jiným stejným číslem než číslem jedna. :2 :3 :2 :2 :3 :2

A nyní něco na procvičení – poprvé. Uprav do základního tvaru: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení – poprvé. Řešení:

A nyní něco na procvičení – podruhé. Doplň chybějící čísla tak, aby platila rovnost: (Využij znalosti krácení a rozšiřování zlomků.) Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení – podruhé. Řešení:

A nyní něco na procvičení – potřetí. Doplň chybějící čísla tak, aby platila rovnost: (Využij znalosti krácení a rozšiřování zlomků.) Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení – potřetí. Řešení:

Krácení a rozšiřování zlomků - shrnutí. :10 :7 :10 :7 Krácení zlomků je dělení čitatele i jmenovatele stejným číslem různým od nuly. .2 .10 .2 .10 Rozšiřování zlomků je násobení čitatele i jmenovatele stejným číslem různým od nuly.