Životní odpoledne Druhý dech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Obecná a vývojová psychologie dne
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Období dospělosti.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Výživa a potraviny Voda a nápoje Obrázek:
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
DOSPĚLOST.
Obecná a vývojová psychologie
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Péče o seniory.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
(Presenium) Jiří Vítovec
Teorie vzdělávání dospělých
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Řízení a plánování kariéry
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
 Rané stáří – presenium (cca let)  Pravé stáří (od 75 let výše)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
(cca let) "období bilancování" "krize středního věku"
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Psychologie dospělých
Transkript prezentace:

Životní odpoledne Druhý dech PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Úvod Stárnutí (Švancara): 46/48-65 let věku Starší dospělost (Vágnerová): 45-60 let věku „Běžec na dlouhé trati se dříve nebo později dostane do krize: je unaven, špatně se mu dýchá, má pocit, že už nemůže dál, že musí vzdát – na nic nemá větší chuť než vybočit z trati a sednout si do trávy. Pak náhle jako by z něj únava spadla, pocítí příliv síly a svěžesti, radostné nálady. Tělo poslouchá jako stroj, nohy se pohybují lehce a pravidelně. Říká se tomu druhý dech…“ (Říčan 2004, s. 289)

Starší dospělost Starší dospělost (od 46-48 do 60-65 let věku) Období dospělosti se zpravidla člení na mladší dospělost (do 30 let), střední (do 45 let) a starší dospělost (do 60 let). Etapy dle Langmeiera: 1. Časná dospělost – 20 – 25 let, přechod od adolescence k plné dospělosti 2. Střední dospělost – do 45 let (cca), plná výkonnost, relativní stabilita 3. Pozdní dospělost – do zač. stáří, cca do 60 – 65 let Stáří – lze dál dělit na časné a vysoké Etapy dle Švancary: 1. Mladá dospělost –20 – 30, 32 let 2. Střední dospělost – 30, 32 – 46, 48let 3. Starší dospělost (presenium) – do 60, 65 let

Starší dospělost Etapy dle Whitbourneové a Weinstockové: Starší dospělost (od 46-48 do 60-65 let věku) Etapy dle Whitbourneové a Weinstockové: 1. Časná dospělost – 20 – 30 let 2. Střední dospělost: I. fáze 30 – 45 II. fáze krize středního věku III. fáze 45 – stáří Časná dospělost: upevnění identity dospělého, identifikace s rolemi, upřesnění os. cílů, nezávislost na rodičích, zakládání rodiny Střední dospělost I: další upevnění identity, vrchol produktivity, posílení odpovědnosti v rolích dospělého, výchova dětí Krize středního věku II: zproblematizování vlastní identity, otázky po vlastní smrtelnosti, nespokojenost v manželství (někdy), nespokojenost s dosaženými výsledky v povolání Střední dospělost III: nová integrace osobnosti, příprava na odchod dětí z domu, nové potvrzení manž. vztahu, vypětí v povolání před blížícím se důchodem

Dospělost - Stáří Teorie stárnutí Aristoteles – tepelná smrt (ztráta vody a tepla) Mečnikov – střevní flóra (intoxikace) Seley – „odírání životem“ – ztráta životní E T. autointoxikace – vedl. Produkty metabolismu Růžička – teorie hystereze koloidů (snížená schopnost „bobtnání“ kol. látek – „scvrkávání“ T. genetické předprogramovanosti T. ukládání vápenatých solí (nižší schopnost kapilár propouštět živiny etc.) T. ochabnutí f-ce klíčových orgánů (žláz …) Transmise NK z DNA = více teorií (A) vyčerpání organ. substancí – hormony – hrom. odpadů; (B) enzymy; (C) transmise NK z DNA; (D) genet. program

Pozdní dospělost Soma a jeho změny (např. Říčan, Obr. 11.3, s. 299) Různé názory: období nejzákladnějších krizí (srovnání s věkem před tím a obavami s budoucna; odchod dětí) vs „zlaté období“ – klid po odchodu dětí, volný čas, míň starostí Dilema: Rezignovat, smířit se se slabostí a smrtí vs Růst k moudrosti stáří „Nešetřte svým zdravím. Spotřebujte se!“ (G.B. Shaw) vs Infarktová osobnost (Dungarová, 1943) Soma a jeho změny (např. Říčan, Obr. 11.3, s. 299) Sociální a pracovní vztahy - Mládí vs Zkušenost, vytrvalost, trpělivost a houževnatost Mezi generacemi – staří rodiče, vnoučata, být tchánem a tchýní

PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Stárnutí - Stáří PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Úvod Stárnutí (Švancara): 65 a více let věku Stáří (Vágnerová): 60 a více let věku „Někteří autoři rozlišují mezi stárnutím a stářím. Stárnutí je souhrn pochodů, především biofyziologických, probíhajících v čase. U živé hmoty (zejm. složitějších organismů) jde o základní biologickou zákonitost, jejíž těžiště tkví v postupných biofyziologických změnách centrálních regulačních a integračních mechanismů organismu. Nevratnost těchto změn způsobuje nakonec zánik organismu, smrt. Stárnutí jako postupující řada změn má u člověka stránku nejen biologickou, nýbrž i psychologickou a sociální. Všchn tři složky tvoří nedílnou jednotu a jejich izolace je pouhou umělou abstrakcí. – Jako stáří potom označujeme výsledný stav, který vznikl procesem stárnutí.“ (Viewegh 1974, s. 13)

Stárnutí - Stáří „Stáří zaskočí člověka obyčejně stejně nepřipraveného jako pubertální tělesné změny.“ (Švancara) Stárneme různým tempem (Pacovský) stárnutí spočívá také v účelné přestavbě organismu Kontinuita / Diskontinuita Vrcholy života (Ch. Bühlerová) urč. vlastnosti os. mají svá maxima v různých věk. obdobích (Lehman) Hypot. model (Piaget – Asimilace/Akomodace) Charakteristiky stáří:Heterochromie Specifičnost vývojových změn Pokračování diferenciace dílčích ps. funkcí

Stárnutí - Stáří Gerontologie – teoretická, klinická (geriatrie), sociální, experimentální Kompenzace ve stáří – opatrnost, racionalizace postupu, zapojení vůle, komunikace (vs časový limit – Wellfort) Frankl – schopnost transcendence Selye – nikoli věk, ale úhrnný stav opotřebení psychofyziologického organismu

Stárnutí - Stáří 5 P optimální adaptace ve stáří (Švancara): - Perspektiva - Pružnost - Prozíravost - Porozumění pro druhé - Potěšení Teorie adaptace ve stáří - T. aktivního stáří (Bühlerová) - T. postupného uvolňování z aktivit (Cummingsová) - T. substituční Prototypy adaptace (Reichardová): Konstruktivní, Závislý, Obranný, Hostilní, Intropunitivní

Stárnutí - Stáří Kategorizování života jako: Romance Tragedie Ironie Komedie Senzace Indikátory naplňování života (Tomaševski) – dle uplatnění v chování: Prožívání (well-being) Uvědomělost Činorodost Tvořivost Společenskost

Stárnutí - Stáří Kognitivní scénáře života (Thorn) – životní styly: Agresivní Konformní Individualistický Obranný Rezistentní Typologie životní dráhy, životního stylu (Eckstein): Tygr Chameleon Orel Želva Losos