OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Měření teploty NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Teplota ROČNÍK: 6. PŘEDMĚT: Fyzika AUTOR MATERIÁLU: Miroslav Juračka
POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: Př, M POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Žáci sledují prezentaci s výkladem. Sami doplňují výklad o další naměřené teplotní rekordy nebo teploty různých těles. Uvádí další používané teploměry, které znají ze svého okolí. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci pochopí, co je hlavní jednotka času, její značku a na jakém principu pracují teploměry. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Žáci danou problematiku pochopili. Sami uváděly další druhy používaných teploměrů. Mírné potíže dělalo pochopení jiných teplotních stupnic. ZDROJ: viz příloha
Měření teploty °C Každé těleso má určitou teplotu. Jednotkou teploty je Celsiův stupeň. °C Teplotu značíme písmenem t .
Nejnižší naměřená teplota ovzduší na Zemi je -89,6°C Nejnižší naměřená teplota vzduch v České republice je -42,2°C Přibližná teplota lidského těla je 36,5°C Teplota tání lihu je -114,2°C Teplota na povrchu Slunce je 6000°C
Jak pracuje teploměr: Tělesa při změně teploty mění svůj objem. Všechny teploměry pracují na principu tepelné roztažnosti látek. Používáme různé druhy teploměrů:
Srovnání teplotních stupnic: Celsiova Kelvinova Reaumurova Fahrenheitova 100°C 373 K 80°R 212°F 50°C 323 K 40°R 122°F 0°C 273 K 0°R 32°F
ZDROJE: obrázky – http: office microsoft.com