Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Radka Nývltová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_PŘÍRODOVĚDA_5.TŘ. Název: CO UŽ UMÍME – RISKUJ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0929 CO UŽ UMÍME - RISKUJ Dostupné na portálu http://dumy.cz/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 5. třídy. Žáci hravou formou zopakují učivo přírodovědy 5.ročníku. Hra je zaměřena na zopakování očekávaných výstupů předmětu přírodověda v 5. ročníku základní školy. Správnost svých odpovědí si mohou hned překontrolovat. Pomůcky: papír a tužka na zapisování bodů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Pokyny: Hra je sestavena na principu hry „RISKUJ“. Žáci si volí otázky podle barev a počtu bodu (100 bodů nejlehčí otázka, 500 bodů nejtěžší). Barvy nehrají roli, mají pouze rozlišovací funkci. Žák si vybere otázku, učitel klikne na políčko a tím se dostane na příslušnou otázku. Úkolem žáků je správně zodpovědět zadanou otázku. Obrázky v prezentaci mají návodný charakter. Pokud je jejich odpověď správná, získávají příslušný počet bodů, pokud je jejich odpověď špatná, o body přicházejí. Následným kliknutím se objeví správná odpověď. Na úvodní tabulku se dostane pomocí ikony domečku. . Již zodpovězené otázky poznají žáci podle chybějícího políčka. Vítězí žáci s nejvyšším počtem bodů. Hru můžou hrát žáci ve skupině i jako jednotlivci. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
RISKUJ 100 200 300 400 500 Člověk a neživá příroda Člověk a živá Člověk a vesmír Člověk a lidské výtvory 100 200 300 400 500 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a neživá příroda 100 Vyjmenuj podmínky nezbytné pro život na Zemi. Obr.1 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Světlo a teplo pocházející ze Slunce, voda, vzduch a živiny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a neživá příroda 200 Vyber, co není součástí neživé přírody. Nerosty a horniny, půda, vzduch, obratlovci, voda. SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Obratlovci ( jsou živočichové) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a neživá příroda 300 Vyjmenujte neobnovitelné zdroje energie. Obr. 2 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Uhlí (hnědé a černé), ropa, a zemní plyn Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a neživá příroda 400 Které elektrárny využívají při výrobě elektrické energie obnovitelných zdrojů? Obr.3 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Vodní, sluneční a větrné elektrárny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a neživá příroda 500 Popiš, jak vzniká půda a jaký je její význam. Obr.4 Obr.5 MOŽNÁ SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Vznik: Půda vzniká zvětráváním a rozpadem nerostů a hornin za působení půdních organismů. Význam půdy: Je životně důležitá pro rostliny a mnohé živočichy, včetně člověka, který půdu obdělává a pěstuje si hospodářské rostliny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a živá příroda 100 Rostliny jednoleté, dvouleté a vytrvalé. Do kterých skupin se dělí rostliny podle délky života? Obr. 6 Obr.7 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Rostliny jednoleté, dvouleté a vytrvalé. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a živá příroda 200 Hlava, krk, horní končetiny, Vyjmenuj základní části lidského těla. SPRÁVNÁ ODPOVĚD: Hlava, krk, horní končetiny, trup, dolní končetiny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a živá příroda 300 Zdravotnická záchranná služba – 155 Vyjmenuj všechny tísňové linky a telefonní čísla, na které voláš v případě potřeby. SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Zdravotnická záchranná služba – 155 Hasičský záchranný sbor – 150 Policie ČR – 158 Integrovaný záchranný systém - 112 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a živá příroda 400 Vyjmenuj všechny podnebné pásy na planetě Zemi. Obr. 8 polární pás SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Polární pás, mírný pás, subtropický pás, tropický pás na severní i jižní polokouli. Obr.9 subtropický pás Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a živá příroda 500 Kosterní soustava, svalová soustava, Vyjmenuj alespoň šest tělesných soustav v lidském těle. MOŽNÁ SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Kosterní soustava, svalová soustava, oběhová s., dýchací s. rozmnožovací s., trávící s., vylučovací s., smyslové soustavy. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a vesmír 100 Slunce poskytuje světlo a teplo, což jsou Jaký je význam Slunce pro život na Zemi? SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Slunce poskytuje světlo a teplo, což jsou podmínky nezbytné pro život na Zemi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a vesmír 200 Merkur, Venuše, Země, Mars, Vyjmenuj planety Sluneční soustavy. Obr. 10 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a vesmír 300 Co způsobuje střídání dne a noci na Zemi a co způsobuje střídání ročních období na Zemi? SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Střídáni dne a noci způsobuje otáčení planety kolem zemské osy. Střídání ročních období způsobuje obíhání Země kolem Slunce. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a vesmír 400 1 – Nov, 3 - První čtvrť, 5 - Úplněk, Jak se jmenuje 1-3-5-7 fáze Měsíce? Obr.11 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 1 – Nov, 3 - První čtvrť, 5 - Úplněk, 7 - Poslední čtvrť Měsíc dorůstá (zvětšuje se) do ÚPLŇKU a potom couvá (zmenšuje se) do NOVU. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a vesmír 500 Vysvětli pojmy: PLANETA, SLUNCE, MĚSÍC, GALAXIE SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PLANETA – obíhá kolem Slunce, jsou kamenné, plynné. SLUNCE – je hvězda (tvořená plazmou - žhavými plyny) MĚSÍC – obíhá kolem svojí planety GALAXIE – velké hvězdné skupiny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a lidské výtvory 100 Co jsou to kulturní rostliny? Obr.13 Obr.12 MOŽNÁ SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Jsou to rostliny, které člověk pěstuje záměrně, protože mu přinášejí nějaký užitek. (obiloviny, luskoviny, ovoce, zelenina, okrasné rostliny) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a lidské výtvory 200 Vyjmenuj alespoň dva jednoduché stroje a zařízení. MOŽNÁ SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Kladka, páka, nakloněná rovina, kolo. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a lidské výtvory 300 Vysvětli, co znamená pojem recyklace odpadů. Obr.12 SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ ve smyslu: Recyklace znamená další využití odpadu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a lidské výtvory 400 Vyjmenuj alespoň šest druhů odpadu, které se mohou recyklovat. Obr.13 MOŽNÁ SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Sklo, plasty, PET lahve, kovy, papír, elektrospotřebiče, TETRApack, bioodpad, baterie. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Člověk a lidské výtvory 500 Obr.14 Člověk a lidské výtvory 500 Jaký má význam ochrana přírody pro celou planetu Zemi? Vyjmenuj alespoň tři způsoby, jak lidé přírodu chrání. Obr.15 MOŽNÁ SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: Recyklací odpadů, správným nakládáním s nebezpečnými odpady (jako chemické látky, baterie…) čistírnami odpadních vod, dodržováním řádů v chráněných krajinných oblastech, nevyhazováním odpadu na černé skládky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Citace: Obr.1HENRYKUS. http://commons.wikimedia.org [online]. 22.6. 2008 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Struttura_Sole_it.png?uselang=cs>. Obr.2 Obr.11POWERHAUER. http://commons.wikimedia.org [online]. 30.1.2007 [cit. 28.3.2012]. Dostupný pod licencí Tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Handvoll_Gold.jpg?uselang=cs>. Obr.3 ANGELOLEITHOLD. http://commons.wikimedia.org [online]. 19.6.2005 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na Obr.4 BÖHRINGER, Friedrich. http://commons.wikimedia.org [online]. 23.5.2008 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí Tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SchwarzesSchaf.JPG?uselang=cs>. Obr5. ROLETSCHEK, Ralf. http://commons.wikimedia.org [online]. 12.4.2004 [cit. 30.3.2012]. WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Farmer_plowing_in_Fahrenwalde,_Mecklenburg-Vorpommern,_Germany.jpg>. Obr.6 HEMPEL, Jörg. http://commons.wikimedia.org [online]. 29.5.2007 [cit. 28.3.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Papaver_rhoeas_LC0050.jpg>. Obr.7 AUTOR NEZNÁMÝ. http://commons.wikimedia.org [online]. 29.10.2004 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Convallaria_majalis0.jpg>. Obr.8 AUTOR NEZNÁMÝ. http://cs.wikipedia.org [online]. 31.3.2006 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LocationPolarRegions.png>. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.
Obr.9 MAPHOBBYIST. http://cs.wikipedia.org [online]. 6.3.2010 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí podle podmínek Svobodné licence GNU pro dokumenty verze 1.2 nebo libovolné vyšší verze publikované nadací Free Software Foundation. na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Subtropical.png>. Obr.10 LUNAR AND PLANETARY LABORATORY. http://commons.wikimedia.org [online]. 17.1.2005 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Solar_system_scale.jpg?uselang=cs>. Obr.11 P AMPLELUNE. http://commons.wikimedia.org [online]. 3.6.2008 [cit. 30.3.2012]. Dostupný pod licencí This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mond_Phasen.svg>. Obr.12 Vlastní foto Obr.13 SILFVERBERG (MIIKAS) FROM VANTAA, FINLAND, Miika. http://cs.wikipedia.org [online]. 22.10.2006 [cit. 29.3.2012]. Dostupný pod licencí cc-by-sa-2.0 na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bubble_wrap_play.jpg>. Obr. 14 DEZIDOR. http://commons.wikimedia.org [online]. 10.11.2008 [cit. 31.3.2012]. Dostupný pod licencí Tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Unported na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hromada_odpadk%C5%AF.jpg?uselang=cs>. Obr.15 BIN IM GARTEN. http://commons.wikimedia.org [online]. 10.6.2010 [cit. 31.3.2012]. WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flug_Leer_nach_Emden_2010_11.JPG?uselang=cs>. Zdroje: 1.KOORDINÁTOR Mgr. BRYCZOVÁ VASKOVÁ, Karolína. ŠVP ZV Svobodná základní škola,o.p.s.. Jablonec nad Nisou: -, 2007, ISBN -. 2. Doc. RNDr. MATYÁŠEK, Jiří, CSc,; Mgr. , ŠTIKOVÁ, Věra; Doc. RNDr.TRNA, Josef. CSc,. Přírodověda 5. Brno: Nová škola, 2004, ISBN 80-7289-063-8. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nývltová.