MATEMATIKA – ARITMETIKA 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Advertisements

Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky Smíšená čísla.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
9.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rozklad mnohočlenů na součin
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Matematika a její aplikace
Racionální čísla.
AnotacePrezentace, která se zabývá rozšiřováním zlomků. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozšiřují zlomky. Speciální vzdělávací.
10.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
PENTOMINO - HLAVOLAM NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_M8_PENTOMINO TEMA: PENTOMINO - HLAVOLAM.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Konstantinovy Lázně, okres Tachov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_01_Výpočet zlomku.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
IV. Násobení lomených výrazů
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 6
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
SLOŽENÝ ZLOMEK.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Rozklad mnohočlenů na součin
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ KOLÍN V. , MNICHOVICKÁ 62 AUTOR : Mgr
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_01_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Základní škola Čelákovice
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – ARITMETIKA 7 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_M7_ZLOMKOVÁ ZEĎ TEMA: ZLOMKOVÁ ZEĎ ČÍSLO PROJEKTU: MATEMATIKA – ARITMETIKA 7 ZLOMKOVÁ ZEĎ

CO JE TO ZLOMKOVÁ ZEĎ A JAK S NÍ PRACUJEME? Tvarů zlomků může být nekonečně mnoho V čitateli může být jakékoliv číslo ( i záporné) Ve jmenovateli také může být jakékoliv číslo ( i záporné), KROMĚ NULY! (TO UŽ VÍME) Abychom mohly zlomky dále sčítat a odčítat, tak je zkusíme trochu uspořádat Začneme s uspořádání zlomků, které budou mít všechny v čitateli číslo jedna, tedy ZLOMKY KMENOVÉ K tomu nám poslouží ZLOMKOVÁ ZEĎ

Každý z Vás dostal před sebe list se ZLOMKOVOU ZDÍ, NEBO STĚNOU každý proužek papíru je jeden celek Každý celek je rozdělen na určitý počet stejných dílků (2,3,4,5,atd.) Vezměte si k ruce pravítko a zkuste ho přiložit na nějakou ze svislých čar.

Červenou čarou jsme spojili 𝟏 𝟑 ; 𝟐 𝟔 ; 𝟑 𝟗 ; můžeme říci že tyto dílky mají stejnou velikost. Zelenou čarou jsme spojili 𝟑 𝟓 ; 𝟔 𝟏𝟎 ; můžeme říci že tyto dílky mají stejnou velikost. Modrou čarou jsme spojili 𝟑 𝟒 ; 𝟔 𝟖 ; můžeme říci že tyto dílky mají stejnou velikost. Stejnou velikost dílků sledujte na animaci.

Nyní pojďme zkoumat blíže stejně velké dílky (zlomky) Nyní pojďme zkoumat blíže stejně velké dílky (zlomky). Protože jsou dílky stejné můžeme mezi zlomky zapsat znaménko rovnosti: 𝟏 𝟑 = 𝟐 𝟔 = 𝟑 𝟗 ; ve jmenovateli jsou násobky 3 následující úpravě říkáme: ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKŮ 𝟏 𝟑 ∙ 𝟐 𝟐 = 𝟐 𝟔 (zlomek rozšíříme 2; vynásobíme čitatele i jmenovatele číslem 2) 𝟏 𝟑 ∙ 𝟑 𝟑 = 𝟑 𝟗 (zlomek rozšíříme 3; vynásobíme čitatele i jmenovatel číslem 3)

ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKŮ: ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKU JE POUZE ÚPRAVA ZLOMKU ROZŠIŘOVÁNÍM ZLOMKU NEMĚNÍME VELIKOST ZLOMKU PROTOŽE ZLOMEK NÁSOBÍME ZLOMKEM VE TVARU NAPŘ. 2 2 = 1; 3 3 = 1 ; 10 10 = 1; 21 21 =1; atd. KDYŽ NÁSOBÍME JAKÉKOLIV ČÍSLO JEDNIČKOU, VELIKOST ČÍSLA SE NEZMĚNÍ.

ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKŮ - PROCVIČOVÁNÍ Rozšiřte zlomky postupně čísly 2; 5; 10; výsledky zapište do přehledné tabulky: 2 5 10 2 3 3 7 5 11

ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKŮ - PROCVIČOVÁNÍ Nyní si zkontrolujeme správnost řešení: 2 5 10 2 3 4 6 10 15 20 30 3 7 6 14 15 35 30 70 5 11 10 22 25 55 50 110

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině aritmetiky v 7. ročníku, jako doplňkový materiál na téma: zlomky a jejich rozšiřování. Začátek hodiny věnujeme seznámení s pomůckou: zlomková zeď Každý žák dostane pracovní list s vytištěnou zlomkovou zdí, aby mohl sledovat výklad a vyhledávat ve zlomkové zdi. Animace ukazuje názorně jak pracovat se zlomkovou zdí a jak provádět zápis stejného zlomku různými způsoby. Následuje vysvětlení pojmu rozšiřování zlomků. V závěru hodiny je úloha na procvičování zlomků. Žáci doplňují výsledky do tabulky a následně je promítnuto správné řešení. CITACE: - Matematika 7 Aritmetika učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008 - Zlomková zeď: http://kmdm.pedf.cuni.cz/Default.aspx?ClanekID=332&PorZobr=1&PolozkaID=61, staženo dne 23.3.2012, 20:15