Svoboda poskytování služeb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co přinese implementace směrnice o službách?. Co to je implementace? • směrnice – jeden z typů evropských aktů • rámcový nástroj – směrnice stanoví jen.
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Podnikání v EU Vypracoval: Lukáš Macoun
Přeshraniční poskytování služeb Festival exportu, RNDr
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Volný pohyb zboží.
Mám zde malý plat, chci raději pracovat v Německu… Seminář v Evropském domě Lukáš Pachta, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM Pracovní příležitosti.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Veřejné podniky a státní monopoly
Činnost SOLVIT centra Setkání s kontaktními osobami a odbornou veřejností Ministerstvo průmyslu a obchodu,
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Zdaňovací období Novela DPH 2013
Poskytování služeb na vnitřním trhu EU. Obsah I.Směrnice o službách na vnitřním trhu. II.Způsob implementace v ČR. III.Přínosy zákona o volném pohybu.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
SOLVIT efektivní řešení problémů na vnitřním trhu EU.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
1 Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
HISTORICKÝ VÝVOJ VOLNÝ POHYB PRACOVNÍKŮ SVOBODA USAZOVÁNÍ Volný pohyb osob.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Obecní živnostenský úřad Magistrát města Pardubic Jednotné kontaktní místo.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Směrnice o službách Reálné přínosy v reálných číslech Mgr. et Mgr. Ivo Kameš Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE II Masarykova univerzita 2015.
Zaměstnání v sousední zemi a související právní předpisy EU David Chlupáček poradce EURES Úřad práce ČR Krajská pobočka v Jihlavě Jihlava
S VOBODA POHYBU SLUŽEB, KAPITÁLU A PLATEB Prezentace 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
V NITŘNÍ TRH EU – PRÁVNÍ ÚPRAVA – 2. ČÁST Prezentace 2015.
Vnitřní trh EU – právní úprava – 2. část Prezentace 2015.
Z ÁKAZ DISKRIMINACE V SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ PODLE PRÁVA EU Seminář 2016.
Jak co nejúčinněji řešit spor o právo ES s využitím mimosoudních nástrojů Michaela Vlasáková Baruníková Martin Tesař.
Východiska evropské úpravy
Svoboda pohybu služeb, kapitálu a plateb
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Volný pohyb služeb.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Sociální zabezpečení v EU
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Právo usazování a volný pohyb služeb
PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Jednotný vnitřní trh Masarykova univerzita 2017
Transkript prezentace:

Svoboda poskytování služeb Prezentace 2015

Svoboda poskytovat a přijímat služby Co je zvláštního na službách? Význam sektoru služeb pro členské státy Evropské unie se zvýšil výrazně v posledních 50 letech. Dnes je podíl sektoru služeb na HDP členských států EU odhadován na cca 65 %, a podíl osob zaměstnaných v sektoru služeb na všech zaměstnaných osobách dosahuje téměř 70 % Export služeb do jiných členských států je u většíny sektorů služeb méně než 5% z celkového objemu produkce, jelikož překážky volného pohybu služeb vyplývající z určitých regulačních norem členských států byly příliš velké .

Definice služeb v právu EU Pojem (podle definice SFEU) služby – aktivity (průmyslové nebo obchodní povahy, řemeslníků či svobodných povolání), které jsou obvykle prováděny za úplatu přeshraniční prvek poskytovatelem a příjemcem služby musí být osoby usídlené v různých členských státech, jeden z nich se přemísťuje přes hranice s cílem získat (poskytnout) služby nebo služby jsou poskytované přes hranice aniž by se příjemce nebo poskytovatel služeb přemístil

Definice služeb v právu EU Doprava (článek 58 (1) SFEU) je výslovně vyloučena, neboť se řídí samostatnou úpravou v rámci kapitoly o společné dopravní politice. Další omezení volného poskytování a přijímání služeb je záměr liberalizovat bankovní a pojišťovací služby jedním krokem s volným pohybem kapitálu (článek 58 (2) SFEU).  

Definice služeb v právu EU čl. 57 SFEU stanoví, že základní svoboda se týká služeb ”jež jsou poskytované zpravidla za úplatu, pokud nejsou upraveny ustanoveními o volném pohybu zboží, kapitálu a osob“. Svoboda poskytovat a přijímat služby proto působí jako "podpůrné ustanovení", které se použije pouze tehdy, když nelze aplikovat úpravu týkající se ostatních základních svobod. Co to znamená ?  

Svoboda poskytování služeb Úprava poskytování a přijímání služeb funguje jako „podpůrná“, její rozsah a působnost (aplikace) je z velké části definována tím, čím se odlišuje od ostatních základních svobod: Nejbližší vazba existuje mezi volným poskytováním a přijímáním služeb a svobodou usazování – rozdíl v povaze usazení (dočasné vs. trvalé působení).

Svoboda poskytování služeb Jelikož služby neposkytují pouze jednotlivci, ale v mnoha případech také firmy a jejich zaměstnanci, je třeba vymezit tuto svobodu také s ohledem na volný pohyb pracovníků. Jsou zaměstnanci fakticky posuzování jako zaměstnanci poskytovatele služby, nebo jako zaměstnanci klienta (objednatele služby)? A konečně, případy poskytování služeb na rozmezí dvou oblastí existují u služeb spojených s dodáním zboží (např. montáž, uvedení do provozu)

TŘI REŽIMY POSKYTOVÁNÍ PŘESHRANIČNÍCH SLUŽEB : Případy svobody poskytovat služby přes hranice -např. právník nebo poradce, který se etabloval v jednom členském státě cestuje ke klientovi, který je rezidentem v jiném členském státě, s cílem poskytovat služby tam. Případy svobody přijímat služby za hranicemi – uznávána od judikátu Luisi a Carbone z toku 1984 – spotřebitel cestuje do jiného členského státu pro příjem služby (např. služby poskytované hotely, nemocnicemi nebo servisní garáží pro turisty

TŘI REŽIMY POSKYTOVÁNÍ PŘESHRANIČNÍCH SLUŽEB : Případ svobody překračování samotných služeb – upravena od přijetí judikátu Sacchi v roce 1974 – je to služba sama, která přechází přes hranice do jiného členského státu. (nikoliv poskytovatel nebo příjemce služby). Původně to ovlivnilo zejména přeshraniční vysílání rozhlasových a televizních programů. Nicméně stále vice nabývají na významu služby interneu, call center apod.

Dočasnost poskytování přeshraničních služeb volný pohyb služeb se liší od svobody usazování poskytovatel si nezřizuje sídlo za účelem poskytování služeb PODMÍNKOU JE: dočasná povaha co se týče trvání poskytované služby pravidelnosti poskytované služby (opakování nebo kontinuita) ALE : může být spojena s i určitou infrastrukturou (např. kanceláří) ESD - Smlouva samotná nenabízí pravidla k abstraktnímu určení doby trvání nebo frekvence, při jejímž překročení již poskytování služeb není v rozsahu připuštěném Smlouvou

Přípustné a nepřípustné omezení volného pohybu služeb přes hranice Článek 56 SFEU omezení volného pohybu služeb uvnitř EU je zakázáno s přípustnými výjimkami, stejnými jako v případě volného pohybu osob výkon veřejné správy ochrana veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti a veřejného zdraví usnadněno vzájemným uznáváním diplomů, osvědčení a jiných dokladů o dosažené kvalifikaci judikatura vykládá volný pohyb služeb a volného pohybu zboží souběžně Zejména v případě služby poskytované přes hranice bez přemístění příjemce nebo poskytovatele.

Přípustné a nepřípustné omezení volného pohybu služeb přes hranice Výslovnou výjimkou ze svobody pohybu služeb jsou činnosti, které jsou vykonávány (poskytovány) v členském státě, ať už trvale či dočasně , a souvisejí s výkonem veřejné moci /veřejné služby / (článek 62 SFEU ve spojení s články 51 SFEU) Např. vydávání stavebního povolení autorizovaným architektem, zjišťování pozůstalosti notářem z pověření soudu

Přípustné a nepřípustné omezení volného pohybu služeb přes hranice Smlouva rovněž připouští výslovnou diskriminaci se zohledněním státní příslušnosti poskytovatele, pokud jde o ostatní služby, jestliže lze tuto ospravedlnit nařízením zvláštního režimu poskytování služeb těmito osobami důvody ochrany veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti a ochrany zdraví. (článek 62 SFEU ve spojení s čl. 52 SFEU)

Pravidlo rozumu – judikatura ESD Omezení přeshraničního poskytování mohou být, v souladu s judikaturou ESD, odůvodněna naléhavými požadavky obecného zájmu, pokud tato omezení jsou nediskriminační a není porušena zásada proporcionality. ESD uznal následující “naléhavé požadavky obecného zájmu” dotýkající se svobody poskytovat a přijímat služby: poctivost obchodních transakcí a ochrany spotřebitele, ochrana zaměstnanců,

Pravidlo rozumu – judikatura ESD (2) ‘Naléhavé požadavky obecného zájmu' /pokrač. /: soudržnost daňových systémů, Regulace kapitálových trhů, Týkající se kulturní politiky, Týkající se sociální politiky a boje proti podvodům finanční rovnováha systému sociálního zabezpečení Účinnost fungování justice

Jak aplikovat pravidlo rozumu Soudní dvůr formuloval výjimky týkající se svobody poskytování služeb na základě pravidla rozumu. Stanoví podmínky uplatňování bez rozdílu na domácí i přeshraniční poskytovatele cíl omezení není čistě ekonomického charakteru zachována proporcionalita (významu daných opatření k omezení, jež působí)

Jak aplikovat pravidlo rozumu Význam proporcionality "objektivní ospravedlnitelné " - omezení musí být vhodné pro dosažení těchto cílů (např. tím, že omezí určité činnosti důsledně a systematicky) Zásada se aplikuje podobně jako u volného pohybu zboží členský stát nesmí stanovit podmínky pro poskytování služeb, které jsou identické jako podmínky požadované pro usazení

Směrnice na podporu liberalizace pohybu služeb Řada směrnic, jež podporují liberalizaci pohybu služeb: jako v případě ustanovení upravujících svobodu usazování, od 80. let min. století došlo k opuštění detailních odvětvových harmonizačních směrnic a ve prospěch sektorálně pojímaného vzájemného uznávání odborné kvalifikace a diplomů, jakož i osvědčení o odborné způsobilosti.

Směrnice na podporu liberalizace pohybu služeb Směrnice o vysílání pracovníků (96/71/ES) z roku 1996 umožňuje členským státům uplatňovat určité základní prvky z oblasti ochrany migrujících pracovníků na pracovníky, kteří byli dočasně vyslaní do zahraničí jejich zaměstnavatelem, sídlícím v jiném členském státě, za účelem poskytování služeb tito tedy v zásadě podléhají ustanovením pracovního práva jejich domovské (vysílající) země.

SMĚRNICE NA PODPORU LIBERALIZACE POHYBU SLUŽEB Směrnice o audiovizuálních mediálních službách (směrnice 2010/13/EU) zavádí režim minimálních standardů pro televizní a rozhlasové vysílání a poskytování služeb online Směrnice také používá jednoznačný princip "země původu", je-li služba je licencována v jednom členském státě, má právo být vysílánaí v kterémkoli jiném členském státě.

Směrnice o službách v EU - 2006 Povinnost transpozice do národního práva do konce roku 2009 Horizontální charakter rámcová směrnice velký rozsah služeb pokrytých směrnicí (obchod a maloprodej, stavebnictví, řemesla, poradenské služby, právní a daňové poradenství, realitní agenti, strojírenství, turismus, zábavní služby

Směrnice o službách v EU - 2006 Hlavní pilíře: Zjednodušení administrativy ( jediná kontaktní místa, procedury využívající elektronických prostředků) Usazení poskytovatele služby může být požadováno jen naléhavými důvody obecného zájmu a proporcionálnmií tomuto zájmu Zajištění svobody poskytovat služby administrativní spoluprácí mezi ČS navzájem (mezi úřady států)

Směrnice o službách (2006) Podniká pan Helbig v Německu legálně? Ano IMI

2006 - směrnice EU o službách- rozsah použití Prvotní výjimky: finanční služby, telekomunikace, doprava. Následně sjednané další výjimky: zdravotní služby (včetně úhrady zdravotnických služeb) některé sociální služby audiovizuální služby dočasné pracovní agentury soukromé bezpečnostní služby, služby poskytované notáři sázkové služby

Směrnice EU o službách 2006 - zjednodušení administrativy Obecná povinnost přezkoumat a zjednodušit postupy a formality Jediná kontaktní místa (JKM) - článek 6 – poskytovatelé služeb musí mít možnost získat všechny relevantní informace a dokončit veškeré procedury a formality vztahující se k přístupu a výkonu služeb s využitím JKM Procedury s využití elektronických prostředků (čl. 8) – ČS jsou povinny umožnit dokončení všech formalit a procedur za použití elektronických prostředků , zahrnujíce v to poskytovetele služeb z jiných ČS

Směrnice EU o službách 2006 - zjednodušení administrativy Úprava administrativní spolupráce mezi členskými státy komunikace přímo mezi úřady jednotlivých členských států prostřednictvím elektronického systému výměny informací pro vnitřní trh (tzv. IMI systém) Snižuje potřebu kontaktovat a administrativně zatěžovat jednotlivé podnikatele Nařízení Rady EU a EP č. 1024/2012 o správní spolupráci prostřednictvím systému pro výměnu informací o vnitřním trhu

Konec prezentace