IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 04 - 01 Anotace Prezentace, která se zabývá porovnáváním desetinných čísel. Autor Pavel Pavlas Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci porovnají dvě a více desetinných čísel. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Desetinné číslo. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-13 let Celková velikost 352 kB
Desetinná čísla - opakování 4 326,517 tisíce tisíciny stovky setiny desítky jednotky desetiny desetinná čárka
Desetinná čísla - opakování Do pracovního sešitu napište následující čísla: osm celých, tři desetiny sto jedenáct celých, padesát dva setin žádná celá, osm set sedmdesát šest tisícin tři sta devadesát čtyři celých, čtyři setiny devět tisíc šestnáct celých, sedm desetin třicet celých, šest setin řešení: 8,3 111,52 0,876 394,7 9016,7 30,06
Porovnávání desetinných čísel Pomocí číselné osy: Na číselné ose leží menší číslo vždy vlevo od čísla většího. Nakresli si do sešitu níže uvedenou číselnou osu a zakresli do ní tato čísla: 1,6 ; 3,3 ; 0,5 ; 2,7 ; 3,8 ; 1,2 ; 2,1 ; 0,9 0,5 0,9 1,2 1,6 2,1 2,7 3,3 3,8 Výše uvedená čísla napište za sebou od nejmenšího po nejvyšší. řešení: 0,5 ; 0,9 ; 1,2 ; 1,6 ; 2,1 ; 2,7 ; 3,3 ; 3,8
Pomocí zápisu: Postup: Číslo, které má před desetinnou čárkou větší počet číslic, je větší. Pokud mají čísla stejný počet číslic, porovnáváme postupně číslice od nejvyšších řádů k nižším. O tom, zda je číslo menší nebo větší, rozhoduje nejvyšší řád, ve kterém se čísla od sebe liší. Příklad: 2829,289 > 829,378 829,378 > 829,289 Jestliže k desetinnému číslu připíšeme za desetinnou čárku libovolný počet nul, číslo se nezmění!!! Příklad: 829,378 = 829,3780000
Příklady: Čísla v následujících cvičeních seřaďte vzestupně: 2,4 ; 4,80 ; 13,83 ; 6,03 ; 5,7 ; 7,9 ; 3,77 3,90 ; 4,02 ; 2,99 ; 3,91 ; 3,01 ; 4 ; 3,99 324,9 ; 325,87 ; 326,01 ; 326,57 ; 326,10 ; 325 ; 325,1 0,267 ; 0,259 ; 0,271 ; 0,260 ; 0,269 ; 0,227 ; 0,270 Výsledky: 2,4 ; 3,77 ; 4,80 ; 5,7 ; 6,03 ; 7,9 ; 13,83 2,99 ; 3,01 ; 3,90 ; 3,91 ; 3,99 ; 4 ; 4,02 324,9 ; 325 ; 325,1 ; 325,87 ; 326,01 ; 326,10 ; 326,57 0,227 ; 0,259 ; 0,260 ; 0,267 ; 0,269 ; 0,270 ; 0,271
Čerpáno COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna,1998. 215 s. ISBN 80-7168-588-7.