NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 13 TÉMA: Střídavé elektrické napětí.
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Zapalování – 14 Šíření rušení Ing. Jiří Špička. 14. Šíření rušení b)Zářením Kapacitní vazbou Induktivní vazbou Vyzařováním.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektromagnetická slučitelnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Senzory pro EZS.
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
38. Optika – úvod a geometrická optika I
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Lineární funkce - příklady
Elektronické součástky a obvody
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Vlnění a optika (Fyzika)
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Základní vlastnosti antén
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Střídavý proud.
Elektronické součástky a obvody
8.1 Aritmetické vektory.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Elektromagnetická slučitelnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektromagnetická slučitelnost
VY_32_INOVACE_
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 09. Dynamika harmonického pohybu
Elektromagnetická slučitelnost
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Fyzikální veličiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_20.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Mechanické kmitání a vlnění
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
3 Elektromagnetické pole
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Elektromagnetické vlny, vznik, vlastnosti, elektromagnetický dipól Střídavý proud Elektromagnetické vlny, vznik, vlastnosti, elektromagnetický dipól

Teoretický úvod Elektromagnetické vlnění je děj, při němž se přenáší elektromagnetická energie vysoké frekvence ze zdroje - oscilátoru ke spotřebiči. Mezi zdrojem a spotřebičem může být vedení nebo se šíří elektromagnetická vlna vzduchem. V těchto případech nemůžeme zanedbat vzdálenost mezi zdrojem a spotřebičem. Napětí zdroje se velmi rychle mění(vysoká frekvence) a změny napětí se šíří po vedení konečnou rychlostí. Takže napětí v každém bodu je funkcí nejen času, ale i vzdálenosti v uvažovaných bodech vedení. Na obrázku vidíme takovou soustavu, kde si vedení představujeme jako řadu oscilačních obvodů. Tyto obvody se postupně rozkmitají a vedením se šíří elektromagnetická vlna. Pro libovolný bod vedení platí pro napětí vztah, který je také na obrázku uveden. Je to rovnice postupné elektromagnetické vlny. Řeckým písmenem lambda se označuje vlnová délka elektromagnetické vlny. Veličiny L - indukčnost a C - kapacita představují elementární parametry vedení.

Elektromagnetické vlnění se šíří podle vztahu, ve kterém je permitivita a permeabilita prostředí. Rychlost šíření elektromagnetického vlnění je ve vakuu stejná jako rychlost světla: c = 2,9997923.108 m.s-1 Jestliže je vedení připojeno ke zdroji harmonického napětí vysoké frekvence, je v různých místech vedení různá intenzita elektrického pole - E. Její průběh je vyjádřen sinusoidou. Kolem vodičů vzniká magnetické pole, jehož magnetickou indukci - B lze také zobrazit sinusoidou. Veličiny jsou navzájem kolmé na směr šíření elektromagnetické vlny. Dále je zde odvozena rychlost elektromagnetické vlny ve vakuu. Vzniká tedy mezi vodiči časově proměnné silové pole, které má složku elektrickou, reprezentovanou intenzitou elektrického pole E a složku magnetickou, reprezentovanou elektromagnetickou indukcí B.

V elektrotechnické praxi je často třeba, aby vysílač vyzařoval elektromagnetickou energii - elektromagnetické vlnění do většího prostoru. Toho lze dosáhnout úpravou konce vedení, které má délku jedné čtvrtiny vlnové délky elektromagnetické vlny. Jak je uvedeno na obrázku, vodiče se rozevřou do kolmého směru. Napětí koncích vodičů dosahuje periodicky největší hodnoty a elektrické pole zasahuje do okolí. Dipól má zde funkci jako oscilátor. Elektromagnetické pole má opět dvě složky - elektrickou, kterou představuje intenzita pole E a magnetickou, která je reprezentována magnetickou indukcí B. Toto uspořádání se nazývá elektro- magnetický dipól - anténa. Je součástí všech vysílacích i přijímacích zařízení pro bezdrátový přenos informací. Chceme - li zvětšit množství vyzařované energie, musí se zvětšit amplituda elektrických kmitů v anténě.

Příklady a kontrolní otázky Zjistěte v tabulkách jaké mají vlnové rozsahy a z toho vyplývající frekvence dlouhé, střední, krátké a velmi krátké vlny. Vypočítejte délku vlny, kterou má střídavý proud frekvence 50 Hz. Zjistěte rychlost šíření elektromagnetické vlny ve vodě. Porovnejte ji s rychlostí ve vzduchu. Jaká je délka vlny stanice, která vysílá na frekvenci 100 MHz. Popište další základní vlastnosti elektromagnetické vln polarizace ohyb odraz interference

ANOTACE Materiál lze použít jako studijní podklad ke kapitole „Střídavé proudy – elektromagnetické vlny, vznik, vlastnosti, elektromagnetický dipól“, která navazuje na kapitolu, kde se žáci seznámili se základními principy oscilačních obvodů. Nejprve si uvědomí teoretické souvislosti základních elektrotechnických veličin v daných obvodech a jevech, které pak uplatní při řešení příkladů a při samostatném studiu dalších vlastností elektromagnetické vlny. Předpokládaný čas 45 min. CITACE SVOBODA, Emanuel. Přehled středoškolské fyziky. 4., upravené vyd. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-307-0. JAN KESL. Elektronika I analogová technika. Praha: BEN, 2004. ISBN 80-7300-143-8.