ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek - slouží jako řídící centrum
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Centrální nervová soustava
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Mozkový kmen – truncus encephali
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_636_NERVOVÁ SOUSTAVA Téma: ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY,
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Nervová soustava 2 Mozek.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_14_Nervová soustava - mozek Téma:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
SVALY ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_28_Svaly.
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
VY_32_INOVACE_18_28_Hormonální soustava
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava VY_32_INOVACE_13_28_Centrální nervová soustava

CENTRÁLNÍ NERVOVÁ SOUSTAVA mozek – nejdokonalejší orgán mícha - 40 – 50 cm

MÍCHA - je chráněna páteřním kanálem - šedá hmota uvnitř, bílá na povrchu Z hřbetní míchy – vystupují míšní nervy -vlákna dostředivá – vzruchy z orgánů do míchy - vlákna odstředivá – vzruchy z míchy do orgánů Porušení - ztráta hybnosti

Mozek · Z mozku vychází 12 mozkových (hlavových) nervů · Přijímá , třídí a zpracovává informace z receptorů orgánů · Důležité informace ukládá do paměti · Je uložen v lebce · Je chráněn proti otřesům 3 mozkovými plenami, vznáší se v mozkomíšním moku

Části mozku 1) Zadní mozek – dělí se na: 1.zadní mozek 2. střední mozek 3.přední mozek 1) Zadní mozek – dělí se na: a) Prodloužená mícha – řídí základní činnosti organismu, centrum nepodmíněných reflexů (srdeční činnost, dýchání, polykání, sání, slinění, kašel, kýchání, zvracení) b) Varolův most – soubor nervových vláken – propojení mozečku a míchy s ostatními částmi mozku c) Mozeček – pohybová koordinace Tyto části společně tvoří tzv. mozkový kmen

Části mozku 2) Střední mozek – zrakové a sluchové reflexy, nervy řízení pohybu očí 3) Přední mozek – dělí se na: a) Mezimozek – řídí činnost vnitřních orgánů, tělesnou teplotu a funkci pohlavních žláz b) Koncový mozek – 2 polokoule (hemisféry), na povrchu šedá kůra mozková (závity a laloky) – důležitá centra vnímání a duševní činnosti Koncový mozek je rozdělen na mozkové laloky (čelní, spánkový, temenní a týlní. V jejich kůře jsou centra různých činností.

MOZKOVÉ LALOKY

Vady a onemocnění Následky poškození v období vývoje plodu, při porodu - dětská mozková obrna - LMD – lehká mozková dysfunkce Onemocnění - encefalitidy – způsobené viry (klíšťová encefalitida) - meningitidy – zánět mozkomíšních plen - epilepsie (padoucnice) - tetanus Rozpad nervové tkáně - dětská obrna - roztroušená skleróza Duševní choroby - Parkinsonova nemoc – degenerativní změny v neuronech – klidový třes - Alzheimerova nemoc – poruchy paměti až úplná ztráta paměti

Centrální nervová soustava Anotace : Prezentace, ktera může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Senohrábková Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: popíše jednotlivé orgány nervové soustavy, definuje funkci nervové soustavy a jednotlivých orgánů Speciální vzdělávací potřeby: přistup k internetu, interaktivní tabule Klíčová slova: mozek, mícha Druh učebního materiálu: Prezentace Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 - 15 let

Zdroje: VANĚČKOVÁ, Ivana, et al. Přírodopis8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. nakladatelství Fraus, Plzeň 2006. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.datakabinet.cz/files/img/products/ilo_mozek_micha_cz.jpg&imgrefurl=http://www.datakabinet.cz/cs/Vyukove-materialy-a-data/Clovek-a-priroda/Ilustrace-a-obrazky/Mozek-micha.html&h=800&w=800&sz=42&tbnid=-v4z28ald3R59M:&tbnh=90&tbnw=90&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zek%255C%2B-%2Bmozek,%2Bm%25C3%25ADcha%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zek\+-+mozek,+m%C3%ADcha&docid=QDGSO2ZzFhqjYM&hl=cs&sa=X&ei=7KfOTrazG4-gOobUhZgP&ved=0CDIQ9QEwAQ&dur=548 http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Medium/0090000/00331.jpg&imgrefurl=http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Textbook_Textbook.php%3FintSectionId%3D91200&h=118&w=200&sz=22&tbnid=k3c9gQ6f5JBF-M:&tbnh=70&tbnw=119&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zek%255C%2B-%2Bmozek,%2Bm%25C3%25ADcha%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zek\+-+mozek,+m%C3%ADcha&docid=OhIO2GPBdT4jNM&hl=cs&sa=X&ei=7KfOTrazG4-gOobUhZgP&ved=0CC8Q9QEwAA&dur=375

Zdroje: http://old.lf3.cuni.cz/histologie/atlas/demo/51/ipage00002.htm http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Medium/0090000/00335.jpg&imgrefurl=http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Textbook_Textbook.php%3FintSectionId%3D91200&h=150&w=178&sz=25&tbnid=WFpW1DANS3N08M:&tbnh=90&tbnw=107&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zky%2Blaloky%2Bmozku%2Bs%2Bcentry%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zky+laloky+mozku+s+centry&docid=OhIO2GPBdT4jNM&hl=cs&sa=X&ei=NrTOTsrUMceZOsib1Y8P&ved=0CC0Q9QEwAA&dur=574 .google.cz/imgres?q=mozek+obrazky&hl=cs&biw=1366&bih=636&gbv=2&tbm=isch&tbnid=sjJoauBLVWVudM:&imgrefurl=http://www.knihovnakolin.cz/fotogalerie/fotka/mozek/1&docid=h5GT4yWpa4NbWM&imgurl=http://www.knihovnakolin.cz/img/galerie/f/14111b_mozek_barevny.jpg&w=400&h=299&ei=OLfOTsW8Lc2SOof6gaUP&zoom=1&iact=hc&vpx=384&vpy=297&dur=734&hovh=194&hovw=260&tx=166&ty=107&sig=117801061299942515333&page=1&tbnh=135&tbnw=181&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0