Oceány a moře HYDROSFÉRA Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Brainstorming Co se vám vybaví, když se řekne slovo oceán? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Video Podívejte se na video. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pokuste se definovat následující pojmy: oceán moře ostrov záliv průliv průplav 1. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Oceány 2. Tvoří 70% povrchu Země. Obsahují 97% veškeré vody na Zemi. Úkol: Najděte v atlase všechny oceány Tichý oceán Atlantský oceán Indický oceán Severní ledový oceán Jižní oceán Jsou oceány ohraničené nebo propojené? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Mořská voda 3 . Lze mořskou vodu využívat k pití nebo zavlažování? Proč? Která sůl je obsažena v mořské vodě nejvíce? Je mořská voda na všech místech stejně slaná? Proč? Mořská voda obsahuje velké množství rozpuštěných solí, a proto ji nelze využívat k pití ani zavlažování. V mořské vodě je nejvíce obsažena kuchyňská sůl (chlorid sodný, NaCl). Na různých místech oceánu má voda různou slanost. Největší roli zde hraje teplota a s ní související odpařování a přítok sladké vody z pevniny. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 4. Moře Moře jsou menší části oceánů. Pokud jsou obklopena souší, označujeme je jako vnitřní moře. Pokud volně navazují na oceán, nazývají se okrajová moře. Úkol: Najděte v atlase příklady vnitřních a okrajových moří. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5. Ostrovy Ostrovy jsou malé části souše obklopené vodou. Ostrovy dělíme na: Pevninské – mají podobnou stavbu jako kontinenty. Sopečné – vznikají sopečnou činností. Korálové (atoly) – vznikají činností korálů. Úkol: Najděte v atlase několik příkladů ostrovů. Lze podle nějakých indicií usuzovat na původ těchto ostrovů? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 6. Záliv je místo, kde proniká moře do pevniny. Průliv je zúžené místo v moři nebo oceánu mezi dvěma pevninami. Průplav je lidská stavba spojující dvě moře, dva oceány nebo moře s oceánem. Úkol: Najděte na mapě některé zálivy, průlivy a průplavy. Podle čeho dostaly svůj název? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Doplňte k místům na mapě pojmy. 6. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroje obrázků Všechny uveřejněné odkazy dostupné z http://www.wikimedia.org. 1. KNIGHTS, Richard. Wikimedia commons [online]. 2010 [cit. 2010-04-13]. File:Samson_-_Scillies_-_geograph.org.uk_-_34733.jpg. Dostupné pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Samson_-_Scillies_-_geograph.org.uk_- _34733.jpg. 2. NASA. Wikimedia commons [online]. 2005 [cit. 2010-04-13]. File:Whole_world_- _land_and_oceans.jpg. Dostupné pod licencí public domain z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Whole_world_-_land_and_oceans.jpg. 3. PLUMBAGO. Wikimedia commons [online]. 2006 [cit. 2010-04-13]. File:Wiki_plot_03.png. Dostupné pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wiki_plot_03.png . 4. EINSTEIN, Norman. Wikimedia commons [online]. 2005 [cit. 2010-04-13]. File:Kara_Sea_map.png. Dostupné pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kara_Sea_map.png. 5. WILMOT, David. Wikimedia commons [online]. 2007 [cit. 2010-04-13]. File:Islands.jpg. Dostupné pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Islands.jpg. 6. JOY. Wikimedia commons [online]. 2006 [cit. 2010-04-13]. File:Mediterranean_Relief.jpg. Dostupné pod licencí public domain z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mediterranean_Relief.jpg. Obrázek na pozadí: WALTERINCE. Wikimedia commons [online]. 2009 [cit. 2010-05-12]. File:Ocean_surface_wave.jpg. Dostupné pod licencí public domain z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ocean_surface_wave.jpg. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.