BUDDHISMUS SIDDHÁRTA GAUTAMA (563–483 př. n. l.) - BUDDHA = PROBUZENÝ Podle tradice se narodil jako princ královského rodu Šákjů (proto je později nazýván Buddhou Šákjamunim). Do 29 let žil pohodlným životem syna místního vládce, oženil se a měl syna. Poté opustil domov a věnoval se nejrůznějším duchovním praktikám, pomocí nichž chtěl dosáhnout osvobození z utrpení, které je spojeno s každou existencí, a z neustálého koloběhu znovuzrozování (samsáry). Nakonec objevil střední cestu, která se vyhýbá všem krajnostem, a dosáhl stavu, zvaného Nirvána. NIRVÁNA = probuzení, konečné osvobození z utrpení a koloběhu životů. Následujících 45 let předával Buddha své učení.
Petr Ruzicka: Wikipedia. org: File:Buddha_statue,_Nha_Trang Petr Ruzicka: Wikipedia.org: File:Buddha_statue,_Nha_Trang.jpg [online]. 20 May 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_statue,_Nha_Trang.jpg>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:River_Buddha.png> YashiWong: Wikipedia.org: File:Buddha_00006.JPG [online]. [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_00006.JPG>
Tevaprapas Makklay: Wikipedia. org: File:Phutthamonthon_Buddha Tevaprapas Makklay: Wikipedia.org: File:Phutthamonthon_Buddha.JPG [online]. 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phutthamonthon_Buddha.JPG>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Changhua_Great_Buddha.jpg> YashiWong: Wikipedia.org: File:Buddha_00007.JPG [online]. [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_00007.JPG>
Shimul Kanti Barua: Wikipedia. org: File:Buddha_Dhatu_Zadi01 Shimul Kanti Barua: Wikipedia.org: File:Buddha_Dhatu_Zadi01.jpg [online]. 2 October 2008 [cit. 2010-11-11]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_Dhatu_Zadi01.jpg>
Kazunori Matsuo: Wikipedia. org: File:Buddha_in_Kamakura. jpg [online] Kazunori Matsuo: Wikipedia.org: File:Buddha_in_Kamakura.jpg [online]. 16 September 2005 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_in_Kamakura.jpg> So Pedestrian: Wikipedia.org: File:Beopjusa_Temple_Buddha.jpg [online]. 2 June 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beopjusa_Temple_Buddha.jpg>
EvieSeo: Wikipedia. org: File:Lantau_buddha_hongkong. jpg [online] EvieSeo: Wikipedia.org: File:Lantau_buddha_hongkong.jpg [online]. 12 January 2008 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lantau_buddha_hongkong.jpg>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chenrezig_Sand_Mandala.jpg>
SPOLEČNÉ PRVKY BUDDHISTICKÝCH ŠKOL Ve svém jádru je buddhismus NAUKOU VYSVOBOZENÍ. Potřeba vysvobození vzniká z BEZNADĚJNĚ NEUSPOKOJIVÉ POVAHY SVĚTA, v němž se nacházíme. Buddhisté - náhled na podmínky, v nichž žijeme: především POMÍJIVOST VŠEHO V NÁS A I VNĚ NÁS poukazuje na ZBYTEČNOST NAŠEHO SVĚTSKÉHO SNAŽENÍ, KTERÉ PŘIROZENĚ NEMŮŽE VÉST KE STÁLÉMU ÚSPĚCHU ČI TRVALÉMU USPOKOJENÍ / ŠTĚSTÍ a nakonec smrt sebere vše, co jsme nakupili a oddělí nás od všeho, čeho jsme si cenili. Jak marné je hledat jistotu v takovém prostředí, štěstí v tak nevhodném základu. UTRPENÍ BEZ KONCE V NESMYSLNÉM KRUHU OPĚTOVNÝCH ZROZENÍ (SAMSÁRA) – takový je úděl obyčejných lidí a jen odvrat od něj pohání k vysvobození.
Quantumquark: Wikipedia.org: File:Shakti_Dandaka_Mandala.JPG [online]. [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shakti_Dandaka_Mandala.JPG>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:MandalaSable2008-12.JPG>
Michael Goodine: Wikipedia. org: File:Shanti_Stupa. jpg [online] Michael Goodine: Wikipedia.org: File:Shanti_Stupa.jpg [online]. 27 July 2007 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shanti_Stupa.jpg>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Painted_17th_century_Tibetan_%27Five_Deity_Mandala%27,_in_the_center_is_Rakta_Yamari_%28the_Red_Enemy_of_Death%29_embracing_his_consort_Vajra_Vetali,_in_the_corners_are_the_Red,_Green_White_and_Yellow_Yamari.jpg> [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mandala_of_the_Single-syllable_Golden_Wheel_%28Ichiji_kinrin_mandara%29,_Heian_period,_12th_century,_Nara_National_Museum.jpg>
BUDDHISTICKÉ STŮPY Karunakar Rayker: Wikipedia.org: File:Stupas.jpg [online]. 17 February 2008 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stupas.jpg>
Jako60: Wikipedia. org: File:Stupa-lille. jpg [online] Jako60: Wikipedia.org: File:Stupa-lille.jpg [online]. 14 August 2009 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stupa-lille.jpg>
Marc Shandro: Wikipedia. org: File:Sanchi_Stupa. jpg [online] Marc Shandro: Wikipedia.org: File:Sanchi_Stupa.jpg [online]. 27 November 2004 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sanchi_Stupa.jpg>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stupa_in_Gotemba.jpg> Vishnu Sharma: Wikipedia.org: File:Dhauilgiri_Stupa.jpg [online]. 29 December 2009 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dhauilgiri_Stupa.jpg>
Koshy Koshy: Wikipedia. org: File:Diksha_Bhumi. jpg [online] Koshy Koshy: Wikipedia.org: File:Diksha_Bhumi.jpg [online]. 20 December 2007 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Diksha_Bhumi.jpg>
CÍL: – rozpustit ego; zničit primitivní egoismus – PŘIPOUTANOST A LPĚNÍ NA MATERIÁLNÍCH VĚCECH… „Toto není mé, toto není mé já“. Do otroctví sil, které marně doufáme získat pro své účely, nás neuvrhne jen žádostivé toužení po smyslových rozkoších, penězích, společenské pozici nebo moci. Buddhisté zavrhují jakoukoli touhu po čemkoli jako ničivou pro naši vnitřní svobodu a nezávislost – „nezávislost, mnichové, je nejvyšším posílením pocitů“. Celé naše neštěstí pramení ze zvyku přivlastňovat si nějakou část vesmíru, jako by byla naše „vlastní“ a říkat o všem možném: „Toto je moje, já jsem toto, to jsem já.“
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mandala_of_the_Six_Chakravartins.JPG>
Jestliže se zeptáme na příčinu tohoto neuspokojivého stavu věcí, buddhisté nám řeknou, že tento stav není výsledkem působení vnějších sil, osudu či zlovolného božstva, ale že je výsledkem určitého činitele v naší mentální soustavě. TŘI KOŘENY ZLA: ŽÁDOSTIVOST, NEVĚDOMOST, VÍRA V SAMOSTATNÉ JÁ. TŘI CHARAKTERISTIKY EXISTENCE: POMÍJIVOST, UTRPENÍ, BEZPODSTATNOST.
TŘI KLENOTY: BUDDHA: historická osoba, člověk, který se odmítl stát bohem; mysl člověka, který zrealizoval ve své duchovní praxi nejvyšší vhled – dosáhl osvícení; každý je schopen tento cíl uskutečnit. DHARMA = UČENÍ, NAUKA, systém. Jediná nejvyšší skutečnost – duchovní realita. SANGHA = SPOLEČENSTVÍ praktikujících a realizovaných buddhistů. ČTYŘI UŠLECHTILÉ PRAVDY: Ušlechtilá pravda o utrpení: život je neuspokojivý a strastiplný: zrození, stárnutí, nemoc, smrt, zármutek, nespokojenost, bolest, neštěstí, nepohodlí, spojení s tím, co je nepříjemné, odloučení od toho, co je příjemné, nedosáhnutí/nezískání toho, co si přejeme dosáhnout/získat atd. Ušlechtilá pravda o vznikání utrpení: příčinou utrpení je žádostivost, kterou doprovází rozkoš a ulpívání na ní a hledání potěšení v různých pomíjivých věcech; žádostivost, spojená s ulpíváním, zaslepeností a nenávistí váže bytosti v koloběhu utrpení v samsáře.
UŠLECHTILÁ OSMIDÍLNÁ STEZKA: Ušlechtilá pravda o zaniknutí utrpení = utrpení je možné učinit konec úplným zničením a zaniknutím právě této žádostivosti, jejím opuštěním a zanecháním, osvobozením se a neulpíváním na ní. Ušlechtilá pravda o stezce, vedoucí k zaniknutí utrpení: UŠLECHTILÁ OSMIDÍLNÁ STEZKA: 1. pravé pochopení = znalost čtyř ušlechtilých pravd. 2.pravé zamýšlení = zamýšlení oproštěné od chtíče, zamýšlení oproštěné od zlovůle, zamýšlení oproštěné od krutosti. 3. pravé mluvení = zdržovat se lhaní, zdržovat se pomlouvání, zdržovat se hrubé řeči, zdržovat se planého hovoru. 4. pravé jednání = zdržovat se zabíjení, zdržovat se kradení, zdržovat se smyslné nestřídmosti. 5. pravé živobytí = ušlechtilý žák se vyhýbá špatnému způsobu živobytí - živit se podvodem, lstí, triky, věštěním, lichvou, obchodováním se zbraněmi, živými bytostmi, masem, omamnými nápoji a jedy - tomu se ušlechtilý žák vyhýbá.
6. pravé úsilí Úsilí předcházet - žák vyvíjí záměr nenechat vzniknout dosud nevzniklé zlo zhoubných jevů, snaží se, vynakládá svou vůli, namáhá k tomu svou mysl, usiluje. Úsilí překonat - žák vyvíjí záměr překonat již vzniklé zlo zhoubných jevů, snaží se… Úsilí rozvinout – žák vyvíjí záměr, aby vznikly dosud nevzniklé blahodárné jevy, snaží se… Úsilí zachovat - žák vyvíjí záměr udržet již vzniklé blahodárné jevy, pěstovat, rozvíjet a plně je užívat v meditaci, snaží se… 7. pravá všímavost - podklady všímavosti (satipatthána): „tu pobývá žák v těle a sleduje tělo, horlivě a s jasným poznáváním všímavě, když ve světě překonal chtivost a zármutek; pobývá v citech a sleduje city, pobývá v mysli a sleduje mysl; pobývá v jevech (předmětech) mysli a sleduje jevy mysli.“ Poznávání pěti překážek - smyslná touha, zlovůle, strnulost a malátnost, nepokoj a výčitky, pochybovačnost. Sedm členů probuzení - všímavost, rozeznání jevů, vůle, nadšení, klid, soustředění, vyrovnanost. 8. pravé soustředění
BUDDHISTICKÉ ŠKOLY THERAVÁDA (učení starších) / HÍNÁJÁNA (malý vůz) (500 př. n. l. – poč. n. l.). Základní texty: TRIPITAKA = „tři koše vědění“. Theraváda se zabývá tím, jak jednotlivec získá kontrolu nad svou myslí; metoda tohoto sebeovládání: psychologická analýza. Ideálním typem člověka ARHAT – osoba neznající ulpívání, v níž vyhasnou všechny žádosti a jež nebude více zrozena do tohoto světa.
MÁHÁJÁNA = „VELKÝ VŮZ“ (prvních 500 let n. l.). Ideálním typem člověka bóddhisattva – hlavní jsou pro něj dvě síly, které působí ve vyrovnaném poměru – a to soucit a moudrost. Odnože máhájánového buddhismu – čchan (Čína) zen (Japonsko). VADŽRAJÁNA „nezničitelné vozidlo“– nejznámější školou vadžrajány je tibetský buddhismus/lamaismus (dnes 14. Dalajláma).
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 14. INKARNACE AVALOKITÉŠVARY (BUDDHY MILOSRDNÉHO SOUCITU) – 14. DALAJLAMA - TÄNDZIN GJAMCCHO [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tenzin_Gyatzo_foto_1.jpg>
POTALA – SÍDLO DALAJLAMY (TIBET – LHASA) Ondřej Žváček: Wikipedia.org: File:Potala.jpg [online]. 23 May 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Potala.jpg>
[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Potala.JPG>
nejdříve ze všeho musí člověk do svého každodenního života praxe nejdříve ze všeho musí člověk do svého každodenního života zavést určitou morálku a musí dodržovat: pět etických pravidel: ničení a zraňování dýchajících bytostí, chci se zdržovat! braní toho, co není dáváno, chci se zdržovat! smyslné nestřídmosti, chci se zdržovat! zraňujícího a nepravdivého mluvení, chci se zdržovat! zatemňování všímavosti, chci se zdržovat! Jestliže máme morální základy, zbytek všeho buddhistického snažení sestává z trénování mysli, z meditací různého druhu. Meditace je mentální cvičení; analýza obsahů mysli.
Otázky ke zopakování: Co znamená slovo BUDDHA? Jak se buddhisté dívají na touhu hromadit majetek a touhu o maximalizaci smyslových rozkoší? Uveďte názvy dvou buddhistických škol. Vzpomenete si na tři z pěti etických pravidel buddhismu? Jaké jsou podle buddhistů tři kořeny zla? Zamyslete se, jak se liší vysvětlení zla a spravedlnosti v buddhismu i hinduismu oproti západním náboženstvím - například křesťanství. Vysvětlete pojmy: tripitaka –bóddhisatva - sangha – nirvána. Uveďte čtyři body tzv. osmičlenné ušlechtilé stezky.
Použitá literatura CONZE, Edward. Stručné dějiny buddhismu. 1. vyd. Brno : Jota, 1997. ISBN 8072170023. KNIPE, M. D. Hinduismus. Experimenty s posvátnem. 1. vyd. Praha : Prostor, 1997. ISBN 8085190575. LESTER, C. Buddhismus. Cesta k osvícení. 1. vyd. Praha : Prostor, 1997 ISBN 8085190532. fotografie a obrazové materiály dostupné z: http://www.en.wikipedia.org