BUDDHISMUS SIDDHÁRTA GAUTAMA (563–483 př. n. l.) - BUDDHA = PROBUZENÝ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vietnamci Náboženství Strava.
Hodnotová orientace svobodné generace
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu.
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Buddhismus.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - BUDDHISMUS
BUDDHISMUS.
Obstát na bitevním poli
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Východní náboženství Petr Machala.
BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu Božího, všechno ostatní bude pokroucené.
Arthur Schopenhauer „Člověk, balamucen nadějemi, tancuje do náruče smrti.“ Aneta Jelínková C4A.
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
BuddhisMUs.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Erich Fromm Pavla Jiráková C4A.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
Opakování - náboženství
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BuddhisMUs.
Náboženství Buddhismus.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženství a fanatismus
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní filozofické otázky
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

BUDDHISMUS SIDDHÁRTA GAUTAMA (563–483 př. n. l.) - BUDDHA = PROBUZENÝ Podle tradice se narodil jako princ královského rodu Šákjů (proto je později nazýván Buddhou Šákjamunim). Do 29 let žil pohodlným životem syna místního vládce, oženil se a měl syna. Poté opustil domov a věnoval se nejrůznějším duchovním praktikám, pomocí nichž chtěl dosáhnout osvobození z utrpení, které je spojeno s každou existencí, a z neustálého koloběhu znovuzrozování (samsáry). Nakonec objevil střední cestu, která se vyhýbá všem krajnostem, a dosáhl stavu, zvaného Nirvána. NIRVÁNA = probuzení, konečné osvobození z utrpení a koloběhu životů. Následujících 45 let předával Buddha své učení.

Petr Ruzicka: Wikipedia. org: File:Buddha_statue,_Nha_Trang Petr Ruzicka: Wikipedia.org: File:Buddha_statue,_Nha_Trang.jpg [online]. 20 May 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_statue,_Nha_Trang.jpg>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:River_Buddha.png> YashiWong: Wikipedia.org: File:Buddha_00006.JPG [online]. [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_00006.JPG>

Tevaprapas Makklay: Wikipedia. org: File:Phutthamonthon_Buddha Tevaprapas Makklay: Wikipedia.org: File:Phutthamonthon_Buddha.JPG [online]. 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phutthamonthon_Buddha.JPG>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Changhua_Great_Buddha.jpg> YashiWong: Wikipedia.org: File:Buddha_00007.JPG [online]. [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_00007.JPG>

Shimul Kanti Barua: Wikipedia. org: File:Buddha_Dhatu_Zadi01 Shimul Kanti Barua: Wikipedia.org: File:Buddha_Dhatu_Zadi01.jpg [online]. 2 October 2008 [cit. 2010-11-11]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_Dhatu_Zadi01.jpg>

Kazunori Matsuo: Wikipedia. org: File:Buddha_in_Kamakura. jpg [online] Kazunori Matsuo: Wikipedia.org: File:Buddha_in_Kamakura.jpg [online]. 16 September 2005 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_in_Kamakura.jpg> So Pedestrian: Wikipedia.org: File:Beopjusa_Temple_Buddha.jpg [online]. 2 June 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beopjusa_Temple_Buddha.jpg>

EvieSeo: Wikipedia. org: File:Lantau_buddha_hongkong. jpg [online] EvieSeo: Wikipedia.org: File:Lantau_buddha_hongkong.jpg [online]. 12 January 2008 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lantau_buddha_hongkong.jpg>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chenrezig_Sand_Mandala.jpg>

SPOLEČNÉ PRVKY BUDDHISTICKÝCH ŠKOL Ve svém jádru je buddhismus NAUKOU VYSVOBOZENÍ. Potřeba vysvobození vzniká z BEZNADĚJNĚ NEUSPOKOJIVÉ POVAHY SVĚTA, v němž se nacházíme. Buddhisté - náhled na podmínky, v nichž žijeme: především POMÍJIVOST VŠEHO V NÁS A I VNĚ NÁS poukazuje na ZBYTEČNOST NAŠEHO SVĚTSKÉHO SNAŽENÍ, KTERÉ PŘIROZENĚ NEMŮŽE VÉST KE STÁLÉMU ÚSPĚCHU ČI TRVALÉMU USPOKOJENÍ / ŠTĚSTÍ a nakonec smrt sebere vše, co jsme nakupili a oddělí nás od všeho, čeho jsme si cenili. Jak marné je hledat jistotu v takovém prostředí, štěstí v tak nevhodném základu. UTRPENÍ BEZ KONCE V NESMYSLNÉM KRUHU OPĚTOVNÝCH ZROZENÍ (SAMSÁRA) – takový je úděl obyčejných lidí a jen odvrat od něj pohání k vysvobození.

Quantumquark: Wikipedia.org: File:Shakti_Dandaka_Mandala.JPG [online]. [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shakti_Dandaka_Mandala.JPG>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:MandalaSable2008-12.JPG>

Michael Goodine: Wikipedia. org: File:Shanti_Stupa. jpg [online] Michael Goodine: Wikipedia.org: File:Shanti_Stupa.jpg [online]. 27 July 2007 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shanti_Stupa.jpg>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Painted_17th_century_Tibetan_%27Five_Deity_Mandala%27,_in_the_center_is_Rakta_Yamari_%28the_Red_Enemy_of_Death%29_embracing_his_consort_Vajra_Vetali,_in_the_corners_are_the_Red,_Green_White_and_Yellow_Yamari.jpg> [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mandala_of_the_Single-syllable_Golden_Wheel_%28Ichiji_kinrin_mandara%29,_Heian_period,_12th_century,_Nara_National_Museum.jpg>

BUDDHISTICKÉ STŮPY Karunakar Rayker: Wikipedia.org: File:Stupas.jpg [online]. 17 February 2008 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stupas.jpg>

Jako60: Wikipedia. org: File:Stupa-lille. jpg [online] Jako60: Wikipedia.org: File:Stupa-lille.jpg [online]. 14 August 2009 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stupa-lille.jpg>

Marc Shandro: Wikipedia. org: File:Sanchi_Stupa. jpg [online] Marc Shandro: Wikipedia.org: File:Sanchi_Stupa.jpg [online]. 27 November 2004 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sanchi_Stupa.jpg>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stupa_in_Gotemba.jpg> Vishnu Sharma: Wikipedia.org: File:Dhauilgiri_Stupa.jpg [online]. 29 December 2009 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dhauilgiri_Stupa.jpg>

Koshy Koshy: Wikipedia. org: File:Diksha_Bhumi. jpg [online] Koshy Koshy: Wikipedia.org: File:Diksha_Bhumi.jpg [online]. 20 December 2007 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Diksha_Bhumi.jpg>

CÍL: – rozpustit ego; zničit primitivní egoismus – PŘIPOUTANOST A LPĚNÍ NA MATERIÁLNÍCH VĚCECH… „Toto není mé, toto není mé já“. Do otroctví sil, které marně doufáme získat pro své účely, nás neuvrhne jen žádostivé toužení po smyslových rozkoších, penězích, společenské pozici nebo moci. Buddhisté zavrhují jakoukoli touhu po čemkoli jako ničivou pro naši vnitřní svobodu a nezávislost – „nezávislost, mnichové, je nejvyšším posílením pocitů“. Celé naše neštěstí pramení ze zvyku přivlastňovat si nějakou část vesmíru, jako by byla naše „vlastní“ a říkat o všem možném: „Toto je moje, já jsem toto, to jsem já.“

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mandala_of_the_Six_Chakravartins.JPG>

Jestliže se zeptáme na příčinu tohoto neuspokojivého stavu věcí, buddhisté nám řeknou, že tento stav není výsledkem působení vnějších sil, osudu či zlovolného božstva, ale že je výsledkem určitého činitele v naší mentální soustavě. TŘI KOŘENY ZLA: ŽÁDOSTIVOST, NEVĚDOMOST, VÍRA V SAMOSTATNÉ JÁ. TŘI CHARAKTERISTIKY EXISTENCE: POMÍJIVOST, UTRPENÍ, BEZPODSTATNOST.

TŘI KLENOTY: BUDDHA: historická osoba, člověk, který se odmítl stát bohem; mysl člověka, který zrealizoval ve své duchovní praxi nejvyšší vhled – dosáhl osvícení; každý je schopen tento cíl uskutečnit. DHARMA = UČENÍ, NAUKA, systém. Jediná nejvyšší skutečnost – duchovní realita. SANGHA = SPOLEČENSTVÍ praktikujících a realizovaných buddhistů. ČTYŘI UŠLECHTILÉ PRAVDY: Ušlechtilá pravda o utrpení: život je neuspokojivý a strastiplný: zrození, stárnutí, nemoc, smrt, zármutek, nespokojenost, bolest, neštěstí, nepohodlí, spojení s tím, co je nepříjemné, odloučení od toho, co je příjemné, nedosáhnutí/nezískání toho, co si přejeme dosáhnout/získat atd. Ušlechtilá pravda o vznikání utrpení: příčinou utrpení je žádostivost, kterou doprovází rozkoš a ulpívání na ní a hledání potěšení v různých pomíjivých věcech; žádostivost, spojená s ulpíváním, zaslepeností a nenávistí váže bytosti v koloběhu utrpení v samsáře.

UŠLECHTILÁ OSMIDÍLNÁ STEZKA: Ušlechtilá pravda o zaniknutí utrpení = utrpení je možné učinit konec úplným zničením a zaniknutím právě této žádostivosti, jejím opuštěním a zanecháním, osvobozením se a neulpíváním na ní. Ušlechtilá pravda o stezce, vedoucí k zaniknutí utrpení: UŠLECHTILÁ OSMIDÍLNÁ STEZKA: 1. pravé pochopení = znalost čtyř ušlechtilých pravd. 2.pravé zamýšlení = zamýšlení oproštěné od chtíče, zamýšlení oproštěné od zlovůle, zamýšlení oproštěné od krutosti. 3. pravé mluvení = zdržovat se lhaní, zdržovat se pomlouvání, zdržovat se hrubé řeči, zdržovat se planého hovoru. 4. pravé jednání = zdržovat se zabíjení, zdržovat se kradení, zdržovat se smyslné nestřídmosti. 5. pravé živobytí = ušlechtilý žák se vyhýbá špatnému způsobu živobytí - živit se podvodem, lstí, triky, věštěním, lichvou, obchodováním se zbraněmi, živými bytostmi, masem, omamnými nápoji a jedy - tomu se ušlechtilý žák vyhýbá.

6. pravé úsilí Úsilí předcházet - žák vyvíjí záměr nenechat vzniknout dosud nevzniklé zlo zhoubných jevů, snaží se, vynakládá svou vůli, namáhá k tomu svou mysl, usiluje. Úsilí překonat - žák vyvíjí záměr překonat již vzniklé zlo zhoubných jevů, snaží se… Úsilí rozvinout – žák vyvíjí záměr, aby vznikly dosud nevzniklé blahodárné jevy, snaží se… Úsilí zachovat - žák vyvíjí záměr udržet již vzniklé blahodárné jevy, pěstovat, rozvíjet a plně je užívat v meditaci, snaží se… 7. pravá všímavost - podklady všímavosti (satipatthána): „tu pobývá žák v těle a sleduje tělo, horlivě a s jasným poznáváním všímavě, když ve světě překonal chtivost a zármutek; pobývá v citech a sleduje city, pobývá v mysli a sleduje mysl; pobývá v jevech (předmětech) mysli a sleduje jevy mysli.“ Poznávání pěti překážek - smyslná touha, zlovůle, strnulost a malátnost, nepokoj a výčitky, pochybovačnost. Sedm členů probuzení - všímavost, rozeznání jevů, vůle, nadšení, klid, soustředění, vyrovnanost. 8. pravé soustředění

BUDDHISTICKÉ ŠKOLY THERAVÁDA (učení starších) / HÍNÁJÁNA (malý vůz) (500 př. n. l. – poč. n. l.). Základní texty: TRIPITAKA = „tři koše vědění“. Theraváda se zabývá tím, jak jednotlivec získá kontrolu nad svou myslí; metoda tohoto sebeovládání: psychologická analýza. Ideálním typem člověka ARHAT – osoba neznající ulpívání, v níž vyhasnou všechny žádosti a jež nebude více zrozena do tohoto světa.

MÁHÁJÁNA = „VELKÝ VŮZ“ (prvních 500 let n. l.). Ideálním typem člověka bóddhisattva – hlavní jsou pro něj dvě síly, které působí ve vyrovnaném poměru – a to soucit a moudrost. Odnože máhájánového buddhismu – čchan (Čína) zen (Japonsko). VADŽRAJÁNA „nezničitelné vozidlo“– nejznámější školou vadžrajány je tibetský buddhismus/lamaismus (dnes 14. Dalajláma).

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 14. INKARNACE AVALOKITÉŠVARY (BUDDHY MILOSRDNÉHO SOUCITU) – 14. DALAJLAMA - TÄNDZIN GJAMCCHO [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tenzin_Gyatzo_foto_1.jpg>

POTALA – SÍDLO DALAJLAMY (TIBET – LHASA) Ondřej Žváček: Wikipedia.org: File:Potala.jpg [online]. 23 May 2006 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Potala.jpg>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Potala.JPG>

nejdříve ze všeho musí člověk do svého každodenního života praxe nejdříve ze všeho musí člověk do svého každodenního života zavést určitou morálku a musí dodržovat: pět etických pravidel: ničení a zraňování dýchajících bytostí, chci se zdržovat! braní toho, co není dáváno, chci se zdržovat! smyslné nestřídmosti, chci se zdržovat! zraňujícího a nepravdivého mluvení, chci se zdržovat! zatemňování všímavosti, chci se zdržovat! Jestliže máme morální základy, zbytek všeho buddhistického snažení sestává z trénování mysli, z meditací různého druhu. Meditace je mentální cvičení; analýza obsahů mysli.

Otázky ke zopakování: Co znamená slovo BUDDHA? Jak se buddhisté dívají na touhu hromadit majetek a touhu o maximalizaci smyslových rozkoší? Uveďte názvy dvou buddhistických škol. Vzpomenete si na tři z pěti etických pravidel buddhismu? Jaké jsou podle buddhistů tři kořeny zla? Zamyslete se, jak se liší vysvětlení zla a spravedlnosti v buddhismu i hinduismu oproti západním náboženstvím - například křesťanství. Vysvětlete pojmy: tripitaka –bóddhisatva - sangha – nirvána. Uveďte čtyři body tzv. osmičlenné ušlechtilé stezky.

Použitá literatura CONZE, Edward. Stručné dějiny buddhismu. 1. vyd. Brno : Jota, 1997. ISBN 8072170023. KNIPE, M. D. Hinduismus. Experimenty s posvátnem. 1. vyd. Praha : Prostor, 1997. ISBN 8085190575. LESTER, C. Buddhismus. Cesta k osvícení. 1. vyd. Praha : Prostor, 1997 ISBN 8085190532. fotografie a obrazové materiály dostupné z: http://www.en.wikipedia.org