INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Buddhismus.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - BUDDHISMUS
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Náboženství v Indii II. Název školy
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
Starověká Indie 6. ročník
Náboženství - opakování
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
1. Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků, živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků. Nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vjíti.
Živý je Pán Ref.: Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků x
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
Buddhismus Michaela Hrušková.
Náboženství Buddhismus.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
BUDDHISMUS SIDDHÁRTA GAUTAMA (563–483 př. n. l.) - BUDDHA = PROBUZENÝ
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženství a fanatismus
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
První židovská válka v letech 66-70
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv04 Soubor  zsv04_indická filosofie_IV.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s buddhismem, jednotlivými školami a samotným zakladatelem buddhismu. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Indická filosofie Téma Buddhismus Očekávané výstupy Seznámení s životem, myšlením, dílem Buddhy a školami buddhismu. Klíčová slova Filosofie, vznešené pravdy,osmidílná stezka, mahájána, hínajána, Buddha Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 25.11.2014, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Indická filosofie IV. Buddha, členění buddhismu, znaky

Buddhismus Je nábožensko-filosofický systém, jehož základ vytvořil Gautama Siddhártha = Buddha pravděpodobně v 5. století př. n. l.. Jedno z nejrozšířenějších světových náboženství, které vyznává přibližně 230 - 500 miliónů lidí. Je to ateistické náboženství, ačkoli v mnoha textech vystupují božstva. Na rozdíl od teistických náboženství jsou však tato božstva považována za běžné smrtelné bytosti podobně jako lidé, pouze je převyšují svou moudrostí, schopnostmi a dlouhověkostí. Buddhismus je ateistické náboženství i proto, že k dosažení osvobození není třeba víra v "Boha", jak je tomu v teistických náboženstvích, neboť Bůh jakožto pojem není v buddhismu definován.

Gautáma Sídhártha - Buddha

Život Siddhárthy Gautamy * r. 563 př.n.l. v městě Kapilavastu (dnešní Nepál), otec král Životopis byl sestaven až 500 let po jeho smrti, obsahuje zázračné prvky, mnohdy se varianty liší. Matka měla sen -> bráhmáni předpověděli, že dítě bude mocný král nebo významný světec. Otec chtěl ze syna krále, vychovával Siddhárthu v přepychu paláce, nikdy nespatřil nic strastného. Když opustil palác, běžci před ním odstraňovali vše nepříjemné. Ve 20 letech se princ oženil s ženou Jašoddharou, se kterou měl syna.

Život Siddhárthy Gautamy Ve 29 letech jel princ na tajnou projížďku městem -> viděl zchátralého starce, nemocného a nebožtíka – reálný svět, velmi ho to znepokojilo. „Všechno je pomíjivé, na tomto světě není nic trvalého. Když to vím, nemohu z ničeho mít žádnou radost.“ Siddhártha potkal asketu -> rozhodl se změnit svůj život, odešel z paláce. Přidal se k asketům, putoval Indií, vyhledával mudrce, učil se meditaci a indické filosofii. Askezí a sebekázní se snažil dosáhnout stavu mókša – usadil se na břeh řeky, seděl tam šest neděl -> vyhublý, zesláblý, ale svatý, připojilo se k němu 5 mužů, chtěli se od něho učit.

Život Siddhárthy Gautamy Pak si však uvědomil, že sebetrýzeň mu pouze oslabuje tělo, nemůže ani meditovat -> přijal od pastýřky misku rýže. Démon Mára – lákal Siddhárthu na rozkoše, chtěl ho rozptýlit -> nedal se zmást, dosáhl poznání a procitnutí, zakusil nirvánu -> obětoval se, rozhodl se zůstat a podělit se o své poznání s ostatními. Promluva s askety v antilopím háji, ukázal zlatou střední cestu. Zavrhl autoritu brahmánů, byl proti obětování zvířat. Asi v 80 letech po jídle od přítele onemocněl, zemřel v náručí svého žáka, z nebe podle legendy pršely květiny.

Buddhovo učení Příčiny strasti: všechny lidské touhy -> řešením je vyloučit všechny touhy a přání Buddhova cesta středu – ani ne náklonnost k rozkoším života, ani ne přísný asketismus Založil mnišskou obec „sangha“ Buddhismus se dělí do mnoha druhů, přijal nové formy – ale mají jeden cíl -> zbavit se utrpení, dosáhnout osvobození, nirvány Poselství buddhismu lze chápat prostě, nebo jej lze studovat na složité filosofické úrovni

Čtyři vznešené pravdy Utrpení – vše je utrpení, i radost, protože je pomíjivá a víme, že brzy skončí Příčinou utrpení je žádostivost – žízeň po rozkoši, po bytí -> důvodem je koloběh zrození Odstranění žádostivosti vede k odstranění utrpení – jestliže člověk odstraní žádostivost, dosáhne osvobození K odstranění žádostivosti vede osmidílná stezka

Osmidílná stezka Má tři oddíly – moudrost, mravnost a duševní kázeň - moudrost – pravé pochopení, pravé záměry - mravnost – pravé mluvení, pravé jednání, pravá životospráva - duševní kázeň – pravé úsilí, pravá všímavost, soustředění

Pět základních pravidel zdržet se zabíjení a zraňování živých bytostí zdržet se braní věcí, co nejsou dávány (nekrást) zdržet se nesprávného sexuálního chování zdržet se zraňující a nepravdivé mluvy (nelhat, nepomlouvat...) zdržet se zneužívání omamných prostředků

Členění buddhismu Théraváda – nejpůvodnější forma buddhismu Hínajána – „malý vůz“ – stoupenci starších škol Mahájána – „velký vůz“ – hluboké učení - ideál bódhisattvy - zen – buddhismus – Čína, Japonsko, Korea, Vietnam Vadžrajána – především tibetský buddhismus - považuje se za nejvyšší učení a tvrdí, že její cesta k osvobození je nejrychlejší - Tantra - území Tibetu, Nepálu, části Indie, Číny, Japonska

Bódhisattva - Avalókitešvara

Zdroje Vlastní poznámky, výpisky [1] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddha [2] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bódhisattva