PODZIM A LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165
Anotace Pracovní listy, soutěže a náměty činností k seznámení s lidovou slovesností. Autor Mgr. Ivana Tesařová Předmět Český jazyk Očekávaný výstup Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta. Pracuje tvořivě s textem podle pokynů učitele a podle svých schopností. Druh učebního materiálu Pracovní listy, soutěže, miniprojekt Cílová skupina Žáci 4. ročníku Metodický postup Je uveden v textu. Datum: 28.11.2012
Po deštivém jaru a deštivém létu přichází obyčejně slunečný podzim. Je-li mírný podzim, bývá celá zima mírná. Divoké husy na odletu, konec babímu létu. Je-li mnoho žaludů, přijde tuhá a dlouhá zima. Když dlouho listí nepadá, tuhá zima se přikrádá. Přiletí-li straka brzo na podzim ke vsi, bude záhy sněžit. Podzim na strakaté kobyle jezdí. Je-li ve vzduchu mnoho babího léta, bude dlouho jasné počasí.
Přečtěte si společně některé podzimní pranostiky? Co je to pranostika a jak asi vzniká? Skupinová práce / soutěž /: Rozstříhejte uvedené věty podle středové čáry, části vět zamíchejte a zkuste podle smyslu znovu složit. Další práce s pranostikou: ZAMRZLÍK Zamrzlíkem si ověříme nejen znalost výše uvedených ukázek lidové slovesnosti, ale můžeme je rozšířit i o další známá rčení či přirovnání. Postup: Učitel zahájí hru tím, že řekne začátek některého rčení. Kdo první přesně dopl- ní, může se posadit a zapojit do „vykopávání“. Poslední stojící je zamrzlík.
POKUS O VÝTVARNÉ VYJÁDŘENÍ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Žáci si vylosují procvičené pranostiky a pokusí se k nim nakreslit obrázek Třeba i formou obrázkové osnovy. Na druhou stranu napíší text. Můžeme využít jako hádanky. Bod /odměnu/ získá každý, kdo se dokázal vyjádřit co nejpřesněji. Hotové práce je možno pak umístit ve třídě Jako miniprojekt a k připomenutí. ZAJÍMAVÝ DOMÁCÍ ÚKOL Tato práce jistě děti nadchne natolik, že v ní budou chtít pokračovat. Nabídneme jim tedy možnost vyhledat další podzimní pranostiky z různých zdrojů / kalendáře, časopisy, internet /. Ty pak mohou nabídnout spolužákům v různé formě či zpracování. Ale pozor! MÉNĚ JE VÍCE.