v VY_32_INOVACE_16_MATEMATIKA_2_SLOVNÍ ÚLOHY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, Školní 1, příspěvková organizace Registrační číslo: cz.1.07/1.4.00/21.0559 Mgr. Jitka Lukášová
Slovní úlohy Jsou to příklady, které obsahují jak text, tak i čísla Cílem slovní úlohy je vždy vypočítat výsledek (odpovědět, na co se nás v úloze ptají, kde je otazník ?) 2
Zásady řešení slovních úloh jsou: Důkladně si ji přečíst Napsat jednoduchý zápis Vždy najít to, co máme vypočítat To, co máme vypočítat, obvykle značíme malými písmeny abecedy – např. x, y, z… Je vhodné si udělat úlohu graficky (namalovat si podstatné objekty) Důležité je dále řešit slovní úlohu výpočtem
Nikdy nesmíme zapomenout na odpověď Toto jsou tedy zásady pro každou slovní úlohu, abychom dospěli ke zdárnému výsledku!!!!!!
Úloha 1 Děti měly na lavicích knihu. Některé je měly otevřené a někdo ještě zavřenou. (viz obrázek) Kolik bylo na lavicích knih celkem?
Řešení: Zápis: Otevřené knihy ………….. 5 Zavřené knihy ………….. 1 Celkem knih ………….. X Výpočet: x = 5 + 1 x = 6 knih Na lavicích bylo celkem 6 knih.
Úloha 2 Péťa má narozeniny. Dostal dort se svíčkami. Některé mu na dortu hoří, některé ne. Co jeden rok, to jedna svíčka. Kolik let je tedy Péťovi?
Řešení: Zápis: Hořící svíčky ……………… 4 Nezapálené svíčky ………. 2 Celkem svíček (let) ………. X Výpočet: x = 4 + 2 x = 6 svíček (let)
Odpověď: Péťa má na dortu 6 svíček a je mu tedy 6 let.
Úloha 3 V lese roste 5 starých smrků. Dřevorubci se rozhodli 2 pokácet. Kolik stromů ještě zbude v lese?
Řešení Zápis: Celkem stromů ………… 5 Pokácené ………………. 2 Zbyly ……………… x Výpočet: x = 5 – 2 x = 3 stromy
Odpověď: V lese ještě zbyly 3 stromy. Nyní s paní učitelkou vytvořte úlohu na počet objektů 4 a 1
Závěr Vždy dodržuj zásady řešení úloh (viz na začátku) Úlohy řešíme proto, abychom v praxi byli přesní, důslední…
Zdroje: Zdroj: vlastní dílo Autor: Jitka Lukášová