DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Vzácné plyny Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Advertisements

Vzácné plyny Adéla Benešová 1.A.
Výuková centra © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.
18. skupina prvků prvky VIII. A skupiny vzácné plyny p6 prvky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Vzácné plyny Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 4
Chemie – kovy, nekovy, polokovy
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VZÁCNÉ PLYNY & HALOGENY
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_02/1/16_Chemie VODÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
SMĚSI Vzduch.
Vzácné plyny.
Vzácné plyny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_401.
Vzácné plyny.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Dusík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
VZÁCNÉ PLYNY 18. (VIII.A) skupina.
Významné prvky kolem nás III.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_64.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Zástupci prvků skupin RZ
18. skupina.
VZÁCNÉ PLYNY [5] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Ionizační energie.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Vzácné plyny Inertní plyny
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Výbojková svítidla.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 8.ROČNÍK.
chemie 8. ročník  vzácné plyny - netečné plyny čili inertní plyny  VIII.A skupina (18. skupina)  He, Ne, Ar, Kr, Xe, Rn  plynné látky, bez barvy.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Zástupci prvků skupin RZ
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11. Anorganická chemie, pojmy, plyny Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Slo_I_09 Dusík ppt.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Vzácné plyny, prvky VIII.A skupiny, 18. skupina
p8 prvky – vzácné plyny He, Ne, Ar, Kr, Xe, Rn
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
VZÁCNÉ PLYNY, PRVKY VIII.A SKUPINY, 18.SKUPINA
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
18. skupina.
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_CH04 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor RNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Základy přírodních věd - chemie Tématický okruh Vybrané kapitoly z anorganické chemie Téma Vzácné plyny Ročník 2. M Datum tvorby 7.1. 2014 Anotace Prezentace se týká VIII.A skupiny PSP – vzácných plynů. Usnadňuje zapamatování učiva a motivuje žáky k aktivnímu zájmu o probírané učivo. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, lze ji rovněž využít k zopakování a procvičení učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Vzácné plyny Skupina VIII.A: Helium He, Neon Ne, Argon Ar Krypton Kr, Xenon Xe, Radon Ra

Vzácné plyny (také se nazývají inertní, netečné nebo ušlechtilé). Mají plnou valenční slupku – 8 elektronů, z toho vyplývá jejich nízká reaktivita, jsou bez barvy a zápachu. Objevitelem většiny vzácných plynů byl britský chemik William Ramsay 1895. Helium lze za velmi nízkých teplot (- 270 oC) zkapalnit, v kapalném stavu je supratekuté (velmi malá viskozita) a supravodivé (výborně vede el. proud). Všechny vzácné plyny se vyskytují ve vzduchu, nejvíce argon, který tvoří asi 0,93 % zemské atmosféry. Kromě vzduchu se zejména helium vyskytuje v zemním plynu (až 25 %). Helium je druhým nejrozšířenějším prvkem vesmíru, vyskytuje se ve všech hvězdách. Radon v přírodě vzniká radioaktivním rozpadem radia, které je součástí hornin. Z těchto hornin se poté radon postupně uvolňuje, což může být problém pro obyvatele dané lokality, protože díky vyzařování z podloží je zde zvýšená radioaktivita prostředí.

Neon, argon, krypton, xenon jsou získávány frakční destilací zkapalněného vzduchu, helium se získává ze zemního plynu. Všechny vzácné plyny, kromě radonu, se využívají v osvětlovací technice jako náplň výbojek. Díky své nízké reaktivitě se dají vzácné plyny použít jako inertní atmosféra (argon s dusíkem) – při svařování hořlavých materiálů, při výrobě titanu. Vzducholoď plněná heliem

Helium Helium se využívá při plnění balónů, balónků, vzducholodí a dalších nafukovacích předmětů - je lehčí než vzduch a na rozdíl od vodíku není výbušné. Dále se helium využívá v analytické chemii (jako nosič v plynové chromatografii, při hmotnostní spektrometrii a při rentgenové fluorescenci). Helium se ve směsi s neonem používá k plnění reklamních osvětlovačů, obloukových lamp a doutnavek. Helium má intenzivně žlutou barvu.

He bylo pojmenováno po starořeckém bohu Slunce Héliovi Kapalné helium se využívá při NMR (nukleárně magnetická rezonanci), pro výzkum a praktické využití supravodivosti a supratekutosti různých materiálů. Supratekuté helium má největší tepelnou vodivost ze všech doposud známých látek (tepelná vodivost helia je tři milionkrát větší než u mědi). Směsí helia, kyslíku a dusíku se plní tlakové láhve s dýchací směsí, určenou pro potápění do velkých hloubek.

Neon Neon byl pojmenován Ramseyovým synem (neon = nový). Využívá se v osvětlovací technice. Neon má ve výbojkách šarlatovou barvu (neonové svítící reklamy ). Neon slouží i jako náplň do některých typů laserů. Spolu s heliem lze neon využít i v obloukových lampách a doutnavkách.

Argon Argon se využívá v analytické chemii : (ICP plazma, emisní spektrometrie) Argon se ve směsi s dusíkem používá jako ochranná atmosféra žárovek a jako prostředí pro uchovávání potravin (plnění sáčků brambůrek), které jsou takto ochráněny před zvlhnutím a před rozmačkáním.

Krypton, xenon Krypton se spolu s některými dalšími inertními plyny používá pro plnění izolačních dvojskel. Xenon - výroba výbojek, které jsou schopné produkovat mimořádně intenzivní světelné záblesky o velmi krátkém trvání výboje. Díky těmto výbojkám je možno fotografovat a filmovat velmi rychlé děje (průlet vystřelené kulky překážkou, výbuchy apod.). Xenon se dá dále využít k výrobě obloukových lamp a doutnavých trubic.

Radon Rn je radioaktivní prvek, využívá se v balneologii (lázeňství), v ČR v lázních Jáchymov, kam je dopravována voda s obsahem radonu potrubím z bývalého uranového dolu Svornost. Zvýšené vyzařování radonu z podloží je zdraví škodlivé, hrozí rakovina plic. Vyšší hodnoty radonu byla také naměřeny v objektech postavených ze škvárobetonových tvárnic, z nichž se radon uvolňoval do vnitřních prostor (jednalo se o několik budov ZŠ) . Bylo nutné odizolovat podlahy a stěny objektů, aby odpovídaly hygienickým normám. V geologii slouží studium obsahu izotopů radonu v podzemních vodách k určení jejich původu a stáří.

ZDROJE: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HeTube.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Glowing_noble_gases.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Goodyear-blimp.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/NeTube.jpg/900px-NeTube.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ArTube.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Radiation_warning_symbol.svg BANÝR, Jiří a kolektiv: Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 1995.