etologie, podnět, funkční okruhy chování, sociální systémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zvířata na farmě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_13_Zvířata na farmě Téma: Člověk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Věcné autority v roce 2016
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
Složené úrokování Tematická oblast
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Rozklad světla optickým hranolem.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ARTE POVERA Tematická oblast
Změny skupenství látky
Název vzdělávacího materiálu
Lineární rovnice a nerovnice I.
PRVOUKA ZVÍŘATA A JEJICH MLÁĎATA
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Další součástky s jedním přechodem PN
Název prezentace (DUMu):
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Gymnasium Jižní Město Praha
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zásobování vodou Masada.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
WORD Tabulky - ohraničení
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY__III/2__INOVACE__161 Režim dne školáka.
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Žahavci Cnidaria Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

etologie, podnět, funkční okruhy chování, sociální systémy Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo18 Označení materiálu zoo18_etologie.ppt Název školy Gymnázium Kladno Autor Jindra Mourková Anotace Prezentace seznamuje žáky s vědní disciplínou etologie, kategorizuje chování zvířat a uvádí žáky do metodiky této vědy. Předmět biologie Tematická oblast zoologie Téma Etologie – věda o chování zvířat Očekávané výstupy Žáci vysvětlí základní pojmy z oboru, analyzují předložený problém a vyberou adekvátní metodu, výsledky shrnou ve formě grafu nebo tabulky. Klíčová slova etologie, podnět, funkční okruhy chování, sociální systémy Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia a odpovídající ročník víceletého gymnázia, 1. ročník víceletého gymnázia Cílová skupina osmileté gymnázium, čtyřleté gymnázium Ověřeno (4.3.2014, třída 2.B) Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Etologie věda o chování zvířat

Metody etologie pozorování = sledování záznam a analýza dějů probíhajících v přirozených podmínkách (např. hejno ptáků na řece) a posteriori výzkum (pozorování, analýza, hypotéza) pokus = zjednodušená situace často v krajně nepřirozených podmínkách (např. potkan v bludišti) a priori výzkum (hypotéza, pokus, analýza)

Chování vrozené x získané vrozené chování = instinkt získané chování = naučené vhled nápodoba pozitivní zpětná vazba některé chování má obě složky (např. péče o mláďata, zpěv ptáků)

Vrozené chování bojovnice pestrá – hrozba, útok na jiného samce Foto: Jan Mourek bojovnice pestrá – hrozba, útok na jiného samce Foto: Jan Mourek

Vrozené chování epigamní vokalizace (lákání samice) skokana zeleného Foto: Jan Mourek epigamní vokalizace (lákání samice) skokana zeleného

Důležité pojmy podnět = situace, která spouští instinktivní chování apetenční chování = vyhledávání podnětu pro chování, které už dlouho neprobíhalo, je pro něj vysoké vnitřní (hormonální) vyladění habituace = zvyknutí si na podnět – původní podnět přestane spouštět reakci

Chování funkční – odpovídá situaci a motivaci přeorientované chování – při konfliktu motivací (např. útok na nadřazeného jedince a strach – agresivní chování vůči jinému jedinci) přeskokové chování - když při konfliktu motivací proběhne úplně jiné chování (např. útěk x útok proběhne čištění srsti) ritualizace chování – nefunkční náznak určitého chování, často v průběhu toku (náznak krmení, náznak stavby hnízda)

Funkční okruhy chování spánek komfortní chování potravní chování rozmnožovací (= epigamní) chování sociální chování hra

Spánek hroch obojživelný plameňák kubánský Foto: Jindra Mourková

Komfortní chování pelikán kadeřavý Foto: Jindra Mourková

Komfortní chování sušení křídel – kormorán velký Foto: Jindra Mourková Foto: Jan Mourek sušení křídel – kormorán velký čištění peří – jeřáb popelavý

Komfortní chování slunění surikat Foto: Jindra Mourková

Potravní chování Foto: Jindra Mourková Foto: Jindra Mourková

Potravní chování gaviál číhá na kořist Foto: Jindra Mourková

Pití bizon Foto: Jan Mourek berneška velká Foto: Jan Mourek

Rozmnožovací chování Foto: Jan Mourek epigamní vokalizace (lákání samice) skokana zeleného

Rozmnožovací chování páření sarančat Foto: Jan Mourek Foto: Jan Mourek

Rozmnožovací chování Foto: Jindra Mourková zebřička – péče o mláďata

Sociální chování psoun prériový - rozdělení rolí: hlídání před predátory, stavba chodeb Foto: Jindra Mourková

Hra mláďata chápana Foto: Jindra Mourková

Sociální systémy zvířat náhodné nahloučení (ptáci na krmítku) anonymní stádo / hejno (stádo antilop) systém s dominanční hierarchií (smečka) teritorialita (existuje pro jedince, páry, smečky) udržování hranic teritoria poznávají sousedy

Náhodné nahloučení agregace více druhů ryb poblíž ryjící parmice Foto: Jan Mourek

Náhodné nahloučení agregace zimujících ptáků více druhů na ostrůvku Foto: Jan Mourek

Anonymní uskupení slunéčko východní – agregace zimujících jedinců Foto: Jindra Mourková

Anonymní uskupení stádo ovcí Foto: Jan Mourek

Anonymní uskupení husa velká – hejno na tahu hejno tučňáků Foto: Jan Mourek hejno tučňáků Foto: Jindra Mourková

Značení teritoria tapír čabrakový Foto: Jindra Mourková

Zkoumání chování 1. ujasnit si, co mně zajímá jedinec x skupina stanovit kategorie chování zvolit metodu sledování kontinuální sledování (fokálního jedince) záznamy v intervalech (jedince nebo skupiny) = co dělá v daném okamžiku, resp. kolik zvířat dělá co v daném okamžiku

Výsledky pozorování etogram koláčový graf zastoupení jednotlivých složek chování (délka chování) frekvenční diagram – počet určitých prvků chování za čas (např. počet útoků na protivníka) analýza sekvence chování - v jakém pořadí prvky chování probíhají

Použitá literatura Frank D. 1996: Etologie, Karolinum, Praha. Jelínek J., Zicháček V. 2007: Biologie pro gymnázia, Nakladatelství Olomouc. Lorenz K. 1993: Základy etologie, Academia, Praha. Veselovský Z. 1974: Vždyť jsou to jen zvířata, Mladá fronta, Praha. Veselovský Z. 1992: Chováme se jako zvířata?, Panorama, Praha.

Všechny fotografie byly použity se svolením autorů.