Vzdělávání pro konkurenceschopnost Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Člověk a příroda/Chemie Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Ročník: 9. Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 3.10.2012 Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.18 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Klíčová slova Fotosyntéza, světelná fáze, temnostní fáze, C3, C4 a CAM rostliny
anotace Druh materiálu: Prezentace Třída: IX. Pomůcky: Inovace: Materiál slouží k výuce, zápisu a aktivnímu opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektovala všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřila ve výuce a provedla o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: 2 10. 2012 Autor: Mgr. Růžena Koubová
Nejdůležitější chemický proces na Zemi FOTOSYNTÉZA Nejdůležitější chemický proces na Zemi
Fotosyntéza - charakteristika složitý proces (probíhá ve fázích) probíhá v zelených rostlinách za pomoci chlorofylu a světla z oxidu uhličitého a vody vznikají monosacharidy a uvolňuje se kyslík 6CO2 + 12H2O C6H12O6 + 6O2 + 6H2O
Fáze fotosyntézy 2) Temnostní fáze Světelná fáze – v noci – ve dne –při ní rostlina pohlcuje oxid uhličitý a vytváří molekuly monosacharidů Světelná fáze – ve dne – rostlina při ní vytváří zásoby energie, enzymů a uvolňuje kyslík
Světelná fáze světelná energie se pomocí chlorofylu přemění na energii chemickou rostlinná barviva (karoteny, xantofyly) zachycují světlo a předávají ho molekulám chlorofylu vznikají energeticky bohaté chemické sloučeniny, enzymy = rozklad vody účinkem světla, uvolnění kyslíku do atmosféry 2H2O → 4H + O2 fotolýza vody
Temnostní fáze za pomoci energie a enzymů dochází ke vzniku molekul monosacharidů a k pohlcování CO2 monosacharidy se pak slučují za vzniku sacharózy nebo škrobu - ukládají se v zásobních orgánech rostliny (hlízy, plody …)
Faktory ovlivňující fotosyntézu VNĚJŠÍ PODMÍNKY intenzita světla teplota dostatek vody a množství CO2 VNITŘNÍ PODMÍNKY množství chlorofylu v rostlině stáří listů výživa rostliny
Třídění rostlin podle způsobu vytváření sacharidů CAM většina rostlin, které rostou u nás (získávají CO2 z atmosféry pomocí průduchů) v teplých a suchých oblastech (využívají CO2 nejen ze vzduchu i ze svých buněk) – cukrová třtina, plevele na pouštích (v noci přijímají CO2 průduchy a ukládají ho) – tučnolisté, kaktusy
Procvičování Doplň správně rovnici fotosyntézy: ………. + 12H2O → …………. + 6O2 + 6H2O Co jsou to CAM rostliny a uveď 2 příklady: Vysvětli pojem světelná a temnostní fáze fotosyntézy Vyjmenuj vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují fotosyntézu: 6CO2 C6H12O6
Citace a zdroje: Obrázky: http://office.microsoft.com Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Koubová.