STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Tvorba prezentace Vložení snímku Vyberte si nejvhodnější typ snímku.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 13 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Worklife Balance ve společnosti HEINEKEN Česká republika
Pohádka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
VYPRAVOVÁNÍ v umělecké oblasti
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mýty a pověsti Tematická oblast
Programování a simulace CNC strojů I.
Algoritmizace - opakování
LITERÁRNÍ DRUHY EPIKA – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Databáze MS ACCESS 2010.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Právo sociálního zabezpečení
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
POHÁDKY PRO DĚTI Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Formální úprava rešerše
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Maturita 2018.
Procenta - úvod Název : VY_32_inovace_01 Matematika – procenta úvod
Uživatelská příručka DuoTrainin
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Odhalení příčin studijních neúspěchů u studentů EF TUL a jejich řešení
1.
Dějepisné soutěže pro SŠ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Poezie a verš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA KOMPOZIČNÍ Mgr. Michal Oblouk

KOMPOZIČNÍ VRSTVA způsob řazení a spojení témat uspořádání obsahových a jazykových složek ve vyšší celek kompoziční schémata jsou založena na dějovém napětí a časových vazbách

PROSTŘEDKY KOMPOZIČNÍ VÝSTAVBY v próze – vnitřní členění (věta, odstavec, kapitola), cyklus = soubor samostatných děl, montáž = celek vzniká sestavováním částí jiných celků v poezii – báseň (nejmenší textový celek poezie, členění do strof), básnická skladba (rozsáhlejší báseň s lyricko-epickým základem), básnická sbírka (soubor básní jednoho autora), báseň v próze (krátký prozaický útvar s důrazem na lyrismus a fantazii, bez veršů) v dramatu – výstup (počet postav na scéně), dějství (jednání, akty – začínají a končí pohybem opony)

CHRONOLOGICKÁ KOMPOZICE kopíruje časovou posloupnost děje – jak se ve skutečnosti odehrál kronikářská – dodržen časový sled událostí, ale bez příčinného sepětí deník – osobní záznamy pozorovaných a prožívaných událostí pořizované v krátkých intervalech sága, román-kronika – sleduje v časovém odstupu události v určité lokalitě

RETROSPEKTIVNÍ KOMPOZICE zpětná postup prostřednictvím vzpomínky nazpět, od konce, od důsledky k příčinám detektivky

RÁMCOVÁ KOMPOZICE prstencová dílo má více ucelených příběhů vložených do příběhu hlavního, který je jakoby rámuje Pohádky tisíce a jedné noci

PARALELNÍ KOMPOZICE prolínavá souběžně několik dějových linií, které se propojují historické romány

ŘETĚZOVÁ KOMPOZICE sled samostatných příhod spjatých jednou postavou Babička od Boženy Němcové díla s motivem putování nebo pronásledování

„IN MEDIAS RES“ k jádru věci autor při vyprávění vtáhne čtenáře přímo doprostřed děje (bez úvodu) porušení logického časového sledu událostí