Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přírodopis 6. ročník Mechorosty Bohumil Bareš.
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
MECHOROSTY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mechorosty.
Rostliny výtrusné Mechorosty.
MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_7_Mechorosty,
Mechorosty Vyšší rostliny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Mechorosty. Charakteristika suchozemské, druhotně mohou být vodní menší velikost (0,5 – 10 cm, max. 50 cm) tělo se nazývá stélka, jednoduchá pletiva,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vegetativní orgány Kořen
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
MECHOROSTY (Bryophytae)
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Mechorosty 1. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Chytridie, hmyzomorky, zygomycéty Systém podle učebnice pro gymnázia
Lišejníky - Lichenes.
Název vzdělávacího materiálu
Krytosemenné rostliny
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_11
Výtrusné rostliny - mechorosty
zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Mechorosty.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Přírodopis Plavuně.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola, Hradec Králové
Základní společenstva – skály a hory
Název školy: Základní škola Městec Králové
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_02_PŘV_ROSTLINY
Lišejníky - podvojné organizmy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Krytosemenné rostliny
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Biologie rostlin (vývoj a systém)
Transkript prezentace:

Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy BIOINDIKÁTOR Stélka lupenitá Stélka listnatá KOSMOPOLITNÍ Pelatky Zárodečníky Štět s tobolkou spóry prvoklíček Rodozměna

Základní charakteristika nejstarší suchozemské rostliny vznikly ze zelených řas nemají VODIVÁ PLETIVA a PODPŮRNÁ PLETIVA rostou v trsech – podpírají se – drobný vzrůst Jde o výtrusné rostliny mající stélku významný BIOINDIKÁTOR

Mechorosty –dělíme: Játrovky a Mechy Játrovky Nejprimitivnější mechorosty Stélka je lupenitou nebo listnatou (tvar stélky připomíná játra – věřilo se, že mohou léčit játra) Nápadné pohárky určené k rozmnožování POROSTNICE MNOHOTVÁRNÁ lupenitá stélka Vlhké a stinné místa

Zápis do sešitu Játrovky Nejprimitivnější mechorosty Stélka je lupenitou nebo listnatou Nápadné pohárky určené k rozmnožování POROSTNICE MNOHOTVÁRNÁ lupenitá stélka Vlhké a stinné místa

Mechy KOSMOPOLITNÍ ROZŠÍŘENÍ = po celém světě převažují na rašeliništích, vlhkých místech, na skalách, prameništích, v horách a tundrách K rozmnožování potřebují vodní prostředí Zásobárna vody v ekosystémech Bioindikátory Z odumřelých stélek rašeliníku vzniká rašelina - využití v zahradnictví a k léčbě onemocnění pohybového ústrojí

Životní cyklus Mechů Mechová rostlinka s pohlavními orgány Pelatky - samčí Zárodečníky – samičí Detail oplodnění – pomocí vody Štět s tobolkou Z tobolky vypadají výtrusy (spóry) – klíčí spóry – prvoklíček Z prvoklíčku vlákna s rhizoidy a pupeny, z kterých vyroste mechová rostlinka Rodozměna - Střídání tvorby pohlavních buněk s tvorbou výtrusů

Zápis do sešitu Mechy nejstarší suchozemské rostliny vznikly ze zelených řas Výtrusné rostliny Jsou kosmopolitní = všude na světě nemají vodivá a podpůrná pletiva rostou v trsech – podpírají se – drobný vzrůst mající stélku lupenitou nebo listovitou významný BIOINDIKÁTOR

Zápis do sešitu Životní cyklus Mechů Mechová rostlinka s pohlavními orgány Pelatky - samčí Zárodečníky – samičí Oplodnění – pomocí vody Štět s tobolkou Z tobolky vypadají výtrusy (spóry) – klíčí spóry – prvoklíček Z prvoklíčku vlákna s rhizoidy a pupeny, z kterých vyroste mechová rostlinka Cyklus se opakuje Rodozměna Střídání tvorby pohlavních buněk s tvorbou výtrusů

Rašeliník člunkolistý Bělomech sivý

Pramenička obecná Měřík

Ploník obecný

Zápis do sešitu Zástupci: Bělomech sivý Ploník obecný Rašeliník kostrbatý Pramenička obecná Měřík trsnatý

Úkoly k zopakování Jaký typ stélky mají játrovky ? Jaký význam má u mechů štět s tobolkou? Jaké má praktické využití rašelník ? Vysvětlete funkci mechorostů v ekosystému lesa? Co to je rodozměna ?

http://ucivo.webnode.cz/album/mechorosty-bryophyta/ Přirodopis 6, Věra Čabradová, František Hasch, Jaroslav Sejpka, Ivana Vaněčková, FRAUS, Plzeň, 2003