Psychologie spotřebního chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
OBCHOD A HOSPODÁŘSTVÍ Vyzkoušejte si samostatně obchodovat…
Vývoj marketingových koncepcí
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Spotřebitel a jeho práva
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Komunikace a stimulování prodeje
OSOBNOST.
Cenová strategie Jiří Pixa.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Koncepce marketingového řízení
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_18.
Marketingové prostředí
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Trh Pavel Šuranský.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Nákupní chování spotřebitele
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Kupní chování a EU.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Patří k ní trh jako všeobecná i konkrétní prodejní možnost. Realizace zboží na trhu probíhá vždy v konkrétních podmínkách. Etapy procesu prodeje: vzbuzení.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
PSYCHOLOGIE PRODEJE A KOUPĚ Psychologie koupě.
OSOBNOST SPOTŘEBITELE - 2
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.09
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Psychologie spotřebního chování Kejřová Psychologie spotřebního chování

Chování lidí, spotřebitelů, je ovlivněno třemi hlavními faktory referenční skupinou, rodinou, společenskými rolemi a statusy.

Referenční skupina jedná se o skupiny, které mají přímý nebo nepřímý vliv na chování spotřebitele Například rodina, přátelé, společnost, spolupracovníci v zaměstnání

Primární skupina Podnikatel musí klást důraz právě na osoby z těchto skupin, jelikož rodinní příslušníci mají velký vliv na rozhodnutí spotřebitele produkt koupit Rodina

Sekundární skupina Náboženství různé zájmové spolky a organizace Například mladý člověk chce hrát profesionálně fotbal a je hodně ovlivněný situací v klubu, který preferuje. Ten podle tohoto tlaku koupí či nekoupí daný produkt. Podnikatel proto musí vědět, jak má spotřebitele správně zaujmout.

rodina rodina tvoří nejvýznamnější referenční skupinu. Spotřebitele ovlivňuje a nadále bude ovlivňovat vliv jeho rodičů. Bezprostředněji ovlivňuje spotřebitele také manželka/manžel a děti

Každý člověk hraje v životě hodně rolí. Jedna z rolí, je role konzumenta ( spotřebitele). – očekává se určité specifické jednání

Základem spotřebního zboží je rozhodování je podmíněno psychologicky a sociálně.

psychologicky Ve skutečnosti rozhodování není je návykové Malá část je pravé rozhodování ( je důležité působení potřeb, který si člověk uvědomuje v podobě přání) Je ovlivňováno vnitřními a vnějšími tlaky

Vnitřní tlak je motivace Vnější tlak je nabídka zboží, nejrůznější formy propagace výrobku

sociálně Kultura, rodina, přátele, rozhodování dětí , manžele rozhodují společně. Ekonomické možnosti spotřebitele

Rozhodování v rodině 1) vyvážené – manželé rozhodují společně 2) dělení – manžel rozhoduje o technických záležitostech, dovolená, zahrada manželka má na starosti nákupy, děti, vaření a celková péče domácnosti Nevyvážená – dominantní partner rozhoduje prakticky o všem sám

Pouze v menším počtu rodin mají určitý rozhodovací prostor i děti.

Osobnost spotřebitele Mladí lidé – vyšší požadavky na módní zboží Nižší finanční prostředky Nakupují knihy, CD, elektroniku

Starší lidé – pomalejší Větší nároky na solidnost Potřebují pomoc Bývají netrpělivý, mrzutí

muži Jsou méně informováni o zboží i o cenách. Neradi čekají ve frontách

ženy Nakupují často Jsou informováni o zboží a o cenách Náročnější, trpělivější

děti Potřebují více rad Bez problému nakupují cukrovinky a žvýkačky

Typologie zákazníka dle Rejmánka 1968 Jistý x nejistý Klidný x neklidný Povídavý x mlčenlivý

Gredtzer a Dozdek 1992 Typ nepřátelský přátelský Dominantní Diktátorský zákazník Výkonný zákazník Submisivní ( podřídivý) Byrokratický zákazník Sociální zákazník

Diktátorský z. je sebejistý, nedůvěřivý, má ve všem pravdu a nejraději se rozhoduje sám Výkonný z. je nezávislý, samostatný, ale i klidný a příjemný. Jedná otevřeně a přátelsky, rychle se rozhoduje

Byrokratický z. je většinou konzervativní, nedokáže se při tom sám rozhodnout. Sociální z. je přátelský, nenechá se snadno ovlivnit, mívá rovněž potíže při samostatném rozhodování.

Psychologie prodeje a koupě Obchod nikdy nezačíná až vyrobeným zbožím ( musíme vždy zjišťovat co se bude prodávat, co nikoli, rozsah produktů, nejvhodnější design, obalová technika) Obchodník nebo prodejce představuje spec. Profesy ( určitý prostředník mezi výrobcem a spotřebitelem.

Jedná s oběma stranami s cílem realizovat zboží ( výrobky, statky, služby) na trhu tak, aby se dostalo ke konzumentovi a bylo jím spotřebováno.

Statky - produkty práce nebo přírody, které uspokojují lidské potřeby. Služba – cizí činnost , která uspokojuje lidské potřeby Výrobek – prošel všemi výrobními operacemi i výstupní kontrolou a může být předmětem prodeje.

Druhy obchodního jednání Dlouhodobé – ( nabídka, zaplacení, reklamace) Krátkodobé – ( jednotlivá setkání)

Cena zboží představuje důležitý faktor ovlivňující kupní rozhodování. Např: příliš levné zboží nevzbuzuje důvěru zákazníků, příliš drahé zboží může odhánět zákazníky

Pro obchodníka je cenová politika velmi důležitou oblastí Otázka ceny se stává hlavní součástí obchodního jednání v následujících dvou případech A) obchodník nemá ceny viditelně označeny B) jde o obchodování, které předpokládá smlouvání např. stánkový prodej

Dobrý obchodník musí 1. dobře znát sortiment , který prodává, a mohl mít oprávněnou důvěru v jeho kvalitu 2. mít dobrou argumentaci 3. umět zdůrazňovat přednost nabízeného zboží 4. umět nezamlouvat a nezamlčovat nedostatky nabízeného zboží

(v nabídce se musí vhodně vyvážit nežádoucí stránky) 5. neoddiskutovatelné nedostatky či vady zboží vždy uznat 6. neoprávněné reklamace umět odmítnout v klidu

Psychologie prodeje K psychologii prodeje patří trh jako všeobecná i konkrétní prodejní možnost. Realizace zboží na trhu probíhá vždy v konkrétních podmínkách, které ovlivňují proces prodeje

Účelnost uspořádání prodejních prostor - přehlednost - estetické parametry - umístění zboží tak, aby zákazník mohl dobře vidět na zboží popřípadě si i na něj sáhnout, snadno se orientovat atd.

Charakter prodeje ovlivňuje - místo prodeje - druh zboží - obchodník - způsob prodeje - kultura prodeje

Místo prodeje Obchod Stánky

Druh zboží Druh zboží je důležitým ukazatelem při volbě vhodného způsobu prodeje Způsoby prodeje Zásilkový Výběr osobně na místě Objednání dle vzorků a katalogů Prodej po telefonu Teletext a internet

Kultura prodeje Kultura prodeje není vázána jen na místo prodeje, vyjadřuje ji i celkový způsob zacházení se zbožím ( jeho vystavení, způsob prodeje, balení atd.) a jednání ze zákazníkem Jednání ze zákazníkem – oslovení až jeho oslovení až po závěrečné zaplacení a převzetí zboží.

Významnou roli v kultuře prodeje má celková úroveň prodejního prostoru ( štítky, aranžování zboží atd.) Vhodné osvětlení Zvukové podmínky prodeje Mikroklimatické podmínky Kulturní obchodník ( upravený, čistě oblečený, usměvavý a ochotný)

Důležité je, aby prodávající uměl zákazníka oslovit v pravý čas

Psychologie koupě Zabývá se protipólem prodeje, kterým je koupě, a to z hlediska psychických pochodů, jež probíhají u zákazníků. Na počátku každé koupě bývá obvykle kupní záměr ( je založen na působení vnitřních činitelů)

Na základě kupního záměru vzniká kupní iniciativa Kupní záměr vyplývá ze záměrně navozeného stavu napětí a silnějších emocí

Kupní iniciativa postupně může vést ke kupnímu rozhodnutí Kupní iniciativa postupně může vést ke kupnímu rozhodnutí. ( předchází mu kupní návrh, zákazník musí vyhodnotit všechny alternativy co se týká poznání – musí se rozhodnout během krátkého časového úseku několikrát se může i měnit.

Kupní rozhodnutí – pak navršuje kupní akt I když kupní akt koupi uzavírá, je třeba brát v úvahu také kupní následky ( vyrovnání se zákazníka s nákupem- nové prověřování motivů a zjišťování, zda se jeho reakce objeví spíše spokojenost nebo určité zklamání.

Na začátku kupního aktu nemusí být vždy přesně stanovený záměr ( mnohdy člověk vstoupí do obchodu náhodně, třeba i omylem _ přesto si něco koupí.

Člověk se ke koupi rozhoduje na základě nejrůznějších podmětů. Vlastnosti zboží Vlastnosti spotřebitele ( vlastnosti zboží navzájem se ovlivňují) Rozhodování předem

Význam proto mají všechny způsoby, jimiž je možné zákazníka upoutat. Výlohy, forma prodeje……. Spokojenost kupujícího s koupí bývá do značné míry vázána na existenci atraktivního zboží.

Vedle spokojených spotřebitelů se v praxi můžeme setkat poměrně často i s kupujícími nespokojenými. Základem jejich nespokojenosti se přitom stává určitá disociace ( rozladění ) , které vzniká např. v důsledku jiné představy o zboží……….

Významnou skupinou spotřebitelů tvoří např. tzv Významnou skupinou spotřebitelů tvoří např. tzv.první nakupující – jsou to lidé, kteří jsou rádi první, a dávají proto přednost novinkám.