FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rotující magnet a cívka Gymnázium Vítkov
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Magnetické pole elektrického proudu
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
Magnetické pole Země Co to je magnet Popiš magnet
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Magnetické pole cívky s proudem
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
Magnetické pole.
Fyzika 7. ročník Síla a její účinky
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
RLC Obvody Michaela Šebestová.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_111.
MAGNETICKÁ INDUKCE.
MAGNETICKÉ POLE.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_08  Název materiálu: Magnetické pole.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace slouží.
magnetické pole druh silového pole vzniká kolem: vodiče s proudem
André Marie Ampére Francouzský matematik a fyzik.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
14. STACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_17 Tematická.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Základní principy.
Didaktika geografie.
INDUKČNÍ ČÁRY MAGNETICKÉHO POLE
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Elektrický náboj, elektrické pole. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Feminismus On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium Na Vítězné pláni v Praze Vyučující: Mgr. Marek.
Školské dokumenty. Osnovy Dříve dány centrálně. Jednotné pro všechny pro všechny školy daného typu. Od roku 2007 si osnovy vytváří každá škola na základě.
Magnetické pole vodiče s proudem. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
E LEKTRICKÉ POLE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Ukázky laboratorních prací z elektřiny a magnetismu
Název výukového materiálu Identifikátor VY_32_INOVACE_PreJa17 Anotace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Magnetické pole.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Magnetické pole cívky s proudem
Magnetické pole, indukční čáry. Vypracoval: Lukáš Karlík
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Měření rychlosti zvuku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
10. Magnetismus - základní pojmy, magnetické látky a mag. pole
11. Vodič, cívka a částice v magnetickém poli
Magnetické pole cívky s proudem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DĚJEPIS Únor 1948 Gymnázium Hodonín Vyučující: Mgr. Andrea Baumannová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Práva dítěte Výchova k občanství
14. STACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Elektrické pole.
Transkript prezentace:

FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem Online diskuse k virtuální hospitaci – 13. 4. 2011 Gymnázium T. G. Masaryka v Litvínově Vyučující: Mgr. Monika Morávková Expert: Prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. Titulní strana prezentace.

Úvodem Elektromagnetismus v učivu střední školy tvoří významné a obsáhlé téma. Poznatky mají velký dopad na praxi. V tom je velká motivační síla pro výuku fyziky. Viděli jsme úvodní hodinu do tematického celku Stacionární magnetické pole. Je-li to úvod do tématu, tak bych předpokládal, že bude žákům orientačně sděleno, co je čeká v celém tematickém celku, proč se mu budeme učit a jaká budou muset mít znalosti a dovednosti. Tyto motivační prvky jsou podle mne velmi důležité. S motivačními prvky souvisí formulování dílčích cílů. V ukázkové hodině nebyly jasně a konkrétně uvedeny, ačkoli se s nimi pracovalo. Spíše se v úvodu hodiny jednalo o popis, co se bude dělat, než o formulaci cílů. Je zapotřebí využívat aktivních sloves a aktivních slovesných vazeb k formulování cílů. Základní textová strana.

Návaznost na základní školu a na zkušenosti z praxe Zopakovány základní poznatky o magnetech a magnetickém poli permanentních magnetů. Tento rozhovor se žáky byl velmi dobrý, žáci uváděli možnosti  využití magnetů v praxi. Rozhovor navazoval na skupinovou práci. Je jen škoda, že se nedostalo na všechny nápady, protože by se poznalo, na co si žáci nevzpomněli a to pak v diskusi doplnit (elektrický zvonek, reproduktor, zmagnetovaný šroubovák, guma na dveřích chladničky, doma používaný magnet na hledání zapadlé jehly či špendlíku atd.). Neboli dohrát brainstorming do konce, vymezit na to čas. Základní textová strana.

Expoziční část vyučovací hodiny - dvě části: a) Oerstedův pokus Vysoce hodnotím historické poznámky k objevu Oersteda, já bych navíc připomenul vliv tohoto náhodného objevu na následný rozvoj elektromagnetismu (Ampèr, Savart, Weber, Faraday,..), z fyziky „zmizelo“ magnetické fluidum. Předveden neklasický úvodní pokus s přímým (jedním) vodičem, takže se tak trochu klamali žáci s dvěma vodiči. Použitá pomůcka nebyla vhodná na úvodní pokus. Není vhodná ani magnetka s vodorovnou osou otáčení, s tou nemají žáci žádné zkušenosti. Volně přenosná magnetka se svislou osou otáčení také umožňuje sondovat okolí vodiče s proudem včetně kvalitativní ukázky závislosti výchylky magnetky na vzdálenosti od vodiče. Je také třeba začlenit vliv zemského magnetického pole – v klasickém pokuse se proto ke směru N-S magnetky volí stejný směr vodiče bez proudu (magnetka nad nebo pod vodičem). Základní textová strana.

Expoziční část vyučovací hodiny b) Znázorňování magnetického pole magnetickými indukčními čarami Chválím probíranou analogii a rozdíly mezi siločarami elektrického pole nábojů v klidu a magnetickými indukčními čarami, postupné formulování (definování) pojmu magnetické indukční čáry. Důraz na rozdíl: pole vírové (včetně permanentního magnetu – bohužel i v učebnici chybný obrázek průběhu indukčních čar permanentního magnetu). Neprotínání se indukčních čar – dbát na to při nákresu a to i u permanentního magnetu). Zajímavá by byla diskuse se žáky, co by dělala magnetka, kdyby se měla „rozhodovat“ podle různého průběhu dvou indukčních čar v jednom bodě. Velmi užitečná byla diskuse o představě průběhu magnetických indukčních čar – chybné nákresy (představy) doporučuji řádně „vymýtit“ (včetně přeškrtnutí na tabuli). Osobně bych častěji připomínal magnetické pole jako nositele (zprostředkovatele) silového působení. Na stanovení orientace magnetických indukčních čar Ampérovým pravidlem se z časových důvodů nedostalo. Základní textová strana.

Shrnutí učiva Aktivita žáků Provedla vyučující. I tady bylo vhodné zhodnotit naplnění dílčích cílů. Oceňuji zadání neformálního domácího úkolu. Aktivita žáků Vhodně vybuzována, prolínala nenásilně celou vyučovací hodinu. Tomu napomáhaly konkrétně zadávané úkoly. Žáci reagovali přirozeně, přítomnost kamer jim nevadila. Doporučuji více hodnotit výkony, více chválit dobré výkony žáků. Je škoda, že je příliš učiva pro výuku fyziky, takže na užitečné diskuse se žáky nezbývá mnoho času. Svěží tempo a skladba vyučovací hodiny, nebyl čas na nudu. Základní textová strana.

OTÁZKY Otázky pro vyučující profesorku: Otázky pro účastníky diskuse: Jak dopadlo řešení domácího úkolu? Jaké bylo pokračování tématiky, co je obtížné pro studenty a jak tyto obtíže řešíte?   Otázky pro účastníky diskuse: Co z elektromagnetismu neprobírat, aby zbylo dost času na aktivní práci žáků? Jak je to se znalostmi a dovednostmi žáků získaných na základní škole? Vykládáme zase všechno od začátku? Jestli ano, co s tím dělat? Základní textová strana.