R. Wagner: Umělecké dílo budoucnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Obecné poučení o literatuře
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
VY_32_INOVACE_1C2 FUTURISMUS.
RENESANCE A HUMANISMUS
Kubismus I. Polovina 20. století.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Barokní umění.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Science fiction & fantasy
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Klasicismus Umění 19. století.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Renesance a humanismus v Itálii
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Umělecké směry 20. století
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vojtěch Hynais.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
FUTURISMUS Jiří Salajka.
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
FUTURISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Krásu lidských očí nesmíme hledat v barvě, ale v tom, čí jsou….
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS.
Umělecké směry 20. století
KINETICKÉ UMĚNÍ Jana Bobčíková.
RENESANCE - pokračování
INFORMEL Jana Bobčíková.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Futurismus.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
FUTURISMUS Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

R. Wagner: Umělecké dílo budoucnosti Futuristické vize syntézy umění

Richard Wagner (1813-1883) Das Kunstwerk der Zukunft (1850) Umělecké dílo budoucnosti Gesamtkunstwerk = idea souborného uměleckého díla propojení několika druhů umění (hudba, poezie, tanec, malířství, architektura ad.) - Syntetická forma vycházející z podoby antického divadla

Festspielhaus, Bayreuth Podle návrhu R. Wagnera, otevřen 1876 tetralogií Prsten Nibelungův

Umělecké dílo budoucnosti – základní teze Pouze umění, které odpovídá lidské všestrannosti je [...] svobodné; a ne pouhou odrůdou umění, které vychází z jednotlivých lidských dovedností. Umění tance, hudby, poezie jsou každé omezeny různými hranicemi; v kontaktu s těmito omezeními jsou každé nesvobodné. [...] Teprve když všechny bariéry [mezi nimi] padnou, už tu nejsou různá umění, ale jen univerzální, nerozdělené Umění. Viděli jsme, že výtvarné umění může dosáhnout tvořivé síly pouze v souladu s uměleckým zaměřením člověka, nikoliv toho, kdo sleduje pouze jeho utilitární funkci. Umělec se plně spokojí pouze propojením všech větví umění v souborné umělecké dílo: v každé segregaci jeho uměleckých dovedností je nesvobodný, třeba jen zčásti, zatímco v souborném uměleckém díle je svobodný a může se plně realizovat.

Umělecké dílo budoucnosti – základní teze (pokr.) Nejvyšším souborným uměleckým dílem je Drama: ve své nejdokonalejší podobě může existovat pouze tehdy, když v každé ze svých větví dosáhne nevyšší dokonalosti. Skutečné Drama je dosažitelné pouze jako směřování od obecných potřeb každého umění k přímému působení na běžné obecenstvo. V tomto dramatu může každé z jednotlivých umění nést své nejvyšší tajemství ke svému publiku prostřednictvím vzájemného dialogu s ostatními uměními; neboť účel každé větve umění může být plně dosažen vzájemným souhlasem a kooperací všech větví v jednom společném poselství.

Kategorie času a prostoru v umění 20. století - Překřížení kategorií času a prostoru: Projekce temporálních aspektů do primárně spaciálních druhů umění Aplikace kategorie prostoru v temporálních druzích umění Příčiny: 1. Technologický rozvoj - Překonávání prostoru v čase (časoprostorová relativita) 2. Vývoj médií Fotografie Film Rozhlas 3. Rozvoj vědy

Futurismus Futurismus je umělecké hnutí, které vzniklo v roce 1909 v Itálii, 1910 se rozšířilo do Ruska. Rozvíjelo se v letech 1909-16. Za otce futurismu je považován italský malíř Filippo Tommaso Marinetti (1876-1942) - studoval na Sorbonně, kde se seznámil s franc. symbolismem a dekadencí. - návrat do Milána Publikoval 20. února 1909 manifest futurismu ve francouzském listu Le Figaro (v únoru 1920). Filippo Tomasso Marinetti okolo sebe shromáždil skupinu podobně smýšlejících umělců: Umberto Boccioni - malíř a sochař; autor manifestu z r. 1910 Giacomo Balla - malíř Gino Severini - malíř Carlo Dalmazzo Carrrà – malíř, dekoratér Luigi Russolo – skladatel a malíř Francesco Balilla Pratella - skladatel Antonio Sant’Elia - architekt

Luigi Russolo, Carlo Carrà, F. T Luigi Russolo, Carlo Carrà, F. T. Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini (Paříž, 1912) 8

Základní teze futurismu: - svoboda/osvobození umění - antihistorismus - akce, čin - aktualita - pragmatismus - nacionalismus - antifeminismus - bergsonův intuitivismus - dynamismus - rytmus moderního života, pohyb, rychlost, krásu strojů - radost z nebezpečí, odvaha, agresivita - zanícení pro stroje, technickou civilizaci, industriální krajinu Futurismus (resp. jeho nacionalismus) vyústil do fašismu. – B. Mussolini ho přesto prohlásil za „zvrhlé umění“.

L. Russolo – Vzpomínka na jednu noc (1911) 10

Manifesty Manifest futurismu, F. T. Marinetti. (Paříž), Le Figaro, 20. 2. 1909. Manifest futuristických malířů, Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Giacomo Balla, and Gino Severini (Milano), Poesia, 11. 2. 1910. Technický manifest futuristických malířů, Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Giacomo Balla, and Gino Severini, (Milano), Poesia, 11. 4. 1910. Technický manifest futuristických sochařů, Umberto Boccioni, 11. 4. 1912. Manifest futuristických hudebníků, Balilla Pratella, Musica futurista per orchestre riduzione per pianoforte, 1912. Abstraktní film – barevná hudba, Bruno Corra, Il pastore, il gregge e la zampogna, 1912. Futuristický manifest touhy, Valentine de Saint-Point, leták, 11. ledna 1913.

Zrušení syntaxe – nespoutaná představivost – osvobozená slova, F. T Zrušení syntaxe – nespoutaná představivost – osvobozená slova, F. T. Marinetti, (Florencie), Lacerba, 1913. Umění hluku, Luigi Russolo, builletin, 1. 7. 1913. Malířství zvuků, hluků a vůní, Carlo Carrà, 11. 8. 1913. Manifest futuristických architektů, Antonio Sant‘Elia, (Florencie), Lacerba, 1. 8. 1914. Futuristická reconstrukce vesmíru, Giacomo Balla a Fortunato Depero, 11. 3. 1915. Válka, jediná hygiena světa, F. T. Marinetti, 1915. Futuristické kino, F. T. Marinetti, Bruno Corra, Emilio Settimelli, Arnaldo Ginna, Giacomo Balla, and Remo Chiti, (Milano), L‘Italia futurista, 15. 11. 1916. Políček do tváře veřejného vkusu, David Burliuk, Alexander Kruchenykh, Vladmir Majakovskij a Victor Khlebnikov, 1917. Futuristický vesmír, Giacomo Balla, 1918. Světový tábor radiových modernistů, David Burliuk, 1926.

Manifest Futuristické kino (1916) syntetické simultánní neornamentální polyexpresivní „Je třeba osvobodit kino jako vyjadřovací prostředek (médium), aby se mohlo stát ideálním nástrojem nového umění, nezměrně rozsáhlejšího a zářivějšího než všechna existující umění. Jsme přesvědčeni, že jen takto lze dosáhnout polyexpresivity, ke které téměř všechny nejmodernější umělecké výzkumy směřují. Futuristické kino dnes tvoří přesně takovou polyexpresívní symfonii, jakou jsme přesně před rokem vyhlásili v manifestu Váhy, míry a ceny uměleckého génia. Jako prostředky vyjádření vstoupí do futuristického filmu nejrůznější prvky: od kousku života po záblesk barvy, od konvenční linie po osvobozená slova, od barevné a plastické hudby po hudbu objektů. Jinými slovy malířství, architektura, sochařství, osvobozená slova, barevná hudba, linie a formy, směsice objektů a skutečnosti smíšených náhodně dohromady.“

Malířství zvuků, hluků a vůní (Carlo Carrà, 11. 8. 1913) My futuristé proto otvíráme nové cesty pro použití prvků zvuku, hluku a vůní v malířství. Je nepochybné, že: Ticho je statické a zvuky, hluky a pachy jsou dynamické Zvuky, hluky a vůně jsou jen různými formami a intenzitami vibrací Každý sled zvuků, hluků a vůní působí na mysl mozaikou forem a barev