Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_11_33ŠebM-12 Název tematické oblasti (sady) Programování a automatizace Název vzdělávacího materiálu Klíčová slova,identifikátory,čísla,textové řetězce Druh učebního materiálu Cvičení v prostředí Microsoft Visual Studio Anotace Téma je určeno žákům studijního oboru elektro na získání základních znalostí a vědomostí v algoritmizaci a programování. Klíčová slova algoritmus,vývojový diagram,zdrojový text programu Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník IV. Typická věková skupina 18 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Ing.Milan Šebestík Zhotoveno, (datum/období) 1.9. až 30.10..2012 Celková velikost 170 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Milan Šebestík Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
7.Co jsou klíčová slova? Slova,která mají pro programovací jazyk zásadní(klíčový)význam a překladač si je vysvětlí jednoznačným způsobem. Charakteristika: -slova musí být použita jen k tomu účelu,ke kterému jsou určena (např.else se smí použít jen k účelu větvení programu) -Slova nesmějí být použita jinak a v jiném významu (např.názvy identifikátorů)
8.Co jsou identifikátory? -jsou názvy všeho,co se v programu používá,zejména názvy proměnných a konstant -konkrétní názvy volíme tak,aby Iogicky vystihovaly,k čemu bude identifikátor použit Příklady správně napsaných identifikátorů: X A1 ABC_1 Druhe_cisIo A12B _MAX Příklady nesprávně napsaných identifikátorů: A 1 obsahuje mezeru 1ABC začíná číslicí Druhé_číslo česká diakritika A-12B obsahuje pomIčku @A5 speciální symbol eIse klíčové slovo
9.Pracujeme s čísly -při využití matematických výrazů v programech se neobejdeme bez čísel -rozeznáváme několik druhů čísel a jejich zápis se řídí určitými pravidly 9.1 Čísla v desítkové soustavě Čísla celá kladná Záporná Racionální čísla s pevnou desetinnou čárkou Racionální čísla s plovoucí desetinnou čárkou
Čísla celá (v dekadické soustavě) Můžeme použít pro vyjádření čísla všechny číslice. Před číslem nemusí být nic nebo kladné znaménko (kladné číslo), nebo je znaménko mínus(záporné číslo). 35,682,1024 +65,+13,+200 -45,-827,-10000 Kromě číslic a znamének se při vyjádření čísel nesmí objevit nic jiného a mezi číslicemi v čísle nesmí být mezera.
Racionální čísla s pevnou desetinnou čárkou V jazyce C# je nutno rozlišovat: -píšeme-li ve zdrojovém textu programu,musíme používat desetinnou tečku -při programování na konzole však zapisujeme hodnoty proměnných tak,že používáme desetinnou čárku. 658,23 -13,57 nebo 658.23 -13.57 Kromě číslic, znamének a desetinných čárek(teček) se při vyjádření čísel nesmí objevit nic jiného a mezi číslicemi v čísle nesmí být mezera.
Racionální čísla s plovoucí desetinnou čárkou Aby bylo možno napsat čísla velkého rozsahu,používá se formát tvaru: Číslo = X . 10Y kde: X….mantisa Y….exponent Například: 256 = 2,56 . 102 0,0048 = 4,8 . 10-3 V programovacím jazyku se pro zápis mocnin používá výraz EY: 256 = 2.56E2 0,0048 = 4.8E-3
9.2 Čísla v šestnáctkové (hexadecimální) soustavě Desetinné číslo Hexadecimální číslo 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 A 11 B 12 C 13 D 14 E 15 F Hexadecimální soustava obsahuje 16 znaků-prvních deset je shodných se soustavou dekadickou,zbývající si vypůjčuje z latinské abecedy. V programovacím jazyce C# se hexa- decimální číslo značí tak,že před toto číslo se klade předpona Ox. Např.: Ox5CF OxAD Ox3B5E
10. Znaky a textové řetězce -programovací jazyk C# může pracovat také se znaky.Znakem se rozumí jakýkoliv znak,který se nachází na klávesnici.Všechny tyto znaky jsou součástí kódu ASCII(American Standard Code for Infor- mation Interchange),kde každému znaku odpovídá jedno hexadeci- mální číslo. Znaky -je posloupnost znaků,které představují jednotlivá slova nebo věty Textový řetězec Znaky se v jazyce C# zapisují mezi apostrofy: např.: `A`, ` ?` Textové řetězce se zapisují mezi uvozovky: např.: „Ahoj“