DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Advertisements

ICT 2 – 3 – 40 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vyšehrad
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Český hudební romantismus
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Bedřich Smetana.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Český hudební romantismus
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
BEDŘICH SMETANA.
BEDŘICH SMETANA úvod. BEDŘICH SMETANA úvod Narodil se 2. března 1824 v Litomyšli.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Elektronická učebnice - II
SYMFONIE. ERBEN ŠVÉDSKO VLTAVA NELAHOZEVES KÁČA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_17_STUNDENPLAN.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_28_Bedřich Smetana Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_04_SVO_Swing.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Test ověřující znalosti z HV
DUCHOVNÍ LOVECKÉ HUDBY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Opakování Osmisměrka.
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Netvořice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Symfonie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_28_11_HV7_Skála
Bedřich Smetana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_2_PIT_11_NOVOROMANTISMUS Autor Mgr. Ester Pitrunová, DiS. Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 21. 11. 2013 Anotace Prezentace uvádí žáky do období hudebního novoromantismu – na základě nejrůznějších kontextů vede žáky k vyvozování základních principů hudby tohoto období a uvádí příklad života a díla skladatele Hectora Berlioze. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

NOVOROMANTISMUS Polovina 19. století Novoromantismus? Politika Společnost Umění REVOLUCE NÁRODNÍ IDENTITA INDIVIDUUM SÍLÍ STŘEDNÍ TŘÍDA ŠLECHTA ZTRÁCÍ MOC ZÁJEM O OKRAJ SPOLEČNOSTI DRAMATICKÉ OSUDY …

NOVOROMANTISMUS Programní hudba (literatura/okolní jevy + hudba) (hlavní myšlenka – idée fixe/ leitmotiv) Symfonická báseň: pro symfonický orchestr jednovětá Programní symfonie: pro symfonický orchestr, mnohdy i se sborem/sbory a sólisty čtyř- a vícevětá

NOVO- x ROMANTISMUS - typy skladeb Novoromantismus Drobné skladby: fantazie, impromptu, nocturna, taneční idealizace, … Zpěv: písně, sbory Sóla + sbor + orchestr: kantáty, oratoria, opery, balety, mše, … Nástroj s doprovodem: sonáty, koncerty Symfonický orchestr: symfonie, suity. … . + symfonické básně programní symfonie

Hector Berlioz (1803 – 1869) Fantastická symfonie: Idée fixe Sny a vášně Ples Výjev na venkově Pochod na popraviště Sabbath čarodějnic Idée fixe/ leitmotiv = hudební myšlenka, která se v díle v různém čase opakuje – tím nabývá v nových kontextech na dalších obsahových rozměrech Idéé fixe ve Fantastické symfonii Fantastická symfonie – 4. část – idée fixe?

Hector Berlioz (1803 – 1869) La Côte-Saint-André – Paříž studium lékařství, pak konzervatoř (i u Antonína Rejchy) knihovník na konzervatoři v Paříži zakladatel moderní programní hudby Fantastická symfonie Symfonie smuteční a triumfální Rekviem Opera: Benvenuto Cellini Teoret. dílo: Nauka o instrumentaci Rekviem – pro 50 houslí, 20 violoncell, 18 kontrabasů, dřevěné nástroje po čtyřech, 8 fagotů, 12 lesních rohů, 16 tympánů, sólový hlas, sbor, čtyři žesťové orchesrtry ….vše do tvaru kříže http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Hector_berlioz_1863.jpg

Skladatelé novoromantismu Férenz Liszt Richard Wagner (leitmotivy v opeře) Bedřich Smetana Antonín Dvořák

Díla novoromantismu Symfonické básně? Má vlast: Vyšehrad Vltava Šárka Z českých luhů a hájů Tábor Blaník ...

Metodický pokyn Slide 2: Učitel nechá žáky asociovat k uměleckému směru romantismus. Žáci pak zkouší tyto asociace zasadit do kontextů naznačených na slidu, a také zkouší vyvozovat. Nakonec se všichni společně zamyslí nad tím, v čem je význam slova novoromantismus. (učitel klikne myší – objeví se možné asociace a náznaky myšlenkových sledů) Slide 3: Nyní se ukáže vyústění úvah – jaký je význam hudebního novoromantismu. Učitel podá odpovídající výklad. Může se vrátit k formě symfonie a zopakovat její klasické složení. Slide 4: Žáci si zopakují typy skladeb v romantismu a opět připomenou nové formy z novoromantismu, čímž si tématiku lépe utřídí a zapamatují. Slide 5: Učitel udělá úvod o tom, jak vznikala Fantastická symfonie a co představuje idée fixe v této symfonii. Zatím toto slovo moc nevysvětluje, i když je na slidu. Ukáže, jak jdou jednotlivé části po sobě – přitom vždy klikne myší, objeví se slovo idée fixe, čímž dokáže, že je tato myšlenka v každé části. Žáci se na základě tohoto procesu a již dříve zjištěného pokusí o vlastní definici idée fixe. Tu pak učitel dalším klikem nechá projevit na slidu. K doložení celé problematiky jsou na slidu dva poslechy – idée fixe a 4. části Fantastické symfonie, kde se žáci pokusí rozpoznat tuto idée fixe, popř. kt. nástroj ji hraje. Slide 6: Učitel udělá výklad k životu a dílu Hectora Berlioze. V poznámkách pro zajímavost přečte obsazení Rekviem. Slide 7: Učitel uvede další představitele novoromantismu. Může trochu předestřít význam leitmotivů u Wagnera. Slide 8: Učitel položí otázku, zda žáci už znají nějaké symfonické básně. Pravděpodobně žáky napadne cyklus Smetanův Má vlast. Po kliknutí se objeví její jednotlivé části. Žáci samozřejmě mohou vyjmenovat více děl.

Zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=Mvh1gpdxCv0, 29. 3. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=roX70PAu3oA&list=R DMvh1gpdxCv0, 29. 3. 2014 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/H ector_berlioz_1863.jpg, 29. 3. 2014 http://cs.wikipedia.org/wiki/Hector_Berlioz, 29. 3. 2014 Hurník, Lukáš, Charalambidis, Alexandros. Hudební výchova 2 pro gymnázia. Praha: 2003, str. 39 – 43 Schnierer, Miloš. Dějiny hudby. Brno: 1995, str. 91 - 92 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA.