PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST – PLOŠTĚNCI A HLÍSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - KROUŽKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ploštěnci – Plathelminthes 1
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST ROSTLINNÁ PLETIVA
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_07_12_vyjmenovaná slova
Název projektu: Moderní škola
než začnete prohlížet prezentaci ...
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Činnost nervové soustavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Nervová soustava vyšších obratlovců
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_28_ ploštěnci, hlísti
Ploštěnci – plathelminthes 2
Zvířata v zimě VY_52_INOVACE_07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Trávicí soustava hmyzu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: Moderní škola
Dělení mnohočlenů jednočlenem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Život – pohledy na přírodu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Dělení lomených výrazů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Severní Amerika – Kanada 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Rozmnožování organismů
Výukový materiál ZŠ Kovářov
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu
Transkript prezentace:

PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST – PLOŠTĚNCI A HLÍSTI Jiří Mach Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy

Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO 62033026 Operační program OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.BI.27 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiálu Procvičující a opakující test – ploštěnci a hlísti Druh učebního materiálu prezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola PLOŠTĚNCI A HLÍSTI Klíčová slova ploštěnci, hlísti, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník 2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupina veřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Jiří Mach Zhotoveno září 2013 Celková velikost Velikost souboru 2758 kB

P L O Š T Ě N C I

Doplň názvy tří skupin ploštěnců podle obrázků: ploštěnky 1) __________________ motolice 2) __________________ tasemnice 3) __________________

Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Podle přítomnosti třech zárodečných listů řadíme ploštěnce do skupiny živočichů __________ a podle vytváření otvoru do dutiny těla pak ploštěnci patří mezi _________. Triblastica prvoústé b) Pro tuto skupinu zůstává orientace nervové soustavy na straně ____________ a cévní soustavy pak na ____________ straně. břišní hřbetní

Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Motolice a tasemnice jsou ____parazité, a proto musí mít povrch těla chráněn vrstvou, kterou nazýváme _________. endo kutikula d) Vylučování látek se děje protonefrídiemi, které se skládají z kanálků a _____________ buněk. plaménkových

Vyber 1 správnou odpověď: A) Který smysl není u ploštěnek vytvořen? a) zrak b) čich c) hmat B) Celým povrchem těla dýchá i přijímá potravu: a) ploštěnka b) motolice c) tasemnice

Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Nemoc schistozomózu způsobuje _________ a bilharziózu pak __________________. motolice krevnička močová

Co je to boubel? Zapouzdřená larva tasemnic ve svalové tkáni mezihostitele.

Pro parazitaci motolicemi i tasemnicemi je typické to, že pro svůj zdárný vývoj potřebují tito ploštěnci MEZIHOSTITELE. a) Kdo je mezihostitelem motolic? ___________________________________ vodní plži, korýši, ryby, ptáci b) Kdo je mezihostitelem tasemnic? ______________________________________ teplokrevní obratlovci - skot, koně, šelmy,…

Proč se v lese raději vyhnout přímé konzumaci neomytých borůvek, malin nebo jahod? Mohou být potřísněné trusem lesních šelem (lišek, jezevců,……), kteří jsou napadeni larvami tasemnic.

Co je na obrázku? Tělo ploštěnky, na kterém je patrná stavba nervové (oranžově) a trávicí soustavy (žlutě).

Pohlavní dimorfizmus motolic. Co je na obrázku? Pohlavní dimorfizmus motolic.

H L Í S T I

Doplň do vět správné chybějící výrazy: Mezi hlísty řadíme mikroskopické ________, kteří jsou také součástí vodního planktonu nebo půdního _________. vířníky edafonu b) Početnější a odlišnou skupinou jsou _________, které jsou známé tím, že _________. hlístice parazitují

Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) U nás se můžeme obávat nákazy těmito hlísty: _________ (způsobuje enterobiózu), _________ (způsobuje akaridózu) a __________________ (způsobuje trichinelózu). roup škrkavka svalovec stočený

Doplň do vět správné chybějící výrazy: d) Naopak zejména v tropických oblastech Země hrozí našemu zdraví _________ nebo ________. měchovec vlasovec

Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Nemoc „egyptskou bledničku“ způsobuje hlíst _________, „elefantiázu“ pak _____________. měchožil vlasovec mízní

Vyber 1 správnou odpověď: A) Přípravky proti hlístům nazýváme: a) nematocidy b) akaricidy c) rhodentocidy B) Na polních nebo zahradních plodinách škodí: a) škrkavky b) vlasovci c) háďátka

Vyber 1 správnou odpověď: A) Člověk se svalovcem nakazí nejčastěji: a) koupáním ve vodě s larvami parazita b) pojídáním nakaženého masa divokých prasat c) pouhým dýcháním vzduchu s vajíčky škůdce B) Hlavním místem parazitace škrkavek je (jsou): a) játra b) plíce c) střeva

Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) Hlísti jsou živočichové, u kterých už existuje __________ trávicí soustava. trubicovitá g) K trávení hlístů slouží slinivko-jaterní žláza, kterou odborně nazýváme _______________. hepatopankreas

Co je na obrázku? Zapouzdřené larva hlísta svalovce ve svalové tkáni.

Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 4 (ploštěnka): autor: Wilhelmi, J. (Julius), 1880-1937, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 4 (motolice): autor: Adam Cuerden, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 4 (tasemnice): autor: neznámý, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 6: autor: OS podle Sedláka, 2000, zdroj na http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200205%20plostenci/Plo%C5%A1t%C4%9Bnci.html, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 8: autor: JK podle Millera a Harleye, 2005, zdroj na http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200205%20plostenci/Plo%C5%A1t%C4%9Bnci.html, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 9: autor: zdroj na http://www.dpd.cdc.gov/dpdx/images/ParasiteImages/S-Z/Taeniasis/Taenia_LifeCycle.gif, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12: autor: Andreas Neudecker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 13: autor: OS podle Sedláka, 2000, zdroj na http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200205%20plostenci/Plo%C5%A1t%C4%9Bnci.html, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 15: autor: Frank Fox, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0

Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 16 (roup): autor: Alois Monti (1839-1909) or anonymous, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (škrkavka): zdroj na http://www.dpd.cdc.gov/dpdx/HTML/ImageLibrary/Ascariasis_il.htm, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (svalovec) : zdroj na http://www.dpd.cdc.gov/dpdx/HTML/ImageLibrary/S-Z/Trichinellosis/body_Trichinellosis_il3.htm, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 17 (měchovec): autor: Roberto J. Galindo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 17 (vlasovec): zdroj na http://www.dpd.cdc.gov/dpdx/images/ParasiteImages/A-F/Filariasis/Wuchereria_bancrofti_1_DPDX.JPG, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 18: autor: Dr. Steven A. Williams, zdroj: And Littler Genomes inside 'Em: Clues to a Parasitic Nematode's Bacterial Partnership. PLoS Biol 3/4/2005: e148. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pbio.0030148, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 22: autor: Trustedperson, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Autor prezentace studoval: vlastní učební materiály (přípravy), literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4