Normy finančního práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Finanční právo Taťána Špírková, 2013.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Základy veřejné správy
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
ÚVOD DO FINANČNÍ SPRÁVY
Soustava veřejných rozpočtů II.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Kontrola veřejné správy I.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Finanční a rozpočtové právo
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Veřejnosprávní činnost
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Tvorba vnitřních předpisů zaměstnavatele
Daňová teorie a politika
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Materiální základ produkce veřejných statků
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Statky – finance – politika – činnost Prezentace doc. Mrkývky (přednáší dr. Šramková)
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Hospodaření s majetkem státu Základy finančního práva Olga Sovová.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Česká národní banka.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základy teorie finančního práva 2
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Úvod do finanční vědy a financí
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
PRAMENY A NORMY FINANČNÍHO PRÁVA
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Základy teorie finanční správy
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Veřejné Finance.
PRAMENY A NORMY FINANČNÍHO PRÁVA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Úvod do finanční vědy a financí
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Normy finančního práva Petr Mrkývka 2011

Specifika norem finančního práva Normy finančního práva slouží realizaci hospodářské a finanční politiky státu. Finanční právo představuje nástroj dosažení v politice vyřčených cílů, přičemž jeho normy mají stimulovat dosažení předpokládaného chování. Úkol: vymezte pojem „hospodářská a finanční politika státu (vlády)“

Apolitičnost finančního práva (?) Právní norma je výsledkem politického konsensu a výrazem vůle vládnoucí garnitury Nejtužší politické boje jsou v oblasti státního rozpočtu a daní Finanční právo není apolitické

Příčiny závislosti finančního práva na politice tm finančních zdrojů státem získaných na základě finančněprávních norem stát (vláda) realizuje své funkce v souladu se svým politickým programem / politicko-ekonomické zájmy velkého okruhu subjektů Konflikt zájmů – umělá tvorba daňového dluhu jako pohledávky veřejného peněžního fondu v kombinaci s daňovou povinností a donucením; alokace a distribuce prostředků v souladu s politickou vůlí; stabilita měny x hodnota

Důsledky političnosti finančního práva Krátkodobá právní kontinuita Permanentní reformy Nestabilita Nástroje dosažení stability: Specifický legislativní proces státního rozpočtu Politický konsens napříč stranami při tvorbě principů fungování peněžního sytému a veřejných financí Konstitucionalizace finančního práva Zákaz experimentu v legislativě

Specifické principy tvorby finančního práva Principy typu ekonomiky Předvídání krátkodobých a dlouhodobých následků FP regulace Zohlednění vazeb norem v rámci systému FP Omezení vlivů výkyvu v hodnotě peněz na stabilitu norem finančního práva Plynulost změn ve výši finančních dávek Ochrana zájmu většiny před lobby Respektování terminologie Úroveň právního a ekonomického vědomí adresátů FPN Respektování závazků ČR

Finančněprávní předpis Základní pojmy Adresáti Vlastní regulace Proces Sankce Přechodná ustanovení Derogační klauzule účinnost

Konstrukce finančněprávní normy Antecedent - výchozí předpoklad, podmínka realizace pr.normy Konsekvent – normativní akce a reakce Antecedent vyjadřuje konkrétní podmínky a předpoklady účasti subjektu na veřejné finanční činnosti. Konsekvent – pravidlo chování subjektu finančního práva ve finančněprávním vztahu. Součástí konsekventu bývá ve FP taxa – parametrické vyjádření povinnosti (závazku) či oprávnění, práva, v penězích, případně sankce.

Primární a sekundární finančněprávní normy Primární finančněprávní norma – za podmínky A má být B Sekundární finančněprávní norma – antecedent (sekundární hypotéza) je negací primární dispozice (konsekventu primární fpn): non B pak C Povaha sekundární fpn: sankční, parametrická

Parametrické normy Parametrické normy jsou takové právní normy, jejichž předmět regulace, tedy chování adresáta, je vyjádřen v početních parametrech. Př.: berní normy, rychlostní normy, technické parametry … Finanční parametrické normy – parametry vyjádřené v penězích

Druhy finančních parametrických norem S ohledem na konstrukci, míru složitosti parametrů a závislost mezi nimi rozlišují se finanční parametrické normy na: Jednoduché (prosté) Složené – složitá konstrukce antecedentu Koncedentně přímé – pevná taxa Koncedentně axiomatické – axiom (vzorec) parametru plnění

Finančně plánovací normy Hypotetické příjmy Výdajové limity Zaručené výdaje – mandatorní normy Specifická konstrukce odpovědnosti: Politická odpovědnost Rozpočtová kázeň - sankce

Stimulační normy Podmínky kofinancování z vlastních a jiných zdrojů Vytváření příznivých podmínek (např. investičních) Podmínky vytváření fondů, rezerv apod. a jejich umísťování (technické rezervy v pojišťovnictví)

Adresáti finančněprávních norem Finanční správa - primární Ministerstvo financí Územní finanční orgány Celní správa České republiky Veřejná samospráva Finanční správa – sekundární, uskutečňovaná v návaznosti na primární předmět činnosti

Specifické subjekty finanční správy Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad

Adresáti v mocensky podřazeném postavení Naplněním antecedentu získávají fyzické a právnické osoby, případně organizační složky a seskupení osob bez právní subjektivity specifický finančněprávní statut: Poplatník, plátce, osoba povinná k dani Tuzemec, cizozemec, osoba česká, rezident, nonrezident, devizové místo Finanční instituce Státní fond Instituce vládní podpory ekonomických aktivit: PGRLF, EGAP, ČEB, ČMZRB Zajišťovací fondy

Statut Právem určené postavení ve finančněprávních vztazích a určený okruh a rozsah povinností, oprávnění a práva Nabytí statutu: ze zákona, na základě naplnění zákonem předpokládaných znaků, z rozhodnutí orgánu veřejné moci (IPA) …

Literatura Bakeš/Karfíková/Kotáb/Marková a kol. Finanční právo 5. upr.vyd. C.H.Beck 2009, Praha Králik/Jakubovič Finančné právo Veda 2004, Blava Kosikowski Systém Prawa finansowego, Tom I – Teoria i nauka prawa finansowego. Oficyna a Wolters Kluwer Bussines 2010, Warszawa