BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
Chaluhy, čili hnědé řasy
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
LES ŘASY.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Nižší rostliny (Thallobionta).
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
Co jsme již poznali.
SINICE fotosyntetizující bakterie
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
Projevy života, třídění organismů
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
VY_52_INOVACE_53_Řasy – učební text
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Základní škola, Hradec Králové
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH

BOTANIKA - zabývá se stavbou těla, způsobem života rostlin, jejich vztahu k okolnímu prostředí i dalším organismům ROSTLINY - základem potravy všech živočichů - důležité pro zachování života na Zemi - zelené rostliny - využívají energii ze Slunce k přetváření látek ANORGANICKÝCH (neústrojných) na látky ORGANICKÉ (ústrojné) → vytvoří si energii (látky) potřebné k růstu a dýchání a do prostředí uvolní kyslík = FOTOSYNTÉZA

- léčivé účinky → lékařství - důležité pro průmysl (dřevařský, papírenský, textilní, vinařský, ...) - vznikla z nich fosilní paliva = uhlí, ropa, zemní plyn = neobnovitelné zdroje energie - spalování rychle rostoucích rostlin (biomasa) → získání energie (teplo, elektřina, pohonné hmoty pro vozidla) - obilniny, topoly, vrby - bioolej, bionafta, bioplyn, vodík, polena, piliny, ...

- význačná funkce pro vytváření krajiny (les, step, louka, ...) - kořeny zpevňují půdu a břehy toků → zabraňují erozi = odnosu půdy - zachycují vodu (déšť, sníh) - zmírňují povodně - zvlhčují ovzduší - vliv na místní podnebí (= klima)

VNITŘNÍ DĚJE UVNITŘ ROSTLIN FOTOSYNTÉZA, DÝCHÁNÍ CO2 (oxid uhličitý) světlo chloroplast FOTOSYNTÉZA (chlorofyl = zelené barvivo) CUKR + O2 (kyslík) (glukóza) H2O (voda) DÝCHÁNÍ CO2 + E CUKR + O2 (kyslík) (energie) (glukóza)

FOTOSYNTÉZA - probíhá jen za světla (ve dne) PŘÍJEM Z OKOLÍ Anorganické (neústrojné) látky – voda, oxid uhličitý VZNIK Organická (ústrojná) látka – cukr Anorganická látka – kyslík ORGANICKÉ LÁTKY = ÚSTROJNÉ (cukry, tuky, bílkoviny) vznikají v tělech organismů. ANORGANICKÉ LÁTKY= NEÚSTROJNÉ (voda, kyslík, oxid uhličitý) jsou součástí neživé přírody.

DÝCHÁNÍ - probíhá neustále (ve dne i v noci) PŘÍJEM Z OKOLÍ kyslík V BUŇCE Rozklad cukru Uvolnění energie Vznik oxidu uhličitého

SINICE nejstarší organismy na Zemi, u kterých probíhá fotosyntéza výskyt: ve sladkých i slaných vodách, v půdě, v horkých pramenech, na pouštích, v polárních oblastech ... jsou součástí planktonu symbióza (= soužití) s jinými organismy – lišejníky, mechy, rostlinami (na kořenech - důležité v zemědělství) větší než bakterie rychle se množí - jejich přemnožení ve vodě = vodní květ - vylučují jedovaté látky → způsobují alergie, záněty pokožky obsahují chlorofyl (zelené barvivo) i červené a modré barvivo

ŘASY nejstarší, nejjednodušší a nejmenší rostliny tělo řas je nerozlišené – STÉLKA jednobuněčné i mnohobuněčné žijí ve vlhkém prostředí: hlavně ve vodě, v půdě, na kůře, ve vzduchu rozmnožují se pohlavně nebo nepohlavně – dělením

VÝZNAM všechny mají schopnost fotosyntézy, patří mezi důležité producenty (vytváří velké množství organických látek a kyslíku) → v minulosti díky nim vznikla atmosféra s dostatkem kyslíku udržují rovnováhu plynů ve vodě, ve vzduchu jsou součástí planktonu (drobné organismy ve vodě = řasy, bakterie, drobní živočichové) → jsou potravou jiných organismů řasy → býložravé ryby → dravé ryby → tuleň → lední medvěd → člověk průmyslová surovina (agar - přírodní želatina), výroba léčiv

SYSTÉM zelené řasy hnědé řasy červené řasy Všechny obsahují chlorofyl, u některých jsou i další barviva  rozdělení na tři skupiny zelené řasy hnědé řasy červené řasy

ZELENÉ ŘASY jen chlorofyl → zelená barva ve vodě, vlhké půdě, kmenech stromů, skalách patří sem: ZELENIVKA ZRNĚNKA VÁLEČ - tvoří kolonie ŽABÍ VLAS KRÁSNOOČKO

HNĚDÉ ŘASY hnědožlutá barviva + chlorofyl → hnědá barva moře CHALUHY – až 60 m dlouhé stélky, potrava živočichů, sušení na topení, v lékařství (jód); v mořích při pobřeží - přichyceny k podkladu ROZSIVKY – dvě pevné křemité schránky, usazování na dně moří (křemelina - součást dynamitu, izolační materiály) HROZNOVICE – velká hustota, uvíznutí lodí

ČERVENÉ ŘASY červená nebo modrá barviva + chlorofyl → červená, modrozelená barva jiný název RUDUCHY moře některé i ve sladkých vodách různé látky pro lékařství a potravinářství (výroba zmrzliny, potrava pro kosmonauty, …), krmivo, hnojivo, …